• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 26 اسفند 1396
کد مطلب : 9962
+
-

آرایشگاه یا بازار مکاره

آرایشگاه های زنانه برای رقابت با هم و جذب مشتری حتی به حیطه پزشکی هم وارد می‌شوند

گزارش
آرایشگاه یا بازار مکاره



فاطمه کمانی| کرمانشاه- خبرنگار: 

این روزها توجه مردم به ظاهر و زیبایی بیشتر شده است، اکثر افراد به دنبال پوست خوب، بدن سالم، اندام مناسب و بدون اضافه وزن و... هستند و گاهی برای اینکه زبیایی های ظاهری را کسب کنند به هر کاری دست می زنند. ‌
افزایش تقاضا برای مراکز زیبایی باعث شده تعداد آنها هم بیشتر شود و در این بین در گوشه و کنار شهر مراکز زیبایی بدون مجوز هم شروع به فعالیت کرده‌اند. اگر در شهر کرمانشاه گردشی داشته باشیم تعداد آرایشگاه های زنانه بسیار قابل توجه است و گاهی در یک کوچه 3 تا 4 آرایشگاه زنانه باز شده است. این آرایشگاه ها برای رقابت با هم و جذب مشتری حتی به حیطه پزشکی هم وارد می‌شوند، از کم کردن قیمت ها و تخفیف دادن به مشتری تا ارائه خدمات عجیب و غریب که گاهی اصلا به حوزه کاری آرایشگر مربوط نمی شود.

 اخیرا برخی از آرایشگاه های زنان به ارائه خدماتی مانند لیزر پوست و موهای زائد و یا تجویز دارو برای پوست روی آورده اند که اگرچه اصلا در حوزه‌کاری آنها نیست، اما سود خوبی برایشان دارد و مردم هم از این خدمات که در آرایشگاه ها با قیمت کمی پایین‌تر از مطب پزشکان ارائه می شود استقبال می کنند. اما آنچه که با سلامت مردم در ارتباط است حتما باید توسط افراد متخصص و آموزش دیده انجام شود در غیر این‌صورت می تواند جان مردم را به خطر بیندازد.


تجویز دارو برای کاهش وزن‌

«مرجان رضوانی» در یکی از آرایشگاه های معتبر شهر کرمانشاه کار می کند و می گوید: مشتریانی داریم که تعریف می کنند در برخی از آرایشگاه ها داروی کاهش وزن یا راهکار دارویی برای چاقی صورت دریافت کرده اند. وی ادامه می دهد: بسیاری از آرایشگاه ها برای اینکه مشتری بیشتری جذب کنند انواع داروهای چاقی و لاغری و داروهای زیبایی پوست و مو را عرضه و حتی گاهی تجویز‌ و مردم هم به راحتی از آنها استقبال می کنند.
این آرایشگر کرمانشاهی با بیان اینکه این پدیده سال‌هاست که رواج دارد و برخی آرایشگاه های زنانه به شکل یک مطب پزشک درآمده اند، اضافه می‌کند: در بسیاری از موارد آرایشگاه های زیرزمینی و غیرمجاز این کار را انجام می دهند که جواز کسب ندارند و امکان نظارت بر عملکرد آنها نیست.

رضوانی بیان می کند: برخی از این آرایشگاه ها حتی تابلو هم ندارند که کسی سراغشان نرود و فقط در فضای مجازی مشتری جذب می کنند.
وی معتقد است: امکان شناسایی همه این مراکز متخلف و برخورد با همه آنها وجود ندارد، بلکه تنها راه فرهنگسازی برای مردم است که سراغ چنین مراکزی نروند. این آرایشگر می گوید: مردم باید یاد بگیرند که تجویز دارو و یا لیزر پوست و مو فقط باید توسط پزشک انجام شود در غیراین صورت سلامت آنها به خطر خواهد افتاد و چون سراغ مراکز غیرمجاز هم می روند هر مشکلی که پیش بیاید قابل پیگیری نیست.


40 درصد آرایشگاه های زنانه مجوز ندارند

رئیس اداره نظارت بر فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز درباره ورود و دخالت برخی از آرایشگاه های زنانه به امور پزشکی که سلامت مردم را مستقیم تهدید می کند، هشدارمی دهد. دکتر «کیومرث رحیمی» اضافه می کند: با بررسی هایی که انجام دادیم مشخص شد نزدیک به 40 درصد آرایشگاه های زنانه ای که در شهر فعالیت می کنند مجوز ندارند و از همین رو نمی توان هیچ نظارتی بر آنها داشت.

وی ادامه می دهد: این مراکز حتما شرایط لازم برای دریافت مجوز و راه اندازی یک آرایشگاه را نداشتند اما متاسفانه گاهی در امور پزشکی که به هیچ عنوان حوزه فعالیت آنها نیست دخالت می کنند. به گفته این مسئول، موارد متعددی از شکایت علیه آرایشگاه های زنانه به دلیل مشکلاتی که برای مردم پیش آمده وجود دارد و افراد باید مراقب باشند. رئیس اداره نظارت بر فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه در برخی از آرایشگاه های زنانه کالای قاچاق و غیراستاندارد هم عرضه و یا مصرف می شود، می افزاید: 45 درصد از بازرسی‌هایی که از آرایشگاه‌ های زنانه داریم منجر به کشف کالاهای سلامت محور قاچاق و یا دارو شده است. رحیمی به مردم هشدار می دهدکه سراغ آرایشگاه های غیرمجاز نروند و از هیچ آرایشگاهی دارو و یا تجویز پزشکی دریافت نکنند.


اجرای طرح نظارت جدی بر آرایشگاه های زنانه

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان نیز از اجرای طرح نظارت جدی بر آرایشگاه های زنانه در کرمانشاه خبر می دهد. «داریوش جودکی» ادامه می دهد: در این طرح با مواردی مانند نداشتن جواز، رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی، دخالت در امور پزشکی، استفاده نکردن از مواد استریل، فروش لوازم آرایشی و بهداشتی تقلبی و تاریخ مصرف گذشته، گرانفروشی، نصب نکردن نرخنامه مصوب، تداخل صنفی و... برخورد خواهد شد. وی با بیان اینکه برخی آرایشگاه ها به فروشگاه های غیرمجاز تبدیل شده اند، هرگونه عرضه و نگهداری مواد آرایشی و بهداشتی غیرمجاز و قاچاق در آرایشگاه ها و همچننی عرضه و نگهداری دارو و مکمل را تخلف می داند که با آن برخورد خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید