21
جمعه 27 تیر 1399
شماره 7990
قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

ایران،100سال بعد

در این ویژه‌نامه تاریخ را داستانی نخواهید خواند بلکه داستان‌هایی از تاریخ در انتظار شماست
یادداشت‌ اول
​​​​​​​ایران 100 سال پیش در تعلیق به سر می‌برد؛ جایی که در آغاز قرن جدید ، آشوبی تازه آغاز شده بود و  «وطن ما» در عسرت و ناامیدی و میل به پیشرفت و توسعه به سر می‌برد.
ویژه
​​​​​​​روزنامه واشنگتن تایمز در نسخه چاپ آخر و ویژه خود در 22فوریه 1921سوم اسفند 1299، تیتر اول خود را به کودتا در تهران اختصاص داده است.
هرچند که حوزه علمیه نجف به‌عنوان حوزه‌ای غیرسیاسی شهرت دارد اما موضع‌گیری‌ها و اختلافاتی که بر سر مسئله مشروطه، میان روحانیون نجف پدید‌آمد را شاید بتوان نقطه آغاز دوره‌ای سیاسی از تاریخ حوزه نجف دانست؛ دوره‌ای که با مشروطه آغاز شد و با مرگ سید‌محسن حکیم به پایان رسید.
در ابتدای قرنی که در آن هستیم، ورزش نه مفهومی گسترده و نفوذکرده به لایه‌های اجتماع، که پدیده‌ای منحصر به قشر کم‌جان طبقه متوسط و ابزاری در دست روشفنکران برای تربیت همان طبقه نوپا بود.
اقتصاد
​​​​​​​خورشید نخستین روز از قرن چهاردهم شمسی درحالی در ایران طلوع کرد که کشور روزهای پرالتهابی را از حدود یک‌ماه قبل آغاز کرده بود.
در همان روزی که سیدضیاء از طرف احمد‌شاه رئیس‌الوزرا شد،2 اعلان به امضای رضا‌خان میرپنج، رئیس دیویزیون قزاقفرماندهی کل قشون منتشر شد؛ در اولی که دو صفحه بود از احمد‌شاه تملق بسیاری گفته شده بود و در دیگری که عنوانش «حکم می‌کنم» بود، حدود و اختیارات رفتاری اهالی تهران را گوشزد کرده بود.
​​​​​​​قراردادی که هیچ‌گاه اجرایی نشد اما همواره موجب بدنامی کسانی است که آن را امضا کردند.

سزارین قرن‌جدید

قرن چهاردهم خورشیدی برای ایرانیان 27روز زودتر آغاز شد
گزارش اول
27روز مانده به قرن جدید؛ 100سال پیش، ستون نظامی از قزوین به سوی تهران حرکت و بنا به قولی شب را در محوطه باغ نصرت‌الدوله فیروز در وردآورد و کاروان سنگی جاده باریک کرج به تهران، استراحت کرد و فردا غروب خود را به حوالی روستای مهرآباد در حاشیه شهر تهران رساند تا آماده ورود به شهر شوند؛اینگونه بود که در سوم اسفند 1299خورشیدی، سیدضیاء روزنامه‌چی که خیال کودتا در سر داشت به همراه رضاخان میرپنج، فرمانده بریگارد قزوین به سودای حکومت به سوی تهران حرکت کردند.
موجی گرم در خون بیابان

موجی گرم در خون بیابان

قرن نو شده و قرن کهنه درس­‌ها داشته است.
فکاهی
فکاهی
اسفند سال 1299شمسی، نخستین شماره ملانصرالدین در تبریز منتشر شد، در حالی‎که پیش از آن در تفلیس منتشر می‎شد.
گزارش ویژه
یرزا علی‌اصغرخان امین‌السلطان، یکی از پرآوازه‌ترین و شناخته‌‌ شده‌ترین  رجال و وزرای روزگار قاجار، سال ۱۲۳۷ خورشیدی در تهران متولد شد.

نظمیه تهران در ابتدای قرن

حوادث
اگر این روزها مردم باید مراقب باشند که در دام کلاهبرداران سایبری نیفتند و با ترفندهایی مثل فیشینگ حساب بانکی‌شان خالی نشود، حدود 99سال قبل هم پلیس تهران توصیه کرده بود که مراقب اسکناس‌های جعلی و سکه‌های قلب شده باشید.

اولین مریضخانه

اجتماعی
تاریخ، تلاش دکتر امیراعلم رئیس مجلس حفظ الصحه دولتی در سال 1325 قمری مطابق با 1283 شمسی  برای احداث اولین مرکز درمان زنان و کودکان را اینگونه  شرح می‌دهد.

محمد‌علی‌فروغی

ادبیات
وطن‌پرست و سیاس بود و نخبگی در قرن چهاردهم شمسی اگر بر چهل‌ستون استوار باشد بی‌تردید یکی از آنها به نام او عمارت شده‌است.
PDF قرن
کوتاه قرن
«دوم حمل فروردین ۱۳۰۰ بر اساس حکم رئیس‌الورزا جناب آقای سیدضیاءالدین طباطبایی انجمن بلدیه تهران منحل و بلدیه‌ جدید با تشکیلات مستقل و زیر نظر رئیس‌الوزرا با مدیریت مسیو گاسپار ایپکیان تشکیل شد. »
سوغات مظفرالدین شاه از سفر فرنگ سرگرمی دربار بود.
خاندان ارژنگی در آذربایجان محبوب و محترم بودند.