• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 3 تیر 1399
کد مطلب : 103174
+
-

صفحه‌های نمایش و مشکلات بینایی

پزشک همشهری
صفحه‌های نمایش و مشکلات بینایی


علی ملائکه ـ  روزنامه‌نگار و پزشک

 «نشانگان بینایی ناشی از کامپیوتر» اصطلاحی کلی است که برای عوارض ناشی از نگاه کردن درازمدت به صفحه نمایش کامپیوتر یا تلفن هوشمند از فاصله نزدیک به‌کار می‌رود و مربوط به 2مشکل است. یک مشکل خشکی چشم که ناشی از پلک نزدن است؛ هنگامی که شما 
به صفحه نمایش الکترونیکی نگاه می‌کنید، ممکن است آنقدر ذهنتان مشغول شود که پلک زدن را فراموش کنید. 
میزان پلک زدن در اوضاع معمول ۱۷بار در دقیقه است، اما هنگام استفاده از کامپیوتر این میزان به ۱۲ تا ۱۵بار در دقیقه افت می‌کند. پلک زدن برای تجدیدشدن لایه اشک روی چشم‌ها - لایه‌ای از مایع که سطح چشم‌ را محافظت می‌کند - لازم است. اگر به تعداد کافی پلک نزنید، چشم‌هایتان خشک می‌شود و در نتیجه دچار تاری دید و درد چشم می‌شوید. مشکل دوم خستگی چشم است. یک علت این خستگی درخشندگی یا تلالویی است که از صفحه الکترونیکی ساطع می‌شود. 
منابع نور درخشان به‌خصوص اگر شما آب مروارید (کاتاراکت) داشته باشید، باعث ناراحتی چشم می‌شود. خستگی چشم همچنین می‌تواند ناشی از متمرکز شدن بر فاصله نزدیک روی صفحه نمایش بدون عینک طبی مناسب باشد. هر زمانی که دیدن در فاصله نزدیک باعث خستگی چشمتان می‌شود، شاید نیاز به عینک مطالعه داشته باشید و استفاده نکردن از عینک‌ها می‌تواند به سردرد بینجامد. البته خستگی و خشکی چشم به آسانی قابل درمان هستند.
 استفاده از اشک‌های مصنوعی چندبار در روز، به جلوگیری از خشکی چشم کمک کند. همچنین به یاد داشته باشید که گاه به گاه عامدانه پلک بزنید. اگر پس از کار طولانی با کامپیوتر سردرد و خستگی چشم پیدا می‌کنید، مطمئن شوید که نمره عینک طبی‌تان تغییر نکرده باشد. استفاده از عدسی‌های دوکانونی برای تصحیح دید در پیرچشمی هم به‌خصوص اگر مجبور باشید نگاهتان را بین صفحه کامپیوتر و مطالب چاپی جابه‌جا کنید، بسیار کمک‌کننده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید