• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 12 دی 1398
کد مطلب : 91857
+
-

حمله به میله‌ها با توپ غلتان

زمستان فرصتی خوبی است تا بولینگ را داخل سالن‌های ورزشی تهران تجربه کنیم

حمله به میله‌ها با توپ غلتان

الناز عباسیان

بولینگ هم ورزش است و هم یک تفریح هیجان‌انگیز. این یعنی حتی اگر ورزشکار حرفه‌ای هم نباشی از لذت این تفریح بی‌بهره نمی‌مانی و می‌توانی یک عصر یا زمان فراغت سری به یکی از باشگاه‌های بولینگ بزنی و شانس خودت را امتحان کرده و لذت ببری. گرچه تفریح جدیدی نیست و سابقه‌ای بیش از یک قرن دارد اما این روزها بیش از پیش مورد استقبال علاقه‌مندانش قرار گرفته است. شاید سادگی نسبی و همچنین نداشتن محدودیتی خاص و البته هیجان بسیار آن موجب شده تا طرفداران خاصی برای خودش پیدا کند. بولینگ از آن دسته تفریحاتی است که می‌تواند برای هر فردی در هر سن و سالی جذاب باشد. این رشته ورزشی در شهرهای مختلف ایران از جمله تهران بازی محبوبی است و تعداد افرادی که به سالن‌ها و باشگاه‌های بولینگ تهران مراجعه می‌کنند سالانه در حال افزایش است. در طرف مقابل مجموعه‌ها و باشگاه‌های بولینگ تهران نیز در حال رساندن امکانات خود به استانداردهای جهانی این ورزش هستند. در این گزارش چرخ کوتاهی در باشگاه‌های پر رونق بولینگ تهران زد‌ه‌ایم و با قواعد و تجهیزات و البته مهارت‌های مورد نیاز برای این بازی آشنا شده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم در این روزهای سرد زمستانی با خانواده یا دوستان این ورزش و تفریح داخل سالن را تجربه کنید. این تفریح خالی از لطف و هیجان نیست.

قیمت‌ها برای آموزش چطور است؟
قیمت آموزش این رشته ورزشی متناسب با مهارت مربی و تجهیزات باشگاه متفاوت است. به‌طور میانگین آموزش ابتدایی و نیمه پیشرفته بولینگ به‌صورت ۱۰ساعت آموزش همراه با آموزش نحوه امتیازدهی و تمام اصطلاحات این رشته ورزشی و آشنایی با قوانین این ورزش به‌صورت کلاس‌های 3ساعته و بدون درنظرگرفتن هزینه اجاره خطوط چیزی نزدیک به ۸۰۰ هزار تومان تمام می‌شود. همینطور آموزش پیشرفته بولینگ و انجام آنالیز حرکتی همراه با نرم‌افزارهای تخصصی این رشته ورزشی به‌صورت ۲۰ساعت آموزش بدون احتساب هزینه اجاره خطوط چیزی نزدیک به 2میلیون تومان است. این آموزش‌ها بسته به انتخاب شما می‌توانند در گروه‌های یک تا پنج نفره برگزار شوند.


چی ببریم برای بولینگ بازی؟
یکی از خوبی‌های این تفریح این است که نیازی نیست با خود چیزی به باشگاه ببرید. گرچه لوازم خاص زیادی نیاز ندارد اما همین لوازم که شامل کفش، توپ و دستکش می‌شوند در باشگاه در اختیار شما قرار داده می‌شود. البته اگر می‌خواهید بولینگ را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کنید پیشنهاد می‌کنیم که با خودتان کفش و دستکش تهیه کنید تا با توجه به تعداد بازی لوازم بهتری داشته باشید. در باشگاه‌های پیشرفته لباس، کلاه و لوازم دیگر هم به شرکت‌کننده داده می‌شود.


    مسابقات جام جهانی بولینگ 
شاید برایتان جالب باشد که بولینگ برخلاف نامش که بیشتر جنبه تفریحی دارد، یک ورزش حرفه‌ای و بین‌المللی است. گرچه بیشتر سالن‌های بازی و آموزش بولینگ در مجموعه‌های تفریحی تعبیه شده و اغلب برای تفریح و وقت‌گذرانی به سمت سالن‌های بولینگ می‌آیند اما هستند حرفه‌هایی که این رشته را به‌صورت تخصصی ادامه داده و تا مرز جام جهانی پیش رفته‌اند. فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس از سال ۱۳۸۰ تاکنون تاسیس شده و همه ساله بازیکنان زیادی را تا بازی‌های قهرمانی کشوری، آسیایی و حتی جهانی می‌رساند؛ یعنی اگر کسی علاقه‌مند به این ورزش مهیج باشد 
به‌ آسانی می‌تواند بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی لازم به تیم‌های ملی این بازی بپیوندد و حتی تا سطح مسابقات رده بالا پیشروی کند. خوشبختانه محدودیتی هم برای حضور بانوان در این رشته ورزشی وجود نداشته و بانوان می‌توانند هم در کشور و هم در عرصه‌های بین‌المللی این رشته ورزشی را دنبال کنند.

     قواعد بازی بولینگ
شاید شما هم این تفریح محبوب نسل جدید را تجربه کرده باشید. بعد از پوشیدن کفش‌های مخصوص و انتخاب توپی که با وزن بدنتان هماهنگی داشته باشد، نوبت نشانه گرفتن و تمرکز و پرتاب است. گرچه بولینگ در ظاهر تفریح نسبتا ساده‌ای است اما قواعد و مقررات خاص خودش را دارد. یک بولینگ‌‌باز باید لباس مخصوص بپوشد. توپی را که با وزن بدنش تناسب دارد، برای بازی بولینگ انتخاب کند. بعد با مهارت و دقت، پین‌ها را نشانه برود. توپ را در لاین بغلتاند. خداخدا کند که شانس با او یار باشد تا بتواند بیشترین امتیاز را به‌دست بیاورد. در بازی بولینگ هر بازیکن ۱۰ فریم را بازی می‌کند و هر فریم 2ضربه دارد(به جز فریم ۱۰ که در حالتی خاص 3 ضربه دارد) و بازیکن سعی می‌کند که در هر ضربه همه پین‌ها را با توپ بزند. پین‌ها و شماره آنها هم، از نگاه بالا به پین‌ها به شکل یک مثلث قرار داده می‌شوند. برای انجام بازی بولینگ و یادگیری قواعد آن، روش‌های متفاوتی وجود دارد اما خب خیلی‌ها هنوز هم به همان روش معمول و متعارف پایبندند.به این ترتیب که اول باید توپ را از روی ریل برگشت بردارید. توپ را با هر دو دست بگیرید. بازو را خم کنید و به سمت مسیر ورودی بروید. بهتر است تا به مسیر ورودی نرسیدید انگشتان را داخل سوراخ‌های توپ فرو نبرید چون ممکن است مجبور شوید صبر کنید تا بازی بازیکن دیگری تمام شود. این کار باعث خستگی یا عرق کردن غیرضروری انگشتان‌تان، به‌خصوص انگشت شست می‌شود. حالا نوبت نشانه‌‌گیری است. یعنی یکی از مهم‌ترین کارهای این بازی همان نشانه‌گیری است چون اگر نتوانید با توپ هدف را مشخص کنید، توپ در جای درست به پین‌ها اصابت نخواهد کرد. بعد از نشانه‌گیری، تعادل بدن، یکی از مهم‌ترین عوامل حساس و سرنوشت‌ساز در لحظه تحویل توپ طی مسیر ورودی است. تنظیم تعادل برای جلوگیری از سقوط شما لازم است در صورت نداشتن تعادل کافی ممکن است در 3 هدف اصلی مسیر ورودی کارایی نداشته باشید. ناگفته نماند امتیازدهی این ورزش خودکار بوده و به کمک دوربین و توسط نرم‌افزار انجام می‌شود. حدود 3ثانیه پس از عبور توپ از جلوی سنسور توپ، عکسی توسط دوربین گرفته می‌شود. به کمک تکنیک‌های پردازش تصویر تعداد پین‌های ریخته شده شمارش می‌شود، سپس توسط نرم‌افزار، عملیات محاسبه امتیاز صورت می‌گیرد.


   پیشینه بولینگ
گذشته بولینگ البته به شکل امروزی به مصر باستان برمی‌گردد. بعد از دوران باستان بسیاری شروع بولینگ را از آلمان می‌دانند. قوانین این بازی هم به‌صورتی که اکنون در همه جای دنیا بازی می‌کنند سال 1895در نیویورک ثبت شده است. حالا بیش از 100سال است که بولینگ در همه دنیا قوانین خاص خودش را دارد. در چند سال اخیر بولینگ در ایران هم طرفداران زیادی پیدا کرده و خیلی‌ها به‌صورت یک ورزش حرفه‌ای آن را دنبال می‌کنند. البته باشگاه‌های لوکس و نوساز سال‌های جدید را که کنار بگذاریم در کمال تعجب می‌شود رد پای نخستین باشگاه بولینگ تهران را در سال ۱۳۳۵پیدا کرد. در آن سال نخستین باشگاه بولینگ، در محله سعادت‌آباد با ۱۲ خط طبق استاندارد جهانی به‌صورت غیراتوماتیک افتتاح شد و مورد استفاده قرار گرفت. متأسفانه حالا بعد از گذشت بیش از 60سال ساختمان بولینگ تهران به‌صورت یک ملک متروکه پابرجاست. هنوز هم ساختمان متروکه‌اش را می‌توانید در حد فاصل خیابان علامه و میدان کاج ببینید.

بولینگ عبده؛  قدیمی‌ترین باشگاه 
مجموعه فرهنگی ورزشی چمران

قدیمی‌ترین باشگاه بولینگ تهران در مجموعه فرهنگی ورزشی چمران قرار دارد. البته پیش‌تر این مجموعه را با نام بولینگ عبده می‌شناختند و البته هنوز هم برخی این نام برایشان آشناست زیرا علی عبده برای نخستین بار حدود ۵۰ سال پیش این باشگاه را ساخت. در ابتدا این مجموعه ۲۰ لاین بولینگ داشت؛ ۲۰ لاینی که تاریخچه بولینگ را در تهران دگرگون کرد؛ چرا که این سالن در زمان خود بزرگ‌ترین سالن بولینگ نصب شده در آسیا بود‌. این مرکز به دلایلی چند سالی تعطیل و بعد دوباره با نام مجموعه شهید چمران بازسازی شد. هم‌اکنون با داشتن۸ لاین مجهز که دارای استاندارد‌های بین‌المللی هستند، یکی از بهترین باشگاه‌ها در تهران و ایران بوده و همه روزه پذیرای مشتاقان و بولینگ بازان زیادی از مبتدی تا حرفه‌ای است. یکی از حسن‌های رفتن به این باشگاه این است که شما و خانواده‌تان می‌توانید علاوه بر تفریح در بولینگ از امکانات دیگر این مرکز که شامل چندین سالن سینما، شهربازی، سالن‌های ورزشی، استخر، فودکورت و… است استفاده کنید.
      
ساعت کاری: همه روزه از ساعت ۱۱ الی ۲۳ آماده سرویس‌دهی است.
قیمت بلیت: برای هر دور بازی که 10توپ بولینگ در اختیار شما قرار می‌دهند 25هزار تومان است.
تخفیف وی‍ژه: این باشگاه با سایت‌های ارائه‌دهنده تخفیف همکاری کرده و شما می‌توانید با تهیه بلیت از این سایت‌ها از تخفیف‌های وی‍ژه بهره‌مند شوید.
نشانی: خیابان شریعتی، بالاتر از پل‌صدر، روبه‌روی ایستگاه مترو 
شماره تماس:  22213032و 22216970

پاتوق بانوان بولینگ باز
باشگاه بولینگ شیان

اگر ساکن شمال شرق تهرانید یا گذرتان به این سمت شهر افتاده است حتما سری به مجتمع ورزشی – تفریحی‌ای که  در نزدیکی پارک جنگلی لویزان است، بزنید. سالن بولینگ این مجموعه هم مجهز و به روز است. ناگفته نماند امکانات و بازی‌های مجموعه شیان تنها به بولینگ محدود نمی‌شود. این مرکز دارای باشگاه بیلیارد و اسنوکر، بازی‌های کامپیوتری، فوتبال دستی و ایر هاکی، دارت، امکاناتی نظیر کافی‌شاپ، رستوران و.. است. این مجموعه هزارمترمربعی، دارای فضای بسیار جذابی است و امکانات مخصوصی برای بانوان نیز دارد. سالن بولینگ این مجموعه دارای لاین‌های بسیاری است و سیستم امتیازدهی پیشرفته‌ای نیز دارد.
 برای کسانی که علاقه‌مند به یادگیری بولینگ به‌صورت حرفه‌ای هستند، کلاس‌های آموزشی در سطوح مختلف هم در این مکان برگزار می‌شود. راستی باید اشاره کنیم که مجموعه شیان هم‌اکنون سانس‌های صبحگاهی خود را نیز به شرکت‌ها، تیم‌های علاقه‌مند و مدارس با قیمتی مناسب کرایه می‌دهد.
      
ساعت کار: هر روز از ساعت ۱۰:۳۰ صبح تا 12شب 
قیمت بلیت: 35هزار تومان برای یک لاین و 20توپ 
تخفیف وی‍ژه: این باشگاه با سایت‌های ارائه‌دهنده تخفیف همکاری کرده و شما می‌توانید با تهیه بلیت از این سایت‌ها از تخفیف‌های وی‍ژه بهره‌مند شوید.
نشانی: پاسداران، میدان هروی، ضلع شرقی پارک صدف، مجموعه ورزشی صدف
شماره تماس: 22973495

بولینگ در سرزمین عجایب
همراه با بولینگ کودکانه در مجتمع تیراژه

اگر می‌خواهید به یک تفریح خانوادگی بروید و احیانا کودکی هم به همراه دارید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که سری به مجتمع تجاری تیراژه در غرب تهران بزنید. در اینجا کسانی که اهل خریدند می‌توانند از چندین طبقه مغازه‌های مجتمع بازدید کنند. برای خوشگذرانی بچه‌ها هم نگران نباشید آنها را به شهربازی سرزمین عجایب در این مجتمع بسپارید تا یک دل سیر بازی کنند. حالا نوبت شماست که به فکر تفریح خودتان باشید و سری به سالن بولینگ این مجموعه بزنید. این مجموعه دارای یک سالن مینی و یک سالن کامل است. سالن مینی بولینگ دارای 4خط بولینگ است که تمامی ‌مشخصات بولینگ بزرگسالان مثل قوانین بازی و تعداد پین‌ها در مورد این بازی نیز صدق می‌کند. تنها تفاوت آن از لحاظ اندازه و ابعاد لاین‌ها و پین‌هاست و بیشتر برای کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. باشگاه بولینگ بزرگسالان این مجموعه هم در ضلع غربی مجموعه قرار گرفته و دارای ۱۲خط با سیستم و مکانیزم توپ برگردان اتوماتیک است. در واقع می‌شود گفت خیلی از خانواده‌هایی که فرزندان‌شان را برای بازی به شهربازی این مجموعه می‌آورند‌ ترغیب می‌شوند که سری هم به باشگاه بولینگ بزنند.
      
ساعت کار: ساعت 4بعد از ظهر تا ۱۲ شب 
هزینه: برای هر لاین و حضور حداکثر 5نفر نیم ساعت 60هزارتومان و یک ساعت 100هزار تومان
تخفیف ویژه: این باشگاه با سایت‌های ارائه‌دهنده تخفیف همکاری کرده و شما می‌توانید با تهیه بلیت از این سایت‌ها از تخفیف‌های وی‍ژه بهره‌مند شوید.
نشانی: بزرگراه آیت‌الله کاشانی، پایین‌تر از پونک، مجتمع تجاری تیراژه. 
شماره تماس: 44492000

باشگاه مدرن بولینگ انقلاب
 پاتوق حرفه‌ای‌ها اینجاست

همین ابتدا عرض کنیم که گرچه اینجا پاتوق حرفه‌ای‌هاست اما محدودیتی برای حضور مبتدی‌ها ندارد و همه افراد می‌توانند دقت و قدرت خود در پرتاب توپ را محک بزنند. این باشگاه بولینگ سال۱۳۸۵ در مـجـمـوعه فرهنگی ورزشی انقلاب افتتاح شد و دارای ۲۴ لاین از نوع اتوماتیک است که دارای سیستم امتیازدهی پیشرفته و مکانیزم توپ برگردان اتوماتیک است. همین امکانات باشگاه بولینگ انقلاب باعث شده تا از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین و بهترین باشگاه بولینگ ایران یاد کنند. این باشگاه مدرن و زیباست و البته هر روز هم بهتر از گذشته بهسازی و مجهز می‌شود و این روزها هم بخشی از مجموعه در حال بهسازی است. همچنین باشگاه انقلاب دارای فروشگاه‌های موقت برای فروش تجهیزات بولینگ حرفه‌ای بوده که از این لحاظ در ایران منحصر به فرد است. البته شما می‌توانید با حضور در این مجموعه ورزشی از جاده تندرستی این مجموعه که یکی از جاذبه‌های آن است، بهره ببرید. جاده تندرستی باشگاه انقلاب از ضلع شمالی شروع شده و تا ضلع جنوبی و در اطراف زمین‌های گلف مجموعه قرار گرفته است.
      
ساعت کار: از ساعت 9صبح تا 11:30شب
قیمت بلیت: برای هر یک ساعت بازی در یک لاین برای 4نفر 70هزارتومان 
تخفیف وی‍ژه: هم‌اکنون این باشگاه با سایت‌های ارائه‌دهنده تخفیف همکاری نمی‌کند.
نشانی: خیابان ولیعصر(عج)، بزرگراه نیایش، حدفاصل بزرگراه‌های کردستان و سئول، مجموعه فرهنگی ورزشی انقلاب
شماره تماس: 26216378

 

این خبر را به اشتراک بگذارید