• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 26 شهریور 1397
کد مطلب : 30927
+
-

آشنایی با جوان‌ترین بانوی کارآفرین استان تهران و دارنده تندیس نقره‌ای صنعت‌ومعدن

نان رسانی به شیوه پدر

نان رسانی به شیوه پدر

ثریا روزبهانی|خبرنگار:

منطقه6



برای اینکه بتواند باری از دوش پدر بردارد و حجم کارهایش را سبک‌تر کند، گهگاه به کارخانه می‌آمد. در این رفت و آمدها بود که شیرینی کار در کارخانه آرد، کامش را شیرین کرد و برای همیشه در این شغل ماندگار شد. «آرزو حاجی‌آقازاده» توانسته در صنعت آرد پله‌های موفقیت را طی و به‌عنوان صنعتگر نمونه نام خود را در میان نام‌آوران این عرصه ماندگار کند. او حمایت بی‌شائبه پدرش را دلیل این موفقیت می‌داند و با کمک پدرش «حسین حاجی‌آقازاده» زمینه اشتغالزایی 720جوان را در کارخانه‌ فراهم کرده است که برخی از آنها به‌صورت تخصصی هم آموزش دیده‌اند. او به تازگی تعدادی از نانوایان مناطق مختلف تهران را به فرانسه اعزام کرده تا نان باکیفیت و با حداقل دورریز سرسفره اهالی بگذارند. همین ایده‌های خلاقانه‌اش باعث شد تا در همایش تجلیل از صنعتگران و معدنکاران کشور، لقب جوان‌ترین بانوی کارآفرین استان تهران و تندیس نقره‌ای صنعت و معدن را دریافت کند.
    

«آرزو حاجی‌آقازاده» متولد سال 1361 و فارغ‌التحصیل رشته هنر است. او اعتقاد دارد حرفه‌اش به نوعی با هنر در ارتباط است. چراکه خوشه‌های گندم با هنرمندی هرچه تمام در کنار هم قرار گرفته‌اند و در نهایت این طلای زرد به دست هنرمندی چون نانوا به برکت سفره‌ها تبدیل می‌شود. شاید یکی از دلایل اینکه حاجی‌آقا‌زاده توانست در همایش صنعت و معدن تندیس نقره‌ای بگیرد، اعزام نانوایان تهرانی برای آموزش پخت نان باکیفیت به فرانسه باشد چراکه او اعتقاد دارد یک سوم محصول تولیدی نانوایان تهرانی دور‌ریز می‌شود و شاید ‌درصدی از این مشکل هم به کیفیت آرد برگردد. او در این‌باره می‌گوید: «عدم پخت صحیح یکی از مشکلاتی است که باعث می‌شود دورریز نان در تهران زیاد باشد. بنابراین لازم دیدیم کیفیت و تنوع را در نان‌های سنتی و نان‌های حجیم ارتقا و متقابلاً علم و فرهنگ پخت نان ایرانی را هم به کشور فرانسه انتقال دهیم. تاکنون نگاه علمی وتخصصی برای پخت نان وجود نداشته است. به همین خاطر باید یک مجموعه جلو می‌افتاد و این کار بزرگ را انجام می‌داد.» 


اعزام نانوایان برای آموزش به فرانسه

حاجی‌آقازاده اعتقاد دارد که نانواها بیش از گذشته مورد تجلیل قرار گیرند. در همین راستا دی 1395 در هتل المپیک تهران مراسمی برگزار و از نانوایان برتر تهران تجلیل شد. در این برنامه اعزام تعدادی از نانوایان استان تهران برای شرکت در یک دوره آموزشی ویژه به یکی از کشورهای اروپایی اعلام شد و 27فروردین امسال نخستین گروه از نانوایان منتخب و رئیس اتحادیه نانوایان شهر تهران به فرانسه اعزام شدند. حاجی‌آقازاده درباره ملاک انتخاب این نانوایان می‌گوید: «اتحادیه نانوایان این افراد را که سن‌های متفاوتی داشتند به ما معرفی کرد و بعد از قرعه‌کشی 10نفر از آنها فروردین امسال برای آموزش اعزام شدند. در این دوره آنها یاد گرفتند و قرار است به دیگران هم یاد بدهند که چطور جلو هدررفت نان را بگیرند. برای جلوگیری از این هدررفت به دستگاه‌های خاصی نیاز نیست و بیشتر، بحث حمایت و نوع پخت مطرح است. تفکر بیشتر نانوایان در پخت نان سنتی است و خود را با علم و تغییرات روز هماهنگ نکرده‌اند. این در حالی است که کشورهای اروپایی به‌ویژه آلمان و فرانسه در پخت نان به ابتکارهای جدیدی دست یافته‌ و توانسته‌اند کیفیت و ماندگاری نان را بالا ببرند. بنابراین باید دانش نانوایان را افزایش داد.»


نان سالم، سفره سالم

 براساس آمار میزان ضایعات نان، سالانه ۷۵۰هزار تن به ارزش تقریبی ۵۰ میلیارد تومان است که به گفته کارشناسان و فعالان صنفی، برای بالا بردن کیفیت نان علاوه بر استفاده از مواد اولیه مرغوب، باید از نیروی کار ماهر و دستگاه‌های مدرن استفاده کرد. حاجی‌آقازاده می‌گوید: «قصد داریم فضایی را به‌عنوان دانشگاه یا مرکز آموزشی در کارخانه خودمان فراهم کنیم تا نانوایان آموزش‌دیده و مدرسان خارجی آماده‌سازی، طبخ و در مجموع فرایند تولید نان باکیفیت را به دیگر نانوایان آموزش بدهند. از سوی دیگر نانوایان هم تجربیات و مهارت خود را در زمینه پخت نان‌های سنتی با نانوایان خارجی به اشتراک بگذارند. نانواهایی که این دوره را گذرانده‌اند، اعتقاد دارند پایه کار و مواد اولیه پخت نان ایرانی و خارجی یکی است، اما ملاک نانوایان خارجی برای ارائه نان باکیفیت، وزن و زمان دقیق آماده کردن آن است. بیشتر موضوعاتی که به نانوایان آموزش داده شد درباره سلامت نان بود چراکه ما سبوس را از گندم جدا می‌کنیم و خاصیت گندم را از بین می‌بریم. به همین خاطر به آنها آموزش داده شد چطور از گندم به‌طور کامل استفاده کنند.» 


تشکیل انجمن برای بانوان کارآفرین

حاجی‌آقازاده، بانوی صنعتگر و کارآفرین برتر به ایجاد اشتغال برای جوانان و بانوان در شرکت و کارخانه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «نیروهایی که با ما در کارخانه آرد پدرم همکاری می‌کنند، اغلب جوانان هستند چراکه ما به دنبال ایجاد اشتغال و کسب درآمد برای جوانان به‌ویژه افرادی هستیم که در مناطق محروم زندگی می‌کنند و هدفمان فراهم کردن فرصت‌های لازم برای تلاش و پیشرفت آنهاست. اغلب آنها ساکنان جنوب شهر مانند مناطق18، 19و 20 و حریم شهر هستند. از طرف دیگر هم مهارت‌آموزی به بانوان و باور اینکه آنها توانایی انجام بسیاری از کارهای تخصصی را دارند، مبنای استخدام زنان در کارخانه ماست و در پست‌های مهم و کلیدی مشغول کار هستند. حتی آمادگی داریم جوانان را آموزش داده و زمینه اشتغال‌شان را فراهم کنیم.» او به دنبال تشکیل انجمنی برای بانوان کارآفرین و صنعتگر است تا از طریق آن بتواند بانوان توانمند را شناسایی، جذب و در عرصه تولید مشغول کار کند تا کارخانه‌های تولید‌ی کشور بتوانند از ایده‌ها و خلاقیت‌ این بانوان برای توسعه و پشرفتشان بهره‌ببرند. او می‌گوید: «تولید‌کننده‌ها می‌توانند فعالیت‌های بسیاری برای ایجاد شغل با توجه به اهداف کاری‌شان ایجاد کنند تا بازه کاری‌شان بالاتر برود و از طرف دیگر اشتغالزایی کنند.» 


دختر نشان دارد از پدر

سال 1345 «حسین حاجی‌آقازاده» وقتی که 18سال داشت، با تولید خوراک دام وارد بازار کار شد و بعدها مجوز راه‌اندازی کارخانه آرد را گرفت. اکنون بیش از 720کارگر در بخش‌های مختلف کارخانه او و دخترش فعالیت می‌کنند. او به خاطر فعالیت‌های گسترده و حمایت از عرصه‌های صنعت و فرهنگ از جمله چاپ کتاب‌هایی با عنوان افزایش عملکرد در محل کار، کشاورزی و مستندات، قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و چند جلد دیگر، همچنین حمایت از ورزشکاران رشته‌های مختلف از جمله قایقرانی، بارها تقدیر شده است.


آموزش نانواها مدنظرم هست

«جعفر مرادی» از جمله نانوایانی است که در دوره‌های آموزشی شرکت کرده است. او می‌گوید: «در این دوره اطلاعات مفیدی از لحاظ علمی و تجربه‌ کسب کردم. در این سفر با نحوه پخت نان آشنایی کامل پیدا کردم. به عنوان مثال نانوایان خارجی خمیر را مدت کوتاهی نگه می‌دارند، در حالی‌که ما یک ساعت تا 90 دقیقه خمیر را کنار می‌گذاریم تا‌ ور بیاید. آنها از آب با دمای 22 درجه استفاده می‌کنند، اما نانوایان ما دمای مشخصی برای این کار در نظر نمی‌گیرند و معیارشان فقط استفاده از آب سرد یا گرم است. امیدوارم این آموزش‌ها را به نانواهای دیگر بدهم تا آنها نیز از این پس نان باکیفیت تولید کنند و از دورریز نان جلوگیری کنیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید