• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 30 تیر 1399
کد مطلب : 105333
+
-

هشدار جدی به مناطق پرجمعیت‌ تهران

مطالعات آماری شورای شهر و 3دانشگاه نشان می‌دهد 67درصد مبتلایان کرونا در تهران سابقه شرکت در اجتماعات را داشته‌اند

شهر
هشدار جدی به مناطق پرجمعیت‌ تهران

حامد فوقانی- دبیر سرویس شهری

محله‌ای از تهران نیست که بتوان با قطعیت گفت، از نظر میزان شیوع کرونا (ابتلا، بهبود یا مرگ‌ومیر) وضعیت سفید دارد. کووید-19به تمامی کوچه‌پس‌کوچه‌های مناطق تهران سر زده و با این اوصاف، احتیاط، شرط عقل است. به همین‌خاطر باید به آن دسته از شهروندان محترمی که بدون رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، در محل‌هایی تجمع می‌کنند، گفت: «کرونا از آنچه تصور می‌کنید به شما نزدیک‌تر است.»
با وجود این، هنوز برخی با خیالی آسوده و در جمعی نزدیک به هم، پا در قهوه‌خانه می‌گذارند و‌ هنگام قلیان‌کشیدن و دادن دود حلقه‌ای می‌گویند: «همه‌‌چیز ردیفه؛ کرونا اینجا پر نمی‌کشه!» اما اگر نگاهی دقیق به مطالعات انجام‌شده در محله‌های تهران از بابت ابتلا انداخته شود، به آسانی متوجه خواهیم شد که ابتلا به این بیماری در همه جای شهر حضور دارد و تاکنون در جاهایی آمار مبتلایان بیشتر بوده که تجمع جمعیتی بالاتر بوده است، مثل مناطق ۴، ۸ و ۱۳ تهران.
اینطور بررسی‌ها و مطالعات کمیته سلامت شورای شهر تهران و مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، ایران و تهران نشان می‌دهد، تراکم موارد ابتلا در برخی مناطق پرتراکم جمعیتی مانند مناطق 4، 8 و 13 و همینطور وجود برخی خوشه‌های بیماری در محله‌هایی مانند تهرانپارس، خیابان‌های آیت و پیروزی از نکات قابل‌توجه است. در این مطالعات همچنین آمده که یافته‌ها از فراوانی کمتر ابتلا و مرگ در مناطق غربی تهران مانند مناطق 9، 18، 21 و 22 حکایت می‌کند. هرچند در این مناطق هم خوشه‌هایی از ابتلا در نواحی شرقی منطقه‌18و شرقی منطقه‌21 دیده می‌شود.
در همین ارتباط ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت: «بررسی اپیدمیولوژیک‌ و پراکندگی بیماری ناشی از کرونا‌ویروس (کووید-19) شهر تهران، نشان می‌دهد متأسفانه در هیچ منطقه‌ای در تهران موفق به کنترل ویروس نشده‌ایم. ما در کشور هم هنوز نتوانسته‌ایم، مطابق دیگر کشورهای جهان، این بیماری را کنترل کنیم. بیشترین مراجعان ما همراه با سرفه و تب بودند. در میان فوت‌شدگان نیز تب بیشتر بوده‌ و مهم‌ترین دلیل مراجعه‌شان تنگی‌نفس و دیسترس تنفسی گزارش شده است. این در حالی است که بیشترین بیماری زمینه‌ای در مبتلایان در تهران فشارخون بوده است.»
او با بیان اینکه در شرایط فعلی، باید به فکر گسترش بازارهای روز و زیست‌شبانه و گردشگری سنتی و گسترش تعاملات اجتماعی باشیم، افزود: «اما اگر همه‌گیری کووید-19 ادامه یابد‌ و به بخشی از زندگی عادی ما تبدیل شود، نه‌تنها تعاملات انسانی ترس را بیشتر از شادی ایجاد می‌کند‌ و بسیاری از مشاغل از بین خواهد رفت، بلکه هزاران شغل خدماتی ناپدید می‌شوند.»

نباید بنشینیم
به گفته عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، اولویت اصلی شهر تهران باید تجدید‌نظر در برنامه‌ریزی شهری، برای امنیت بیشتر بهداشتی و درمانی باشد.
خداکرمی با اشاره به اینکه شیوه ارائه خدمات درمانی نیازمند سازماندهی مجدد است‌ و مدیریت یکپارچه شهری در حوزه سلامت را طلب می‌کند، افزود: «این ویروس امنیت بهداشتی درمانی تهران 8میلیونی را، با بیشترین تعداد پزشک و پرستار‌ و بالاترین سرانه تخت بیمارستانی، ‌در معرض آسیب قرار داده است‌ و آسیب‌پذیری توزیع دارو، تجهیزات پزشکی را به تصویر کشیده است. ضمن اینکه نیاز به تضمین سلامتی بیش از 30هزار نیروی کار حوزه خدمات شهری را هم یادآوری می‌کند.»
او اضافه کرد: «رستوران‌ها باید بتوانند در فضای باز فعالیت کنند‌ و به باغ‌ها منتقل شوند‌‌ یا از مشتریان خود در فضای پیاده‌رو پذیرایی کنند. نباید بنشینیم و تماشاگر از بین رفتن تعاملات اجتماعی باشیم. بلکه باید به فکر شیوه جدیدی برای آن باشیم‌ و فکر کنیم اگر بخواهد از این بدتر شود، باید چه کار کرد.»

   14/9 درصد میزان کشندگی
برای انجام مطالعات مربوط به شیوع کرونا در تهران، تعداد 3696نفر از بیمارانی که نتیجه تست «پی‌سی‌آر» آنها مثبت قطعی بوده است، وارد مطالعه شده‌اند. از تعداد کل افراد مورد مطالعه، 550نفر، ‌فوت شده‌اند. در زیر، برخی از نتایج حاصل از مطالعات آماری تهران در این رابطه را می‌خوانید.
  14.9درصد میزان کشندگی بیماری
  41.4 درصد میزان بهبودی‌های بیماری
  43.7 درصد افراد تحت درمان
  22 درصد از افراد به‌دلیل ارتباط با فرد مبتلا، آلوده شده‌اند
  67 درصد سابقه شرکت در اجتماعات را داشته‌اند
  میانگین سن ابتلا: 57سال و 4ماه
  کم‌سن‌ترین مورد قطعی: کودکی یک‌ساله
  مسن‌ترین مورد قطعی: فردی 100ساله بوده است.
  62 درصد مبتلایان زیر دیپلم بوده‌اند و جالب اینکه میزان مرگ هم در بین آنها بیشتر بوده است.
  42 درصد مبتلایان سرپرست خانوار بوده‌اند و جالب اینکه متاهل‌ها بیشترین میزان ابتلا را داشته‌اند.
  تا حدودی در نواحی شرقی، تعداد مبتلایان از تراکم بیشتری برخوردار هستند.
  موارد فوتی از الگوی مکانی خاصی پیروی نمی‌کند.
  بیشتر موارد ترخیص‌شده در نواحی غربی، یا گرایش به غرب است.
  تراکم موارد ابتلا در برخی مناطق پرتراکم جمعیتی، مانند مناطق‌4، 8 و 13 است.
  فراوانی کمتر ابتلا و مرگ در مناطق غربی‌ مانند مناطق 9، 18، 21 و 22 است.

این خبر را به اشتراک بگذارید