• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 10 شهریور 1399
کد مطلب : 108835
+
-

نشستی درباره شمس تبریزی و ابن‌عربی

دریچه
نشستی درباره شمس تبریزی و ابن‌عربی


سی‌ویکمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ شمس تبریزی، چهارشنبه دوازدهم شهریور ساعت ۱۱صبح با سخنرانی قاسم کاکایی به «شمس تبریزی و ابن عربی» اختصاص دارد که به‌صورت مجازی پخش خواهد شد.
به گزارش همشهری، اگر از نام مولانا بگذریم، یکی از پربسامدترین نام‌های اهل معرفت معاصر با شمس تبریزی که شمس از وی در مقالات یاد کرده و از ملاقات‌های خود با وی سخن گفته است، شیخ محمد در دمشق است. شمس از وی به‌عنوان شگرف مرد، ریسمانی ستبر و کوهی عظیم یاد می‌کند و در عین حال انتقادات بسیار سختی به وی روا می‌دارد. آیا این شیخ‌محمد همان ابن‌عربی است؟ بزرگان متعددی گفته‌اند هم اوست. ولی به هرحال، این شیخ محمد چه ابن‌عربی باشد و چه نباشد علت تندی‌های سخت شمس به او و به بسیاری دیگر از اهل عرفان چیست؟
سؤال دیگر درباره شخصیت شمس است. او چه جایگاهی در عرفان دارد؟ دیگر سؤال درباره مشرب عرفانی شمس و مقایسه آن با مشرب عرفانی ابن‌عربی است و اینکه این دو مشرب چگونه با هم تعامل دارند؟ این تعامل در قونیه، بین عصاره ابن‌عربی، صدرالدین قونوی و شمس، جلال‌الدین مولوی، چگونه صورت پذیرفته است؟ در این درس گفتار، به این سؤالات پاسخ داده می‌شود.
علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به صفحه اینستاگرام مرکز فرهنگی شهر کتاب به نشانی Instagram/bookcityculturalcenter این درس‌گفتار را به‌صورت زنده مشاهده کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید