• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 31 خرداد 1399
کد مطلب : 102869
+
-

شهردار خرم‌آباد در گفت‌وگو با همشهری مطرح کرد

حذف معابر خاکی از امروز، ساماندهی ترافیک به‌زودی

گپ
حذف معابر خاکی از امروز، ساماندهی ترافیک به‌زودی

مریم سرخوش-  خبرنگار

خرم‌آباد با جمعیتی نزدیک به 400هزارنفر به‌عنوان یکی از شهرهای قدیمی ایران مطرح است اما نسبت به دیگر شهرهای تاریخی کشور در زمینه توسعه و آبادانی پیشرفت چندانی نداشته. خیابان‌های کم‌عرض، نزدیک به ۱۰۰کیلومتر معابرخاکی، کیفیت نامناسب آسفالت خیابان‌ها، مشکلات پل‌های تخریب‌شده براثر سیلاب رودخانه داخل شهر، نبود پارکینگ، تسخیر معابر ازسوی دست‌فروشان، ساخت‌وسازهای غیراصولی و تصرف پیاده‌روها ازسوی مردم و کسبه، ناوگان نوسازی‌نشده حمل‌ونقل عمومی، سنگفرش‌های مستهلک، ساماندهی نشدن آب‌های سطحی، چهره بسیار نامناسب ورودی‌های شهر و ده‌ها مورد دیگر طی دهه‌های اخیر از ضعف‌های خدمات شهری در مرکز استان بوده است.
بسیاری از کارشناسان انباشت پروژه‌های شهری خرم‌آباد را ناشی از محقق نشدن درآمدهای شهرداری و ورود پیمانکارانی با کارنامه نه‌چندان قوی به دلیل همین ضعف مالی می‌دانند؛ درآمدهایی که بخشی از آن با پرداخت عوارض ازسوی مردم تأمین می‌شود، اما متاسفانه بخش قابل‌توجهی از مردم این شهر عوارض پرداخت نمی‌کنند. هرچند چالش اصلی خرم‌آبادی‌ها در پرداخت نکردن عوارض، مشکلات معیشتی و اقتصادی ناشی از بیکاری عنوان می‌شود، اما اتفاقاتی هم که در گذشته رخ داد و سوء‌استفاده از اموال شهرداری و تصرف غیرقانونی دراین اموال، سبب کم‌رنگ شدن اعتماد مردم و از دست رفتن همان تعاملات قبلی شد تا مدیران فعلی هم برای اجرای پروژه‌ها موفقیت چندانی در اخذ عوارض نداشته باشند.
با محمد شریفی مقدم، شهردارکنونی خرم‌آباد درباره بسیاری از طرح‌های در دست اجرای این سازمان از شروع آسفالت‌ریزی معابرخاکی خرم‌آباد تا اعمال محدودیت‌های کرونایی و تکمیل بسیاری از پروژه‌های خدمات شهری تا شهریور امسال صحبت کردیم که در ادامه می‌خوانید. 

تحویل 3پل به شهروندان تا پایان مرداد 
خرم‌رود، پل‌های موقت و دیواره‌های ساحلی‌اش معضل همیشگی خرم‌آباد است؛ به‌ویژه در فصل بارش‌ها. سیلابش همیشه بلای جان مردم می‌شود و همین فروردین امسال بود که طغیان آب ناشی از بارش‌های چندروزه، زن ۶۲ساله را به کام خود کشید. تخریب‌های سیلاب هنوز روی پل‌های اناری، شصت‌متری و کمالوند باقی مانده و در باریکه به‌جای‌مانده از دیواره کنار رودخانه خرم‌رود و محله‌های نزدیک آن، مردم چشم‌انتظار افتتاح پل‌های مرمت‌شده هستند تا مشکلات ترددشان رفع شود. 
شریفی‌مقدم‌ دراین‌باره به تخریب 3پل خرم‌آباد براثر سیلاب فروردین 98 اشاره کرد و گفت: «پروژه‌های سیلاب خرم‌آباد در شهریورامسال تکمیل می‌شود و تا کمتر از 2ماه آینده شاهد افتتاح پل‌های بهداری، اناری و کمالوند خواهیم بود. البته تردد روی پل بهداری از چهارشنبه هفته‌گذشته میسر شده‌است. همچنین تلاش می‌کنیم پل اناری  در تیر و پل آیت‌الله کمالوند در مرداد امسال به بهره‌برداری برسد.» 
شهردار خرم‌آباد درباره تاخیر 15‌روزه در افتتاح پل بهداری بیان کرد: «عوامل متعددی در افتتاح نشدن برخی طرح‌ها دخیل است. درباره این پل نیز مشکلاتی به‌وجود آمد که نتوانیم در زمان تعیین‌شده کار را تحویل دهیم. در زمان اجرای پل نیاز به جابه‌جایی لوله گاز و فاضلاب داشتیم و باید هماهنگی‌های لازم با دو اداره مختلف انجام می‌شد.» 
وی ادامه‌داد:«پیرامون رودخانه خرم‌رود هم مکان‌هایی وجود دارند که با تخریب صددرصدی دیواره‌های ساحلی مواجه شدند. اصلاح این دیواره‌ها در اولویت قرار دارد و تاکنون 70درصد آنها بازسازی شده‌اند. بخشی از این دیواره‌ها نزدیک پل حاجیان یا همان دیواره‌ساحلی علوی قرار دارد که به پایان رسیده است. مشکلات مربوط به بستر کل دیواره‌های ساحلی نیز مرتفع خواهد شد تا با آغاز فصل بارش‌ها، مشکلی در بحث رودخانه وجود نداشته باشد. درعین‌حال حوزه عمرانی نیز درحال بررسی دیگر دیواره‌های ساحلی کمتر خسارت‌دیده است و درصورت نیاز به مقاوم‌سازی، اقدام‌های لازم دراین زمینه هم انجام می‌شود.» 
شهردار خرم‌آباد همچنین درباره محله‌های کناری رودخانه خرم‌رود که با مشکلات تردد مواجهند، اظهارکرد:«طرح مطالعاتی ترافیکی شهر خرم‌آباد هنوز به پایان نرسیده و در دست مشاور است. چنانچه در محله‌ای نیاز به ساخت پل باشد، دراین باره اقدام‌های لازم انجام می‌شود. البته درکنار آن، طرح‌های بازآفرینی محلات فرسوده هم در دست اجراست که ازجمله آنها طرح «اقدام ملی» در محله اسدآبادی است. طرح بازآفرینی این محله در کمیسیون ماده5 مطرح و درطرح تفضیلی هم دیده شده و با همکاری بنیاد مسکن و شهرسازی و معاونت عمرانی استانداری انجام می‌شود.» 
وی با بیان اینکه اسدآبادی از محله‌های حاشیه‌نشین و قدیمی خرم‌آباد است که به‌دنبال افزایش سطح دسترسی برای تردد وسایل نقلیه هستیم، عنوان کرد: «بخشی از زمین‌های این منطقه تملک شده و تملک خانه‌های باقیمانده هم در ماه‌های آینده انجام خواهد شد تا مسیر آن بهسازی شود. درصورت نیاز به ساخت کانال یا پل نیز اقدام‌های لازم صورت می گیرد.» 

خرم‌آباد گنجایش افزایش خودرو را ندارد 
مشکلات خرم‌آبادی‌ها در حوزه شهری تنها پل‌هایش نیست و ترافیک همیشگی خیابان‌ها به‌ویژه در بخش‌مرکزی هم تبدیل به گرهی کور شده است. مردم معتقدند در سال‌های اخیر هیچ مسئولی در رأس شهرداری دغدغه رفع این ترافیک را نداشته است. حتی پلیس راهور لرستان نیز ازبین رفتن پل‌های خرم‌آباد را عامل برهم خوردن نظم ترافیکی و افزایش ترافیک درمرکز استان عنوان کرد و خواستار تسریع در ساخت پل‌های تخریب‌شده شد. مردم هم عملکرد شهرداری را نه دراین دوره که طی‌ سال‌های گذشته مناسب نمی‌دانند و پروژه‌های نیمه‌تمام این سازمان را مقصر حل نشدن ترافیک همیشگی خرم‌آباد عنوان می‌کنند. 
شهردار خرم‌آباد دراین باره اظهارکرد:«بافت هسته‌مرکزی شهر، قدیمی است و دیگر فضایی برای تعریض نداریم. ازسوی دیگر، با آمار رو به‌رشد تردد خودروهای تک‌سرنشین مواجهیم که به هیچ‌وجه با فضای موجود شهر همخوانی ندارد. بهترین اتفاقی که می‌تواند به رفع بخشی از مشکلات ترافیک خرم‌آباد کمک کند، کاهش سفرهای درون‌شهری با خودروهای شخصی است. سال‌هاست دغدغه تقویت فرهنگ‌ ترافیک دراین شهر مطرح است، اما بازهم با افزایش استفاده از خودروهای شخصی مواجهیم. به‌جز زمان کنونی که به دلیل شیوع کرونا مردم ترجیح می‌دهند از خودروهای شخصی استفاده کنند و این موضوع قابل قبول است، اما در بقیه موارد همکاری مناسبی دراین زمینه وجود ندارد.»
وی ادامه‌داد:«ناوگان حمل‌ونقل عمومی در مرکزشهر که بیشترین مشکل ترافیکی را دارد، جوابگوی تردد روزانه است، اما شهروندان استقبال نمی‌کنند و بازهم همان ترافیک شدید خودروها را شاهدیم.» 
شریفی‌مقدم از اجرای طرح ساماندهی ترافیکی در هسته‌مرکزی شهر خبرداد و افزود:«اجرای یک رینگ دراین بخش از شهر درمراحل پایانی است و طرح ترافیکی شهر درآن دیده شده است. براین اساس، یک محدوده ترافیکی درطرح تفضیلی خرم‌آباد تعریف شده که با اجرای آن، ورود خودروها به این منطقه با محدودیت مواجه خواهد شد؛ مانند طرح ترافیک یا طرح «زوج و فرد» که در شهر تهران اجرا می‌شود. با اجرای آن پارکینگ‌هایی قبل از محدوده مورد نظر ساخته می‌شود و پایش تصویری هم با نصب دوربین‌های ترافیکی انجام خواهد شد تا مردم ملزم به رعایت محدودیت‌های اعمال‌شده باشند. البته با تکمیل 3 پل بهداری، اناری و کمالوند تا اواسط تابستان، ترافیک تا حدود کاهش می‌یابد.» 

دردسرهای ساماندهی دستفروشان 
تسخیر معابر ازسوی دستفروشان و البته برخی کسبه نیز همیشه از دید مردم عامل نازیبا شدن چهره شهر است؛ اتفاقی که باعث شده کارشناسان شهری پرستیژ این شهر را بسیار بالا ندانند و انتظار داشته‌باشند که بالاخره شهرداری تدبیری کارساز برای رفع این معضل داشته باشد؛ هرچند آمار بیکاری قابل‌توجه در لرستان موجب شده بخش زیادی از مردم چاره‌ای جز دستفروشی نداشته باشند. همچنین در روزهایی که کرونا امان مردم را بریده و معیشت و اقتصادشان را با مشکلات زیادی مواجه کرده، حضور دستفروشان در معابرشهری بیش ازگذشته به‌چشم می‌خورد و به‌نظر می‌رسد مسئولان مدیریت‌شهری خرم‌آباد مماشات بیشتری با این معضل دارند که این موضوع سبب شده روزبه‌روز بر تعدادشان افزوده شود و پیاده‌روهای خرم‌آباد فضای کمتری برای تردد عابران داشته باشد. 
شریفی‌مقدم دراین باره به طرح اجرایی سال‌های گذشته‌ اشاره می‌کند که با استقبال خوبی ازسوی مردم و دستفروشان مواجه نشد. او عنوان کرد:«زمان حضورم در بخش معاونت خدمات‌شهری اقدام به راه‌اندازی بازارچه‌هایی کردیم که در روزهای خاص مثل روزبازارها فعالیت می‌کردند. این بازارچه‌ها درنقاط مختلف شهر قرار داشتند اما مورداستقبال قرارنگرفتند. نه مردم همکاری کردند، نه دستفروشان. متاسفانه موضوعی که سبب گسترش دستفروشی می‌شود، ترجیح برخی شهروندان برای خرید از این افراد است و رفتن به این بازارچه‌ها مورد توجه‌شان نیست. 
شهردار خرم‌آباد با بیان اینکه روان‌سازی ترافیک مستلزم حضورنیافتن  دستفروشان در معابرشهری است، تاکید کرد: «خواسته مردم از ما دوگانگی دارد، از یک سو خواهان رفع سدمعبرها هستند، اما ازسوی دیگر در زمان رفع سد معبر، درگیر مسائل عاطفی و احساسی می‌شوند و با جمع‌آوری بساط آنها مخالفت می‌کنند. مردم ما به‌لحاظ عاطفی شرایط اقتصادی این دستفروشان را درک می‌کنند اما باید راهکاری درنظر بگیریم که بتوان این معضل را رفع کرد. باید عوامل مختلف دست به دست هم دهند تا ورود مدیریت شهری به طرح‌های ساماندهی دستفروشان و سدمعبرها با موفقیت به سرانجام برسد. به استناد ماده55 قانون شهرداری‌ها سدمعبر، تخلف است و مردم به عنوان یک عامل مهم دراین طرح ساماندهی باید با ما همکاری کنند.» 
این مسئول سدمعبرها را دو نوع اعلام کرد و گفت: «مغازه‌هایی که سدمعبر می‌کنند، به استناد بند20 ماده55 قانون شهرداری‌ها در فرایند تذکرات قرار می‌گیرند، اما درباره دستفروشان تصمیم جدی برای ایجاد بازارهای هفتگی و جمع‌آوری آنها از معابرشهری داریم که در هفته‌های آینده اجرا می‌شود. حوزه خدمات شهری هم درحال بررسی است تا مکان بازارچه‌ها تغییر کند و شاید این‌بار مورد استقبال بیشتری قرار گیرد.»

آغاز طرح‌های آسفالت معابر 
هرچند شهرداری با مدیریت شریفی‌مقدم در ماه‌های اخیر اقدام‌هایی برای زیباسازی شهر انجام داده اما هنوز تا کسب رضایت شهروندان برای جمع‌آوری زباله‌ها و زائدفروشی‌ها درحاشیه‌شهر، تبدیل ورودی‌ها به منظره‌ای قابل قبول، نصب نمادهای شهری همخوان با فرهنگ این منطقه و از همه مهم‌تر آسفالت کوچه‌ها و خیابان‌ها فاصله زیادی دارد؛ کوچه‌هایی که برخی از آنها تاکنون حتی رنگ آسفالت را ندیده‌اند و برخی دیگر هم با وجود آسفالت‌ریزی، کیفیت‌ مناسبی ندارند. 
شهردار خرم‌آباد به انتظار مردم برای افزایش طرح‌های آسفالت‌ریزی اشاره کرد و گفت:«مهم‌ترین دغدغه ما این است که مشکلات مردم درباره آسفالت‌ شدن محله‌ها و خیابان‌ها رفع شود. براین‌اساس شهرداری از ابتدای سال جاری چند قرارداد منعقد کرده که بخشی از آنها از همین امروز آغاز می‌شود. اولویت‌ آسفالت‌ریزی نیز با محله‌هایی است که تاکنون هیچ اقدامی برای آنها صورت نگرفته است. از امروز کار آسفالت‌ریزی شهرک بسیجیان، آبشاران و برخی از معابر گلدشت آغاز می‌شود و در مرحله بعد نیز مناطقی که مشکل لکه‌گیری دارند را درنظرداریم. امیدواریم با تکمیل این طرح تا پایان شهریور رضایت شهروندان جلب شود.»  وی همچنین درباره طرح‌های زیباسازی و نصب نمادهای شهری بیان کرد: «در هفته‌جاری، نماد کتاب در پل شهدا رونمایی می‌شود و طرح دیگر نیز رونمایی از المان نصب‌شده در میدان بزرگ فردوسی خواهد بود. ساماندهی ورودی خرم‌آباد از سمت تهران نیز به صورت جدی درحال انجام است».

پایان انتظار برای شهربازی کیو 
آغاز دوباره تابستان و همان داستان تکراری شهربازی کیو. این مکان به عنوان بزرگ‌ترین شهربازی رو‌باز خرم‌آباد حدود 5سال است تعطیل شده و با وجود اشتیاق مردم برای بازگشایی همچنان بسته مانده است. شهرداری خرم‌آباد طی سال‌های اخیر در واگذاری، نوسازی و بازسازی این شهربازی به پیمانکار جدید موفق نبود اما خرداد امسال قراردادی را با بخش‌خصوصی منعقد کرد تا براساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده طی 15ماه آینده درهای شهربازی کیو بازگشایی شود. 
شهردار دراین باره عنوان‌کرد:«شهربازی کیو پس از فسخ قرارداد با پیمانکار قبلی، باوجود فراخوان‌های متعدد به مرحله عقد قرارداد نرسید و یکی از دلایل آن، نبود پیمانکار قوی بود. اما امسال پروژه نوسازی شهربازی کیو را کلنگ‌زنی کردیم که قراراست با مشارکت سرمایه‌گذار بخش‌خصوصی انجام شود و 30میلیارد تومان آورده برای این طرح خواهد داشت. همچنین ۴۰دستگاه جدید دراین شهربازی نصب می‌شود.»
وی ادامه داد:«کلنگ نوسازی این محل اول خرداد به زمین خورد و فاز اول آن در ابتدای فروردین 1400 به بهره‌برداری می‌رسد.» 
شریفی درباره اقدامات شهرداری برای افزایش سرانه فضای سبز خرم‌آباد با ایجاد بوستان‌ها و پارک‌های محلی جدید نیز اظهارکرد:‌ « اکنون پارک قدیم خرم‌آباد و پارک کودک را داریم. ساخت 2 پارک بانوان راهم در منطقه2‌(محدوده پارک معلم) و منطقه3‌(گلدشت) پیش‌بینی کردیم. پارک گلدشت تا شهریور افتتاح می‌شود اما زمان تکمیل آن پایان سال خواهد بود. نقشه‌های ساخت پارک‌های محلی نیز در مرحله نهایی است و تا پایان سال 9پارک در 3منطقه ساخته می‌شود. 

پروژه‌های شهری در اختیار پیمانکاران ضعیف 
شهرداری خرم‌آباد سال‌هاست که با مشکلات عدیده مالی و البته درآمدزا نبودن طرح‌هایش مواجه است و این موضوع کار را برای مدیران فعلی مشکل کرده است. اما نکته مهم در خلأ مالی – اقتصادی شهرداری ورود پیمانکارانی است که کارنامه ضعیفی در اجرای پروژه‌ها دارند و همین مسئله سبب شده تا طرح‌های شهری یا در نیمه راه نیمه‌تمام رها شوند یا پس از بهره‌برداری و گذشت زمان، کیفیت لازم را با وجود هزینه‌های کلان نداشته باشند. 
شریفی‌مقدم دراین باره اظهارکرد: «کمبود بودجه در سازمان شهرداری عوامل متعددی دارد که پرداختن به آنها دراین مقطع زمان‌بر است، اما شهرداری با مشکلات عدیده‌ای دراین حوزه مواجه است. امسال نیز شرایط نامناسب‌تر شد و در 3ماه ابتدایی با توجه به شیوع کرونا در تحقق بودجه به صفر رسیدیم. هرچند طی سال‌های اخیر هم شهرداری در اخذ عوارض موفقیت‌های خوبی نداشته است، درحالی‌که درآمدزایی اصلی از این طریق محقق می‌شود و با پرداخت بموقع آن ازسوی شهروندان، می‌توانیم به اهداف‌مان برای ایجاد شهری خوب و برخوردار از امکانات برسیم.» 
شهردار اما درباره واگذاری برخی پروژه‌های شهری به پیمانکاران ضعیف عنوان کرد: «فرایند واگذاری پیمان‌ها به صورت خاص و براساس آگهی‌های منتشرشده انجام می‌شود. دربرخی موارد خودمان می‌دانیم که پیمانکار طرف قرارداد قوی نیست و دراین شرایط، تجدید مناقصه می‌کنیم. اما زمان‌هایی هم وجود دارد که انتخاب‌ها محدود است و راهی جز واگذاری به پیمانکار ضعیف نداریم. چون گاهی پیش آمده که در برخی پروژه‌ها فقط یک نفر شرکت می‌کند، دراین شرایط تنها تدبیر موجود نظارت و کنترل بیشتر اجرای پروژه‌هاست. هر پیمانکاری هم که بخواهد از چارچوب پیمانی که واگذار شده تخطی کند، خسارت‌ را از آنها خواهیم گرفت. 

بازگشت محدودیت‌های کرونایی
لرستان به لحاظ شیوع کرونا نیز در وضعیت قرمز به‌سر می‌برد و همچنان شرایط علوم پزشکی استان و کادر درمان برای مقابله با این بیماری سخت و طاقت‌فرساست. شهرداری نیز طی ماه‌های اخیر اقداماتی را برای گندزدایی و ضدعفونی با تامین بودجه مستقیم از درآمدهای خود سازمان انجام داده است که همچنان ادامه دارد. اما به نظر می‌رسد درصورت رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی ازسوی مردم، شرایط همچنان در وضعیت قرمز باقی بماند. به همین دلیل قرار است با اعمال برخی محدودیت‌ها، شیب صعودی کرونا در خرم‌آباد کنترل شود؛ محدودیت‌هایی که به گفته شهردار شامل محدودیت‌های ترافیکی و تردد در آرامستان‌ها و بوستان‌های شهر خواهد بود. 
شریفی‌مقدم بیان کرد: « روز گذشته از سوی ستاد مقابله با کرونا دراستان به ما اعلام کردند تمام آرامستان‌ها با هدف جلوگیری از برگزاری مراسم تشییع، تدفین و ترحیم، دوباره تعطیل شوند. محدودیت تردد در پارک‌ها نیز آغاز شده است. هرچند مردم با اجرای این طرح‌ها مخالفت می‌کنند اما تمام طرح‌ها و محدودیت‌هایی که در بحث کرونا مطرح می‌شود و شهرداری موظف به اجرای آن است تنها برای سلامت خود آنهاست. هم اکنون تردد در بوستان‌ها محدود و اطلاع‌رسانی دراین زمینه انجام شده است. اما مردم باید خودشان رعایت کنند و از برگزاری دورهمی‌های عصرانه و شبانه در بوستان‌ها بپرهیزند. ما حتی تونل‌های نوری در پارک‌ها را روشن نمی‌کنیم، اما انتظار داریم خود شهروندان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی درباره کرونا حساس باشند.» 
  
مجموعه شهری خرم‌آباد با توجه به ظرفیت‌های ویژه گردشگری آن همچنان بکر و بی‌توجه مانده اما متولیان امور شهری می‌توانند با توجه به این ویژگی، پروژه‌هایی را در آن انجام دهند که به بخشی درآمدزا تبدیل شود. هرچند مشکلات متعددی ازجمله کمبود منابع مالی دست شهرداری برای اجرای بسیاری از پروژه‌ها را بسته است، اما خود شهردار هم معتقد است بسیاری از نقاط شهری بدون استفاده مانده است و می‌توان طرح‌های نو را درآنها انجام داد؛ طرح‌هایی که درصورت اجرا، می‌توانند هزینه‌های اداره شهر را از دل خود استخراج و خرم‌آباد را به یک شهر مدرن و خوب تبدیل کنند. قراراست تا پایان امسال توسعه فضای سبز، ساماندهی سراب شهوا، زیرسازی و جدول‌گذاری، آسفالت و لکه‌گیری معابر و مناسب‌سازی پیاده‌روها، خرید مبلمان شهری، تملک املاک درمسیر تعریض و... ازسوی شهرداری انجام شود اما تحقق آنها و البته تمام موضوع‌هایی که به عنوان گلایه ازسوی مردم و مسئولان شهرداری بیان می‌شود، تنها یک چیز می‌خواهد؛ «همکاری مشترک». 

سال‌هاست دغدغه تقویت فرهنگ‌ ترافیک در خرم‌آباد مطرح است، اما بازهم با افزایش استفاده از خودروهای شخصی مواجهیم. به‌جز زمان کنونی که به دلیل شیوع کرونا استفاده مردم از خودروهای شخصی قابل قبول است، اما در بقیه موارد همکاری مناسبی در این زمینه وجود ندارد

 فرایند واگذاری پیمان‌ها به صورت خاص و براساس آگهی‌های منتشرشده انجام می‌شود. دربرخی موارد خودمان می‌دانیم که پیمانکار طرف قرارداد قوی نیست و دراین شرایط، تجدید مناقصه می‌کنیم. اما زمان‌هایی هم وجود دارد که انتخاب‌ها محدود است و راهی جز واگذاری به پیمانکار ضعیف نداریم

 از دیروز به دلیل شیوع دوباره کرونا تمام آرامستان‌ها با هدف جلوگیری از برگزاری مراسم تشییع، تدفین و ترحیم تعطیل شد. محدودیت تردد در پارک‌ها نیز آغاز شده است. تمام طرح‌ها و محدودیت‌هایی که اجرا می‌شود و شهرداری موظف به اجرای آنهاست تنها برای سلامت خود مردم است 

این خبر را به اشتراک بگذارید