• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 26 مرداد 1399
کد مطلب : 107723
+
-

نزول 35میلیارد دلاری بازار سهام

با نزول 14میلیارد دلاری بورس در مبادلات دیروز جمع کل نزول بازار سهام از هفته قبل تاکنون به 35میلیارد دلار رسید

نزول 35میلیارد دلاری بازار سهام

با نزول سنگین شاخص بورس در مبادلات دیروز رسما زنگ پایان رالی صعودی پر شتاب بورس که از ابتدای سال آغاز شده بود نواخته شد. با این حال تحلیلگران بر این باورند که نزول‌های کنونی به‌معنای سقوط بازار سهام نیست و این نزول یک اصلاح است. چرا که بازار سهام پس از صعود‌های پرشتاب به یک استراحت مقطعی نیاز داشت.
به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران از دوشنبه هفته قبل و بعد از انتشار خبر لغو عرضه دومین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی با نام دارا دوم وارد یک دوره نزول شد.با اینکه بعد از انتشار این خبر، دولت دوباره اعلام کرد که عرضه این صندوق مطابق روال قبلی انجام خواهد شد اما روند نزولی بورس متوقف نشد و این روند صعودی حتی در مبادلات روز گذشته شتاب بیشتری گرفت. طوری‌که در مبادلات روز گذشته شاخص کل بورس تهران با یک نزول سنگین 3.7درصد افت کرد و ظرف یک روز بیش از 300هزار میلیارد تومان معادل 14میلیارد دلار از ارزش بازار سهام کاسته شد. محاسبات نشان می‌دهدکه از روز دوشنبه هفته قبل که روند نزولی بازار سهام آغاز شده است تا دیروز بیش از 754هزار میلیارد تومان معادل 35میلیارد دلار از ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس کاسته شده و اکنون ارزش کل بازار سهام به 8422هزارمیلیارد تومان معادل 380میلیارد دلار رسیده است. تحلیلگران در تشریح دلایل نزولی بازار سهام عوامل متعددی را فهرست می‌کنند با این حال مشخص است که بازار سهام به‌دنبال یک بهانه خبری بود تا وارد فاز استراحت شود. تحلیلگران ابتدا بر این باور بودند که لغو عرضه صندوق دارا دوم عاملی برای نزول شاخص بورس بوده است اما حالا بعد از چندروز، اغلب کارشناسان این موضوع را فقط جرقه‌ای برای نزول ارزیابی می‌کنند و معتقدند با توجه به رشد‌های شدید شاخص بورس از ابتدای سال تاکنون، بازرا سهام به یک دوره تنفس یا استراحت نیاز داشت و عواملی چون نزول قیمت دلار، کاهش حمایت دولت، آزاد‌سازی‌ بخش دوم سهام عدالت و یا تغییر متغیر‌های پولی صرفا بهانه‌هایی برای نزول بوده‌اند که زمینه نزول را فراهم کرده‌اند.

اصلاح قیمت‌ها
فردین آقابزرگی یک کارشناس بازار سرمایه، با تأکید بر اینکه بازار به‌دنبال اصلاح است، توضیح داد:طی چند‌ماه گذشته اختلاف زیادی بین قیمت تابلو و ارزش ذاتی سهام برخی شرکت‌ها ایجاد شده بود، بنابراین بازار باید این اختلاف را جبران می‌کرد به همین دلیل هر اتفاق خرد و کلان و اطلاعات مثبت و منفی، بهانه‌ای برای بازار می‌شود تا قیمت‌ها را اصلاح کند.
او ادامه داد: این اتفاق در بازار درحال انجام است و نمی‌توان گفت علت ریزش صرفا نحوه فروش سهام عدالت یا سایر عوامل است. اصلاح قیمت به این شکل از خروج نقدینگی از بازار نیز جلوگیری می‌کند زیرا بسیاری از سهامداران مایل نیستند به‌دلیل این حد از کاهش شاخص، سهام خود را بفروشند و دست نگه می‌دارند.

نیاز به استراحت
مصطفی صفاری یک کارشناس دیگر بازارسرمایه با اشاره به برگزاری مجامع در 2‌ماه اخیر، گفت: بازار سهام به استراحت نیاز دارد. به‌نظر می‌رسد سهام بسیاری از شرکت‌ها درحال اصلاح خود هستند که به‌نظر من این اصلاح تا شهریورماه ادامه دارد. او ادامه داد: زمانی که صورت‌های مالی شش ماهه ارائه شود، شرکت‌هایی که موفق بودند دوباره رشد می‌کنند زیرا کرونا روی فروش 3‌ماه نخست شرکت‌ها تأثیر داشته است اما صورت‌های شش ماهه شفاف‌تر است. به‌گفته او بازار سهام در مهر و آبان دوباره با رشد پر شتابی مواجه خواهد شداما درحال حاضر نباید انتظار رشد ناگهانی از بازار داشت.صفاری تأکید کرد: البته تصمیم‌گیری‌ها و عدم‌هماهنگی تیم اقتصادی دولت روی بازار اثر دارد و باعث فروش سهام عدالت توسط کارگزاری می‌شود که درنهایت منجر به افزایش عرضه‌ها شده است.

زمان خروج از بازار نیست
حمید میرمعینی یک تحلیلگر دیگر بازار سرمایه اما جزئیات بیشتری از نزول را تشریح کرد و گفت: بازار سرمایه با لمس کانال ۲میلیون واحدی، در نقطه حساسی قرار گرفت و با توجه به اینکه قیمت سهام شرکت‌ها هم در این ۵‌ماه رشد زیادی کرده بود برای تداوم رشد نیاز به مولفه‌های جدیدتری داشت‌.
او در تشریح عوامل رشد تأکید کرد: اگر تورم واقعی کمتر از تورم انتظاری باشد و نرخ ارز هم در همین محدوده در نوسان باشد، بازار سرمایه فعلا بهانه‌ای برای رشد نخواهد داشت.
او ادامه داد: یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذاربربازارهای مختلف، نرخ ارز است و اخیرا زمزمه‌هایی از توافق ایران با چین مطرح شده که درصورت قطعیت و اجرایی شدن، تورم و نرخ ارز جهش نخواهد کرد. اگر توافقی حاصل شود، احتمالا درآمدهای ارزی خواهیم داشت و کسری بودجه دولت کمرنگ‌تر خواهد شد. ضمن اینکه درصورت توافق، احتمالا چین سرمایه‌گذاری‌های جدیدی هم در کشور ما کرده و تحولی در اقتصاد ما رخ خواهد داد. ولی این تحول اقتصادی، الزاما به نفع بازارهایی که با چشم‌انداز افزایش نرخ ارز رشد کرده‌اند، نخواهد بود. میرمعینی با بیان اینکه شاید وقت آن رسیده که نگاه دارایی محور به بازار سرمایه، جای خود را به نگاه تحلیلی و ارزش محور بدهد تأکید کرد:البته این احتمال که بازار سرمایه برای مدتی رشد چندانی نداشته باشد، به‌معنای سیگنال خروج از این بازار نیست. درمجموع معتقدم حتی درصورت افت بازار سرمایه، کماکان این بازار مناسب‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت (۶ماهه و یک‌ساله) است. این کارشناس بازار‌های مالی گفت: شاید افت بازار سرمایه باعث تمایل به فروش و خروج در بعضی سرمایه‌گذاران شود؛ ولی افت چندانی برای بازار سرمایه متصور نیستم؛ زیرا نقدینگی جای دیگری برای ورود ندارد. به‌گفته او رشد غیرمنطقی و بی‌وقفه سهام برخی شرکت‌ها، این اصلاح و افت قیمت‌ها را هم می‌طلبید و تلاش برای رشد بیشتر این بازار و انتظار مداخله دولت صحیح نیست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید