• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 16 تیر 1398
کد مطلب : 64182
+
-

افزایش تاب آوری اقتصاد با کمک بخش تعاون


معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: توسعه نوآوری و شفافیت در بخش تعاون منجر به افزایش اعتماد عمومی و افزایش بهره‌وری و جذب سرمایه‌های خرد مردمی توسط بخش تعاونی خواهد شد که گام‌های مؤثری در این راستا برداشته شده است.

به گزارش مرکز روابط عمومی اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد جعفر کبیری در نشست هم‌اندیشی توسعه بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران که با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، گفت: در شرایطی که کشور با محدودیت‌های اقتصادی آن هم به‌صورت ناعادلانه روبه‌رو شده قطعا از بخش تعاون با ظرفیت‌های فراوان می‌توان به درستی استفاده کرد و با کمک این بخش می‌توانیم تاب‌آوری اقتصاد کشور را در بخش‌های مختلف افزایش دهیم.

وی ادامه داد: البته این مهم جز با گفت‌وگوی بخش دولتی و تعاون ممکن نمی‌شود؛ در همین راستا از زمانی که بنده بخش تعاون را برعهده گرفته‌ام بنا داشتیم که این گفت‌وگو به‌صورت مستمر ادامه داشته باشد و ستاد مشترکی را با اتاق تعاون تشکیل داده‌ایم و جلسات مختلفی را دنبال کردیم.

وی افزود: البته با اتحادیه‌های قوی و توانمند بخش تعاون در حوزه‌های خدماتی، تولیدی و توزیعی جلسات متعددی داشتیم و مشکلات را احصا کردیم و همواره سعی‌مان بر این بوده با کمک بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون این مشکلات را مرتفع کنیم.

کبیری تأکید کرد: برای رونق تولید مدنظر مقام معظم رهبری که از طریق همه دستگاه‌ها دنبال می‌شود، نیازمند توسعه بازار هستیم و گام‌های مؤثری در این راستا برداشته شده است.
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از امضای تفاهمنامه با فروشگاه‌های زنجیره‌ای خبر داد و اظهار کرد: با رویکرد «تعاون-تعاون» در کنار تعاونی‌های مصرف قرار داریم. در چارچوب همین تفاهمنامه طرح تعاون، اشتغال و بازار طراحی شده که به‌دنبال این هستیم تسهیلاتی را به‌صورت هوشمند و هدفمند به بنگاه‌های خرد اختصاص بدهیم و از بنگاه‌های توانمند و صاحب برند تقاضا کردیم در رسته‌هایی که تعاونی‌ها بهره‌وری بالاتری دارند بحث خوشه‌سازی‌، توانمند‌سازی‌ و استانداردسازی تولید و برندسازی و توسعه بازار بنگاه‌های خرد و کوچک را کمک و دنبال کنند و از همین طریق هم هزینه‌های تولید را کاهش بدهند و این برنامه در اختیار معاونت اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته و برای سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است و با ارائه این طرح در شورای هماهنگی سران سه قوا استقبال کم‌نظیری از آن شد و امیدوارم با موافقت سازمان برنامه و بودجه اجرا شود.

وی ادامه داد: همچنین ردیف شکل‌گیری تعاونی‌ها با افزایش چشمگیری حدود 11برابر شد و این میزان افزایش نشان‌دهنده تغییر رویکرد دولت است.

کبیری تصریح کرد: طی مذاکره وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با دکتر نوبخت با توجه به بند 29اصل 44 مبنی بر اینکه درآمد حاصل از واگذاری‌ها محقق می‌شد ولی بودجه آن در اختیار بخش تعاون قرار نمی‌گرفت؛ قرار بر این شد که با ایجاد حساب جداگانه‌ای در خزانه و طبق قانون(30درصد) به‌صورت مستقیم به‌حساب بخش تعاون واریز خواهد شد تا در بخش تعاون استفاده شود.

وی ادامه داد: همینطور در بحث واگذاری‌ها در بعد داخل وزارتخانه و بیرون وزارتخانه با شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) تفاهمنامه‌ای را امضا کردیم که یکی از مهم‌ترین بندها، اولویت‌دهی به تعاونی و اتحادیه‌های توانمند تعاونی‌ها و برای واگذاری‌ها و اولویت‌دهی به آنها بود و هم‌اکنون هم مذاکراتی را با آنها آغاز کرده‌ایم و قرار است شرکت‌هایی که شستا مدنظرش بود صورت‌های مالی‌شان را ارئه کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید