• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 22 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100370
+
-

پس‌لرزه‌های زلزله تهران در شورا

اعضای شورای شهر تهران دیروز برضرورت آمادگی پایتخت در برابر حوادث و استفاده‌ از سامانه‌های نوین هشدار زلزله تأکید کردند

پس‌لرزه‌های زلزله تهران در شورا

مجید جباری _ خبر‌نگار

پس‌لرزه‌های زلزله بامداد جمعه دماوند، دیروز در صحن علنی شورای شهر تهران ادامه داشت؛ به‌طوری ‌که پس از سخنان آغازین محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورا، که به نبود شبکه هشدار زلزله در پایتخت، تاب‌آوری شبکه‌های ویژه و ضرورت کمک دولت به شهرداری برای راه‌اندازی سوله‌های بحران اختصاص داشت، 6عضو دیگر هم در تذکرات و نطق‌ پیش از دستورشان از نبود سازوکار مناسب در مدیریت بحران انتقاد کردند و هر یک خواستار توجه بیشتر و بهبود عملکرد مدیریت بحران در پایتخت شدند.

در دویست‌ودوازدهمین جلسه شورای شهر تهران، محسن هاشمی با انتقاد از برخورد مناسبتی با زلزله تهران، از ضرورت توجه بیشتر به زیرساخت‌های شهری و افزایش تاب‌آوری شهر تهران سخن گفت. مجید فراهانی نیز بر لزوم توجه به بهره‌برداری مناسب از پایگاه‌های پشتیبانی مدیریت بحران مناطق و لزوم اجرای مصوبه شورا تأکید کرد. زهرا صدراعظم نوری اما با توجه به تصویب طرح الزام‌آور شورا برای شهرداری تهران در سال97، مبنی بر ارائه لایحه واکنش اضطراری به زلزله تهران صحبت کرد و از شهرداری خواست تا هرچه سریع‌تر اصلاحیه این لایحه را بار دیگر به شورا بیاورد. علی اعطا هم در نطق پیش از دستورش با بیان اینکه زلزله بامداد جمعه لرزه‌ای بود که به جانِ ما انداخت و کانون زلزله، اعماق ذهن فراموشکار ما بود، بسیاری از ساختمان‌های نوساز را فاقد استحکام لرزه‌ای کافی دانست. او با استناد به ارزیابی‌ها، مهم‌ترین اقدام برای افزایش استحکام ساختمان‌ها را مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود و نوسازی بافت فرسوده عنوان کرد. او علت اساسی وجود ساختمان‌های فاقد استحکام لرزه‌ای در تهران را سیستم نامناسب کنترل، فقدان مقررات جدی و عدم‌توان بازرسی و نظارت کامل توسط سازمان‌های مسئول دانست. شهربانو امانی هم در نطق پیش از دستور خود، کلید اصلی پیشگیری از فاجعه ملی زلزله تهران را احیای بافت فرسوده دانست و TOD (توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی) را راه‌حل احیای بافت فرسوده عنوان کرد.
شورای شهرتهران دیروز علاوه بر تذکرات و نطق‌های پیش از دستور، دستور جلسات دیگری هم داشت. رأی مثبت به یک فوریت چارچوب اختیارات و وظایف کمیسیون‌های داخلی مناطق، تصویب طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه حفاظت از میراث معماری معاصر شهر تهران و در آخر، تغییر نام 3 خیابان به نام شهید نرجس خانعلی‌زاده، شهید مهدی وریجی و لوریس چکناواریان، 3 دستور جلسه پارلمان شهری پایتخت در دویست‌ودوازدهمین جلسه علنی شورا بود.

حفاظت از میراث معماری معاصر تهران 
اما شورای شهر تهران دیروز ابتدا به یک‌فوریت چارچوب اختیارات و وظایف کمیسیون‌های داخلی مناطق رای داد و پس از آن، مهم‌ترین دستور کارش را به جریان انداخت. طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه حفاظت از میراث معماری معاصر شهر تهران که در یکی از آخرین جلسات سال قبل شورای شهر، به‌صورت یک فوریتی مطرح و به کمیسیون مربوطه ارجاع شده بود، این‌بار پس از بررسی مجدد به صحن آمد و با رای قاطع شورا به‌تصویب رسید. به این ترتیب شهرداری تهران ملزم شد لایحه حفاظت از میراث معماری معاصر تهران را تدوین کند و به شورا بیاورد.
علی اعطا، عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر که خود بانی این طرح است، در جریان بررسی این دستور جلسه، گفت: «این طرح براساس یکی از بندهای سند طرح جامع تهران به‌عنوان تکلیفی که هنوز اجرایی نشده، شکل گرفته است. در بند ۶-٧-١ طرح جامع تهران در فصلی که در رابطه با حفاظت از میراث شهر صحبت می‌کند، آمده است که حفاظت از آثار تاریخی، فرهنگی و معاصر شهر تهران شامل حفاظت از کلیه آثار ثبت شده و کلیه آثاری که در آینده ثبت خواهند شد و رعایت حریم آثار ثبت شده الزامی بوده و هرگونه مداخله در عرصه این آثار ممنوع است.»
رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران ادامه داد: «در طرح جامع به درستی بر موضوع تمامی آثاری که در آینده ثبت خواهند شد تأکید شده؛ زیرا در فهرست 2300بنایی که در یکی از لایه‌های طرح تفصیلی است، بخشی هنوز به ثبت نرسیده است. در نتیجه وقتی شخصی درخواست پروانه تخریب و نوسازی می‌دهد، برای آن دسته از بناهایی که هنوز به ثبت نرسیده است، شهرداری مستند قانونی برای حفاظت در اختیار ندارد، بنابراین شهرداری ناچار است پروانه تخریب و نوسازی ارائه دهد، به همین دلیل بود که طی ماه‌های اخیر شاهد این بودیم که تعدادی از بناهای ارزشمند تخریب شد.» او گفت: «طرح مذکور حداقل طی ١٠جلسه و با مشورت بیش از ۵٠کارشناس خبره حوزه میراث فرهنگی تهیه شده است. طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه حفاظت از میراث معماری معاصر شهر تهران باید بر 3مبنای سیاست‌های تشویقی (اعم از مالی، کالبدی و بهره برداری)، بازدارنده و الزام‌آور تهیه و ضمن این اقدام، بانک اطلاعاتی از آثار تشکیل و گزارش‌های 6ماهه به شورا ارائه شود.»
اعطا با بیان اینکه با معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران جلسات مفصلی برگزار شده است، این طرح را یکی از دستاوردهای مهم مدیریت شهری در راستای حفاظت از میراث معماری معاصر ایران عنوان کرد.
پس از سخنان اعطا، کلیات این لایحه با ٢٠رای موافق از ٢٠عضو حاضر به تصویب رسید و پس از بررسی، جزئیات طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه حفاظت از میراث معماری معاصر شهر تهران هم با 18رای مثبت شورا همراه شد.
به این ترتیب و براساس این طرح الزام‌آور، حفاظت از کلیه عناصر و اجزای میراث طبیعی - تاریخی و فرهنگی شهر تهران شامل محوطه‌های باستانی، بافت‌ها و مجموعه‌های تاریخی، محورهای طبیعی - تاریخی، باغات قدیمی، قنوات و چشمه‌ها الزامی است. همچنین هر گونه ساخت و ساز در مجاورت یا حریم آثار ثبت شده با کسب مجوز و رعایت ضوابط و مقررات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مجاز است. پس از پایان این دستور کار، محسن هاشمی رفسنجانی جای خود را به سید ابراهیم امینی داد و ریاست جلسه دویست‌ودوازدهم شورا را امینی برعهده گرفت. 

نام چکناواریان در تهران ماندگار شد
نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شهر تهران آخرین دستور جلسه دیروز شورای شهر تهران بود که بر این اساس، اعضای شورا، 3خیابان را بهنام شهید نرجس خانعلیزاده، شهید مهدی وریجی و لوریس چکناواریان به تصویب رساندند.
محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیته نامگذاری معابر و خیابان‌های تهران در جریان بررسی صورتجلسه چهل وپنجم گفت: «کادر درمانی کشور در ایام شیوع ویروس کرونا نشان دادند که از هیچ ایثار و فداکاری‌ای فرو‌گذار نخواهند کرد. کادر بهداشت و درمان کشور پزشکان و پرستاران در این ایام نشان دادند که در رابطه با انجام وظیفه تا تقدیم جانشان هم کم نمی‌گذارند؛ از این رو، کوچک‌ترین کاری که در رابطه با بزرگداشت این عزیزان می‌شد انجام داد، نامگذاری معابری به نام آنها بود.»
او در ادامه به ذکر نام‌های پیشنهادی برای خیابان‌های مورد نظر پرداخت و افزود: «یک میدان تازه‌ساخت و بی‌نام در محدوده منطقه20 وجود دارد که پیشنهاد می‌شود این میدان به‌نام امام هادی(ع) مزین شود.» این پیشنهاد با موافقت اکثریت اعضای شورای شهر به تصویب رسید و در ادامه پیشنهاد تغییر خیابان شهید فدایی در همان محدوده به ‌نام پیشنهادی شهید محسن بهرامی بررسی شد که این نامگذاری هم با موافقت اکثریت اعضا همراه شد.
اعضای شورای شهر اما در ادامه بررسی صورتجلسه چهل وپنجم کمیته نامگذاری، پیشنهادی مبنی بر تغییر خیابان زرافشان شمالی در محدوده ۲شهرداری تهران به‌نام شهیدان سلامت و همچنین خیابان زرافشان جنوبی در محدوده ۲شهرداری تهران به‌نام پیشنهادی زرافشان را بررسی کردند که درنهایت و بعد از بحث و بررسی، اعضای شورا پیشنهاد بازگشت به کمیسیون برای بررسی بیشتر را مطرح کردند.
حق‌شناس در ادامه بررسی نامگذاری معابر و خیابان‌ها پیشنهاد داد تا خیابان پنجم در محدوده بلوار ایوانک زرافشان شمالی در منطقه۲ شهرداری تهران به نام پیشنهادی شهید دکتر مهدی وریجی، جان باخته مبارزه با کرونا (با حفظ شماره) اختصاص یابد که این پیشنهاد هم با موافقت اکثریت آرا به تصویب رسید.
پیشنهاد دیگر حق شناس، نامگذاری خیابان هفتم در محدوده بلوار ایوانک زرافشان شمالی در منطقه۲ شهرداری تهران به‌نام پرستار نرجس خانعلی‌زاده بود که این پیشنهاد هم رای آورد.
مورد بعدی پیشنهادات در حوزه پهنه رودکی بود. یکی از این پیشنهادات در بوستان ارفع در محدوده خیابان حافظ واقع در منطقه۱۱ شهرداری تهران بود که پیشنهاد شد خیابان یکم این بوستان به ‌نام لوریس چکناواریان، آهنگساز شهیر تغییر نام یابد که این تغییر نام هم با رای قاطع شورا تصویب شد.در پایان بررسی‌ها اما، تغییر نام بلوار شاهد واقع در منطقه۱۵ شهرداری تهران به‌نام پیشنهادی شهیدان سجادیان و کوچه فروردین در محدوده خیابان شهید کلاهدوز واقع در منطقه ۳ شهرداری تهران به‌نام پیشنهادی اکبر زنجانپور بود که این پیشنهادها با حداکثر آرا در جلسه به تصویب رسید.



بسته ترافیکی کرونا روی میز شهردار

رئیس شورای شهر تهران، از بررسی بسته ترافیکی روزهای کرونایی در دفتر کار پیروز حناچی، شهردار تهران خبر داد و گفت: «امروز (دیروز یکشنبه) جلسه هم‌اندیشی نداشتیم بلکه با حضور هیأت‌رئیسه شورا و روسای کمیسیون‌ها، کمیسیون تلفیق برگزار شد. محسن هاشمی‌رفسنجانی که پیش از شروع نشست علنی شورا در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، ادامه داد: «در این جلسه، طرح تفصیلی منطقه 22بررسی و قرار شد این طرح در شهرداری به تصویب برسد. بر همین اساس، جلسه‌ای برگزار کردیم که ببینیم شورای شهر باید چه واکنشی داشته باشد که هنوز درخصوص این مهم به جمع‌بندی نرسیدیم.
او با بیان اینکه به‌دلیل شرایط کرونایی تعداد پرونده‌های باغ‌ها افزایش یافته و موجب ناراحتی مردم شده است، اظهار کرد: «تعداد پرونده‌های اعتراضی مردم به اینکه ملک‌شان را باغ اعلام کردیم افزایش پیدا کرده و به همین دلیل باید با سرعت بیشتری پرونده‌های مربوط به باغات را بررسی کنیم و در همین راستا مقرر شد جلسه روز سه‌شنبه علنی برگزار شود تا اینگونه پرونده‌ها را بررسی کنیم.» هاشمی در مورد سرانجام بسته ترافیکی شورای شهر تهران برای روزهای کرونایی گفت: «این پیشنهادها به ستاد ملی کرونا داده شد، اما آنطور که شنیدم ستاد ملی، بررسی بسته ترافیکی را به شورای ترافیک تهران محول کرده و به ‌همین دلیل حناچی اعضای شورای ترافیک را دعوت کرده است تا در دفتر کارش درخصوص این بسته تصمیم‌گیری شود که از جزئیات آن بی‌خبر هستیم.» رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود این بسته ترافیکی در راستای درآمدزایی است، گفت: «لطفا جوسازی و تخریب نکنید.» 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین در سخنان آغازین جلسه دویست و دوازدهم اظهار کرد: « مدیریت شهری تهران از زلزله سال ۱۳۹۶، خواستار تشکیل جلسه سران قوا برای بررسی خطر زلزله تهران و اقدامات لازم در این حوزه است. زلزله بامداد جمعه تهران، موجب نگرانی شهروندان شد و پس از حدود 2سال که موضوع خطر زلزله تهران به حاشیه رفته بود، آن را به جریان انداخت. هاشمی‌رفسنجانی ادامه داد: «شهر تهران با وجود حدود ۱۵ میلیون نفر در تهران و شهرهای حومه‌ای، درصورت بروز زلزله بالای ۷ ریشتر بسیار آسیب‌پذیر است و زیرساخت‌های شهری به‌ویژه خطوط نیرورسانی و همچنین تاب‌آوری تأسیسات شهری به‌ویژه آب اضطراری و ایمنی خطوط گاز، بایست برای مقابله با این خطر بهبود یابد. به گفته او با وجود ۳۵۰ محله در تهران، حدود 100سوله مدیریت بحران برای ارائه خدمات به شهروندان کافی نیست و باید با همکاری دولت و سایر ارگان‌ها، حداقل برای هر محله یک سوله بحران پیش‌بینی شود تا امکان استفاده شهروندان از آن در زمان بحران به‌آسانی فراهم شود.
رئیس شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنانش، گفت: «در روزهای اخیر شاهد اقداماتی تخریبی علیه مدیریت شهری هستیم. در شرایطی که به‌دلیل بحران ناشی از پاندمی کرونا چالش‌های زیادی برای همه دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه شهرداری‌ها ایجاد شده است، افکار عمومی از تخریب‌گران که با انگیزه‌های سیاسی قصد ایجاد فضا برای خود را دارند، انتظار دارد به جای کنایه و طعنه‌های بدون استدلال، عملکرد خود را به‌صورت ایجابی مطرح کرده و به سؤالات و ابهامات مربوط به عملکرد گذشته خود پاسخ دهند.»
او در ادامه با اشاره به خبر جریمه شهرداری در حوزه نرخ خدمات ارائه شده در اماکن ورزشی گفت: اقدام غیرقابل توجیه رسانه ملی در پخش خبر مربوط به جریمه شورای شهر تهران که پرونده‌ای مربوط به ۵ سال قبل و مصوبات دوره قبلی شورا بوده است، شائبه تخریب هدفمند مدیریت شهری تهران را تقویت می‌کند. مصوبات شورا به تأیید فرمانداری و وزارت کشور می‌رسد و اعلام خبر جریمه شورا یک بدعت بود.»


تذکرات اعضا در دویست‌و‌دوازدهمین جلسه شورای شهر تهران

لزوم دسترسی شورا به سامانه منابع انسانی

  حجت نظری 
حدود یک ‌ماه پیش، در مورد دسترسی به سامانه جامع منابع انسانی شهرداری تهران تذکری دادم اما متأسفانه بیش از یک ‌ماه است که نه پاسخی به آن داده و نه اساسا دسترسی به این سامانه برای اعضای شورای شهر ایجاد شده است. دسترسی به سامانه از باب وظیفه نظارتی شورای شهر بسیار مهم است. لذا به‌عنوان آخرین هشدار به شهردار محترم تهران و معاون توسعه منابع انسانی ایشان می‌خواهم که هم دسترسی به این سامانه را ایجاد کنند و ‌هم پاسخ به تذکر را بدهند. در غیراین‌صورت بنده مجبور خواهم شد که طرح سؤال از شهردار را که ممکن است منجر به استیضاح ایشان هم بشود، کلید بزنم.


برخورد با کلینیک‌های دامپزشکی متوقف شود 

  سیدآرش حسینی میلانی
براساس گزارش‌های رسیده و مراجعه واحدهای صنفی و کلینیک‌های دامپزشکی شهری، شاهد هستیم که در روزهای اخیر برخی از مناطق شهرداری تهران در برخورد با این واحدها نسبت به تعطیلی و پلمب دفاتر آنها اقدام کرده‌اند. با وجود اخذ مجوز فعالیت از وزارت جهادکشاورزی، سازمان دامپزشکی و اتحادیه‌های ذیربط، به‌دلیل وجود ابهام در وضعیت چگونگی فعالیت این صنف در واحدهای مستقل یا واحدهای مسکونی، برخی از مناطق شهرداری تهران بدون بررسی جامع موضوع و اتخاذ تدابیر و راهکارهای اجرایی مناسب، بلافاصله به جلوگیری از فعالیت این صنف اقدام می‌کنند. با توجه به شرایط فعلی و بحران شیوع ویروس کرونا اقدامات مهمی توسط کلینیک‌های دامپزشکی انجام می‌شود و نباید فعالیت آنها نادیده گرفته شود. درصورتی که این مراکز فعال نباشند و خدمات لازم را به مردم و ‌حیوانات خانگی ارائه ندهند، بیم آن می‌رود شهرها دچار شیوع بیماری‌های مشترک شهری شود. شهرداری تهران به‌منظور ایجاد وحدت رویه و همچنین تدوین ضوابط و دستورالعمل مناسب، برخورد با کلینیک‌های دامپزشکی به‌صورت منطقی و با رعایت حقوق عامه صورت گرفته تا ارائه ضوابط مشخص از فعالیت کلینیک‌های دامپزشکی جلوگیری نشود.

کار شهرداری موزه‌داری نیست

  احمد مسجد‌جامعی
با توجه به انتشار فراخوان شهرداری تهران برای طراحی موزه سیمان در شهر‌ری، باید بگویم که موزه‌داری وظیفه شهرداری نیست و شهردار تهران باید همه شئون شهر را درنظر بگیرد. تبدیل کارخانه سیمان به موزه از زمانی که اسحاق جهانگیری وزیر صنعت بود، مطرح شده است؛ آن زمان قرار بود که وزارت صنعت راسا وارد شود و کارخانه سیمان را به موزه تبدیل کند نه اینکه شهرداری تهران برای آن هزینه کند و آن را بسازد. این در حالی است که شهرداری در کار خود مانده و قطعا دولت نیز با این شرایط نمی‌تواند به ما کمکی کند. در شهر‌ری 2 اثر تاریخی قرار دارد که این منطقه را تحت‌تأثیر قرار داده است. چشمه‌علی یکی از با‌ارزش‌ترین آثار تاریخی ثبت‌شده ری است و دژ رشکان متعلق به دوره اشکانیان نیز سبب شده که مجوز ساخت محدود در شهر‌ری بدهند و لازم است کارخانه سیمان نیز در ارتباط با این دو اثر تاریخی، ساماندهی شود. این کارخانه اگر صرفا به موزه و آن‌هم موزه سیمان و نه مردم‌شناسی تبدیل شود، مشکلی از شهر حل نمی‌کند؛ چرا‌که سیمان مسئله تخصصی است اما اگر بتوانیم این کارخانه را به‌گونه‌ای تبدیل کنیم که در ارتباط با فضای شهری باشد، می‌توان به این مهم امیدوار بود.

الزام استفاده از ماسک در مترو رعایت نمی‌شود

  محمد سالاری
الزام استفاده از ماسک در مترو مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا بوده که ظرف 2روز نخست گزارش‌های خوبی از رعایت این الزام در مترو تهران داشتیم؛ اما ظاهرا دوباره این موضوع رها شده و رعایت نمی‌شود. لذا تذکرم به شهردار تهران و مدیرعامل شرکت مترو است که این مصوبه به‌صورت کامل و جامع و با جدیت اجرایی شود. تذکر دیگر من به معاونت معماری و شهرداری تهران درخصوص عدم‌اجرای مصوبه شورای شهر تهران است که در تاریخ اول مرداد‌ماه سال گذشته مبنی بر الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه فرایند صدور پروانه‌های ساختمانی به تصویب رسیده بود. در این مصوبه که به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسیده، تأکید شده که با هدف اصلاح و بهبود فرایند صدور پروانه، شهرداری مکلف است ظرف مدت 2‌ماه از تصویب این لایحه فرایند صدور پروانه‌های ساختمانی را براساس کارشناسی‌ای که انجام می‌دهد و رویکردهای اعلام‌شده به شورای شهر تهران ارائه کند. با وجود این اما تا امروز حدود 9‌ماه از تصویب این مصوبه سپری شده و در این مدت شاهد برخوردهای مختلف از سوی معاونت شهرسازی و معماری در مناطق 22گانه تهران هستیم که متأسفانه بدون هماهنگی با کمیسیون شهرسازی شورا انجام شده است. لذا از شهرداری تهران تقاضا می‌کنم نسبت به اجرای این مصوبه و ارائه لایحه اقدام کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید