• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 30 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 101074
+
-

پرسش‌هایی از مارکس


کتاب «پرسش‌هایی از مارکس» نوشته تری ایگلتون را رحمان بوذری و صالح نجفی به فارسی برگردانده‌اند.

اثر حاضر، تلاشی است در رد 10انتقاد رایج درباره «کارل مارکس». هدف نگارنده، روشن کردن تفکر مارکس و اندیشه‌های او و همچنین، پاسخگویی به برخی از شبهات درباره آرا و نظرات مارکس بوده است. مطالب اثر در 10فصل تنظیم شده و در هر فصل، یکی از انتقادهای رایج مورد نقد و تحلیل قرار گرفته است. در آغاز هر فصل، ابتدا دیدگاه‌های منتقدین به‌صورت خلاصه ذکر شده و سپس، براساس گفته‌های «مارکس» پاسخگویی شده است. «مارکس در قرن بیست و یکم» و «مارکس و مارکسیسم»، «مارکس و موجبیت‌گرایی»، «مارکس و ناکجا اندیشی»، «مارکس و اقتصاد» و... عناوین برخی از فصل‌های این کتاب هستند.
تری ایگلتون در این کتاب تعدادی از مهم‌ترین و قابل بحث‌ترین انتقاداتی را که به مارکس و مارکسیسم وارد شده، پاسخ می‌دهد و البته برخی از این انتقادات را با اکراه می‌پذیرد. فارغ از مسئله انتقادات، این کتاب شناخت خوبی از تفکر مارکس به خواننده می‌دهد. مخاطبان کتاب، هم علاقه‌مندان به تفکر مارکس هستند و هم بدبینان به تفکرات این فیلسوف.
تری ایگلتون (زاده ۲۲ فوریه ۱۹۴۳) نظریه‌پرداز ادبی بریتانیایی است. بسیاری او را تأثیرگذارترین منتقد ادبی زنده  بریتانیا می‌دانند. او با تکیه بر نظریه‌های مارکسیست‌های اروپایی ازجمله والتر بنیامین، لویی آلتوسر و پیر ماشری، مخاطبان فراوانی یافت و با پیروی از افکار این نظریه‌پردازان از شیوه‌ای ماتریالیستی برای مطالعه ادبیات بهره برد. این شیوه او در نوشته‌هایش درباره ساموئل ریچاردسون و خواهران برونته نمود دارد.
نشر هرمس این کتاب را در264صفحه با شمارگان هزار نسخه به بهای 38هزارتومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید