• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 18 فروردین 1398
کد مطلب : 51533
+
-

خسارت 205 میلیارد تومانی سیل در خراسان رضوی

دستگاه‌های استان براساس اطلاعیه جدید هواشناسی، این هفته در آماده‌باش هستند

گزارش
خسارت 205 میلیارد تومانی سیل در خراسان رضوی

فاطمه رجب‌زاده|   خراسان رضوی-خبرنگار:


سامانه بارشی سیل‌آسای بهار بیشتر نقاط کشور را درنوردیده است و خراسان رضوی تاکنون در جریان این بارش‌ها با خسارت 205 میلیارد تومانی به بخش کشاورزی، راه‌ها و واحدهای مسکونی و تجاری مواجه است. 
مدیر کل مدیریت بحران خراسان رضوی به همشهری می‌گوید: شرایط آب‌وهوایی کشور در بهار فصلی که ناپایداری‌های جوی را با خود دارد در خراسان رضوی هم اتفاقاتی را رقم زد که البته با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی اقدامات لازم انجام شد. 

در این باره هواشناسی از ابتدای سال 98 و قبل از ورود سامانه سیلابی این روزها 4 اطلاعیه و 2 اخطاریه صادر کرد. ما هم بر این اساس به همه فرمانداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی عضو شورای مدیرت بحران استان و شهرستان‌ها آماده‌باش دادیم. 2 جلسه مدیریت بحران استان هم در استانداری و حدود 115 جلسه در شهرستان‌ها برگزار شد. 

برآورد خسارت‌های این سیل در خراسان رضوی براساس آنچه «حجت علی شایانفر» اعلام می‌کند برآورد شده و تاکنون حدود 205 میلیارد تومان است. بیشترین حجم این خسارت معادل 119 میلیارد تومان بخش کشاورزی را متاثر کرده است. خسارت تاسیسات زیربنایی 46 میلیارد تومان است که بیشترین آن به راه‌های شریانی و غیرشریانی وارد شده، اماکن مسکونی و تجاری هم 40 میلیارد تومان خسارت دیدهاست.

 به گفته او، در این مدت امدادرسانی در حین واقعه با کمک نیروهای هلال‌احمر انجام شده است و هرچند هجوم مستقیم سیلاب در خراسان رضوی خسارت جانی و حتی جرحی نداشته است، اما پسربچه 8 ساله‌ای که در حوالی کشف‌رود بود داخل رودخانه افتاد و جان خود را از دست داد. 

مدیر کل مدیریت بحران خراسان رضوی بیان می‌کند: این بارندگی‌ها هرچند به برخی مسیر‌های استان خساراتی وارد کرده است اما در جریان وقوع سیل هیچ‌کدام از راه‌های اصلی مسدود نشد. البته به جز محور مشهد ـ نیشابور که از سمت مشهد به دلیل فرونشست زمین به مدت 24 ساعت مسدود شد که با هماهنگی دستگاه‌های متولی به‌سرعت بازگشایی شد و در این مدت هم تردد از مسیر قدیم مشهد ـ نیشابور انجام می‌گرفت. البته در 12 محور فرعی وضعیت متفاوت بود. هرچند بیشتر آنها را در 48 ساعت بازگشایی کردیم اما بعضی محور‌ها به خصوص مسیر‌های منتهی به تفرجگاه‌هایی مثل طرقبه و شاندیز و منطقه چناران 4تا 5 روز بسته بود. چون هم راه خسارت جدی دیده بود و از طرفی به این نتیجه رسیدیم که بهتر است برای کنترل شرایط برخی از این محور‌ها مسدود بماند تا بر اثر شدت گرفتن سیل اتفاق ناگواری رخ ندهد، البته همه این مسیر‌ها هم‌اکنون بازگشایی شده است و تردد انجام
 می‌شود. 

شایانفر ادامه می‌دهد: برای مدیریت این شرایط و به حداقل رساندن خسارات در استان قبل از بحرانی شدن شرایط اقدام کردیم و دلیل پایین بودن خسارت، اقدامات پیشگیرانه است. یکی از اقدامات، کنترل شرایط در مسیر‌های منتهی به تفرجگا‌ه‌هاست. با توجه به تمایل مردم در ایام تعطیلات به استفاده از این اماکن سعی کردیم بوستان‌های بزرگی چون وکیل‌آباد را هم مسدود کنیم تا جمعیت زیادی در معرض حادثه قرار نگیرد. 

به علاوه ماشین‌های سنگین و تخلیه آب در نقاط حساس شناسایی‌شده آماده بودند و به محض جمع شدن آب، آن را تخلیه می‌کردند. واحد‌های مسکونی 5 روستای حاشیه رودخانه‌ها در نقاط مختلف استان را تخلیه کردیم و از ساکنان خواستیم مدتی را در منطقه‌ای دیگر بگذرانند که دچار خسارت جبران‌ناپذیری نشوند. سالن‌های ورزشی و سرپوشیده برای امدادرسانی مهیا شده بود و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها به کنترل این شرایط کمک کرد. 

او از اطلاعیه جدید هواشناسی برای ورود سامانه بارشی امروز خبر می‌دهد که برای کنترل شرایط از چند روز قبل به دستگاه‌ها آماده‌باش داده شده است. این مقام مسئول هشدار می‌دهد که لازم است به این اطلاعیه‌ها و اخطارها توجه کنیم و با سهل‌انگاری خود را در شرایطی قرار ندهیم که نتوانیم آن را کنترل کنیم. 

شایان‌فر تاکید می‌کند: مواهب بارندگی‌های این روزها برای استان خشک خراسان رضوی بسیار ارزشمند است و باید با کنترل دسته‌جمعی و مدیریت شرایط خسارات را به حداقل برسانیم و از این نعمت بهره کافی را ببریم. 

بارندگی‌های استان به گفته او از ابتدای سال 97 حدود 34 میلیمتر افزایش یافت و سامانه بارندگی‌های سیلابی شدید این روزها حدود 25 میلیمتر به مجموع بارندگی‌های استان اضافه کرد. بیشترین مقدار آن در ایستگاه خوشاب با 67 میلیمتر ثبت شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید