• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 30 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56367
+
-

شانس آخر عارف

رئیس فراکسیون امید می‌خواهد در رقابت با علی لاریجانی در سال آخر مجلس یا به کرسی ریاست مجلس برسد یا ‌حداقل به پشتوانه رأی خود در بیرون مجلس اعلام کند منفعل نیست

مجلس
شانس آخر عارف


فرزانه آیینی/ خبرنگار
محمدرضا عارف، در صدر فراکسیون امید باز هم تصمیم به رقابت با علی لاریجانی برای تصدی ریاست مجلس گرفته و می‌خواهد در چهارمین اجلاسیه مجلس دهم به مصاف لاریجانی برود.

عارف در سال اول و سوم مجلس دهم کاندیدای تصدی ریاست مجلس بود و امسال سومین سالی است که عزم رقابت با لاریجانی می‌کند. او در سال اول 103رأی دربرابر 173رأی لاریجانی و در سال سوم 114رأی دربرابر 101رأی لاریجانی کسب کرد. البته در انتخابات سال سوم که به دور دوم کشیده شد با ریختن رأی ولایی‌ها به سبد لاریجانی او از نشستن بر صندلی ریاست مجلس بازماند. در دور دوم انتخابات ریاست مجلس در سال گذشته بعد از کناره‌گیری حاجی‌بابایی به نفع لاریجانی شمار آرای عارف 123و لاریجانی 147بود.  تصمیم به اعلام کاندیداتوری عارف در نشست صبح دیروز هیأت رئیسه فراکسیون امید گرفته شده است و هرچند جمع کوچک هیأت رئیسه امیدی‌ها رأی به کاندیداتوری عارف داده‌اند اما بدنه فراکسیون امید نگاه خوشایندی به این تصمیم ندارد و بعضا او را تشویق به کناره‌گیری می‌کند.

تشویق عارف به کناره‌گیری از سوی جمعی از امیدی‌ها در حالی است که تصمیم عارف و دایره مشاورانش برای ورود به چهارمین کارزار انتخابات هیأت رئیسه مجلس جدی است و تجدید نظر در آن بعید به‌نظر می‌رسد. در کنار این قطعیت اما عارف برای ایجاد موج موافق حداکثری میان امیدی‌ها در حمایت از کاندیداتوری‌اش به جد فعال شده است و با مخالفان این تصمیم و حتی نمایندگانی که حدس می‌زنند درحمایت از این تصمیم مردد هستند به رایزنی و گفت‌وگوی چهره به چهره می‌پردازد. در کنار رایزنی رو در روی شخص عارف با امیدی‌ها جمعی دیگر از اعضای تأثیر‌گذار و صاحب‌نظر این فراکسیون نیز به جد فعال شده‌اند و بنا دارند در تعامل با فراکسیون ولایی‌ها و عمدتا اعضای وابسته به جبهه پایداری – منتقدان جدی لاریجانی در پارلمان هستند- سبد رأی عارف را به جمع اصولگرایان بکشند؛  رایزنی‌ای که درصورت اغماض امید از کرسی نایب‌رئیسی دوم بهارستان بی‌نتیجه نخواهد ماند. دست کشیدن امید از حمایت علی مطهری در قبال حمایت جمعی 30نفره از پایداری‌ها از عارف شاید بهترین برگه برنده امیدی‌ها برای تصدی سکانداری مجلس باشد اما گزینه‌ای‌ است که به جد امیدی‌ها را با اختلاف موضع روبه‌رو کرده است. یکی از نمایندگان عضو فراکسیون امید که خواست نامی از او برده نشود در ارزیابی چرایی عزم جدی عارف برای رقابت مجدد با لاریجانی به همشهری گفت: عارف برای رقابت با علی لاریجانی جدی است با اینکه می‌داند احتمال گرفتن صندلی ریاست از علی لاریجانی،  آن هم در سال چهارم مجلس نزدیک به صفر است اما می‌خواهد بیاید تا هم وزنه‌اش در رأس فراکسیون امید را به رخ اصولگرایان و ائتلاف شکننده و البته از سر اجبار ولایی‌ها با مستقلین بکشد و هم به پایگاه اجتماعی‌اش خارج از مجلس اعلام کند که منفعل نیست.

دغدغه مخالفان کاندیداتوری عارف چیست؟
از سوی دیگر به گفته نماینده دیگری از فراکسیون امید که مخالف جدی حضور عارف در رقابت با لاریجانی است، شاید آمدن عارف در انتخابات هیأت رئیسه مجلس این پیام رابه فعالان سیاسی خارج از مجلس منتقل کند که عارف دارای وزنه حمایتی بیشتری نسبت به لاریجانی در بهارستان است و آنچه سد راه او در رسیدن به سکانداری بهارستان است ائتلاف از سر اجبار اصولگرایان در حمایت از لاریجانی است،  اما اگر تعامل امیدی‌ها با ولایی‌ها به ثمر برسد و عارف سکاندار مجلس شود، تازه بازی مخالفان اصلاحات و امیدی‌ها علیه این جریان و تخریبش نزد افکار عمومی کلید می‌خورد. او معتقد است کمتر از یک ‌ماه بعد از تصاحب ریاست مجلس از سوی عارف بازی اصولگرایان کلید می‌خورد و از ایجاد بی‌نظمی‌های عمدی در صحن بهارستان گرفته تا ایجاد گره‌های مدیریتی درمسیر ریاست عارف به‌گونه‌ای گام خواهند برداشت که این پیام به بیرون از مجلس مخابره شود که سرلیست امید توان اداره یک جلسه مجلس را هم ندارد.

مکث

 ولایی‌ها و داستان نهی خارج از مجلس
هرچند که لاریجانی تنها گزینه و خط قرمز فراکسیون مستقلین است اما محمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر و حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس فراکسیون ولایی هر دو از این فراکسیون عزم کاندیداتوری در مصاف با لاریجانی را دارند و می‌گویند بر تصمیم‌شان جدی‌اند مگر اینکه مانند سال گذشته به‌دلیل نهی عقلایشان در خارج از مجلس از این تصمیم منصرف شوند.انتخابات هیأت رئیسه مجلس در سال چهارم قرار است یکشنبه پنجم خرداد‌ماه برگزار شود. هرچه به این تاریخ نزدیک‌تر می‌شویم رایزنی طالبان راهیابی یا ابقا در ترکیب این جایگاه شدت بیشتری می‌گیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید