• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 26 تیر 1399
کد مطلب : 105027
+
-

موفقیت در فاز اول آزمایش انسانی واکسن کرونا

امیدها برای تولید واکسن مؤثر علیه کووید-19افزایش یافت. شرکت آمریکایی Moderna که یکی از اولین‌ها در کورس رقابت جهانی برای ساخت واکسن کرونا‌ست، اعلام کرد فاز اول آزمایش انسانی آنها با تحریک پاسخ ایمنی روی 45داوطلب با موفقیت پشت سر گذاشته شده است.
به گزارش دی‌میل، محققان علاوه بر این از بی‌خطر‌بودن واکسن و عدم ‌بروز عوارض جانبی روی داوطلبان خبر دادند. تیم تحقیقاتی Moderna می‌گوید واکسن تست شده روی داوطلبانی که 2دوز از آن را دریافت کرده‌اند، به تولید سطح بالایی از آنتی‌بادی خنثی‌ساز ویروس‌کش منجر شده است که میانگین آن از حد متوسط  افرادی که از کووید-19بهبود یافته بودند، تجاوز می‌کند.
درد ناحیه تزریق و واکنش‌های خفیف یا متوسط مانند احساس ضعف، سردرد، لرز، درد عضلانی از مواردی بود که پس از ترزیق از سوی داوطلبان گزارش شده است. البته بیشتر احتمال داده می‌شد این عوارض در فاز دوم تزریق یا در افرادی که بالاترین دوز را دریافت کرده‌اند، بروز کند.
شرکت آمریکایی Moderna نخستین شرکت آمریکایی است که فاز آزمایش انسانی واکسن ویروس کرونا را در 16مارس، یعنی 66روز پس از اعلام جهانی توالی ژنتیک این ویروس آغاز کرد.
دانشمندانی دیگر در سراسر جهان همچنان با ناامیدی به‌دنبال یافتن یک واکسن مؤثر علیه این ویروس مرموز هستند که تنها کلید بازگشایی کامل و بی‌دغدغه اقتصاد و پایان‌دادن به پاندمی هولناکی است که از ژانویه 2020 تاکنون حدود 600هزار نفر را در سراسر جهان به کام مرگ کشانده است. این در حالی است که یک دانشمند انگلیسی که در کالج امپریال لندن در حال آزمایش واکسنی دیگر است، ادعا می‌کند که واکسن کووید-19درصورتی که کارآزمایی‌های بالینی را با موفقیت پشت سر بگذارد، طی یک سال آینده آماده خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید