روی پروژهها خاک ریخته بودند
مقایسه عملکرد مدیریت شهری دورههای پنجم و ششم به روایت سخنگوی شورای شهر تهران
برنامه گفتوگوی ویژه خبری صداوسیما، میزبان علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران بود و او ضمن صحبت درباره «فرایند انتخابات شوراها» و پاسخ به پرسشها در اینباره از عملکرد مدیریت شهری ششم هم گفت که در ادامه میخوانید.
ساماندهی 20هزار معتاد متجاهر
در این 4سال بهرغم اینکه کشور تحریم و گرفتار مشکلات اقتصادی است و عوض شدن دولت پس از شهادت شهید رئیسی، وقوع جنگ تحمیلی و شرایط پساجنگ را داشتیم با این وجود یکی از پروژههای شهری متوقف نشد؛ پروژههایی مثل میدان فتح که در دوره قبل 5درصد پیش رفته بود و رویش خاک ریخته و کنار گذاشته بودند یا پایانه شرق. ما در این دوره سعی کردیم به جای اینکه ایراد قبلیها را بگیریم پروژهها را دنبال کنیم تا مردم احساس کنند در شهر دارد کاری انجام میشود. شاید مردم وقتی به این توجه کنند، حسشان این باشد که در کشور با وجود شرایط بحرانی کار انجام میشود. 20هزار معتاد متجاهر را ساماندهی کردیم؛ آن هم در شرایطی که وقتی از بین گاردریلها نگاه میکردیم سمپوزیوم مصرف مواد برگزار میکردند به جای مصرف مواد یکنفره. این 20 هزار نفر ساماندهی شدهاند و الان شهر را نگاه کنید در چه وضعیتی است. تعداد کودکان کار به کمترین میزان ممکن رسیده است، البته که الان هم وجود دارد.
مدیریت یکپارچه شهری
در این 4سال برای ورود واگن، برقیکردن ناوگان اتوبوس و اضافهکردن خطوط مترو سختی کشیدیم. البته اگر همکاری خوب شهید رئیسی نبود و بعد از ایشان آقای پزشکیان کمک نمیکردند ما برای ورود اتوبوسها از گمرک به داخل کشور، مشکل داشتیم یا برای بستن قرارداد با کشوری که خودش تحریم بود، اقدام کردیم. مقابله با آلودگی هوا وظیفه 21دستگاه است و یکی از آنها شهرداری است که ما وظایف خودمان را خوب انجام دادیم.
توسعه ناوگان حملونقل عمومی
هریک از6کمیسیون شورای شهر اولویتها و مسائل خود را دارند. من بهعنوان نایبرئیس فرهنگی و اجتماعی، موضوعات اجتماعی و ورزش شهر و بحثهای فرهنگی برایم اولویت دارد. البته همه ما بخشینگری را کنار گذاشتیم. با هدایت مهندس چمران که سابقه فهم ایشان در حوزه مدیریت شهری قابل تقدیر است، ما مسئلهشناسی کردیم که مهمترین مشکلهای تهران ترافیک و آلودگی هواست و وظیفه شهرداری، توسعه ناوگان حملونقل عمومی است که هم در برنامه توسعه در اولویت قرار دادیم و هم براساس برنامه هر سال عدد بودجهای که برای حملونقل قرار دادیم چند برابر بخشهای دیگر بود. رشد بودجه شهرداری تهران در شورای ششم را با شورای پنجم مقایسه کنید، ۵۳درصد رشد داشتیم و از تورم جلوتر بودیم. تمرکز را قرار دادیم روی بودجه حملونقل که چقدر آن محقق شده، چه میزان ناوگان حملونقل وارد شده و در خیابانهای شهر دیده میشود. در کل دوره پنجم ۲۵۰ اتوبوس وارد کردند درحالی که تا اینجا 1800 اتوبوس وارد شده است. همزمان برای برقیکردن ناوگان حملونقل سعی کردهایم از خودروسازان داخلی و چینی خرید کنیم و فکر میکنم با عدد و رقم میشود همه موارد را مقایسه کرد.
برگزاری انتخابات تناسبی
مثل همه طرحها، برگزاری انتخابات تناسبی محاسن و معایبی دارد، همینکه امکان حضور بخشی از احزاب و گرایشهای مختلف را فراهم میکند روی مشارکت تأثیر خواهد داشت اما ما یک عقبماندگی هم داریم. قانون شوراها با اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی بوده اما مراحل اجراییاش در دهه70 اتفاق افتاد و بعد هم وقتی روی زمین به اجرا رسید خیلی سخت بود تا اینکه این 6دوره شورا را داشتیم و تمرین کردیم. خیلی اوقات احساس میکنیم قوانین آنقدر که باید دست شوراها را در خیلی از زمینهها باز نمیکند. من فکر میکنم تصمیمگیری از جنس سیاستگذاری و نظارت شورا شرایط بهتری را فراهم میکند و اینطور نیست که بگوییم اصولگرایان یا اصلاحطلبان مجموعا درخصوص تناسبیشدن شورا نظر مشخصی دارند. بین اصولگرایان هم نظرات متفاوتی در این رابطه وجود دارد. در شورای فعلی هم بخشی از اعضا موافق قانون هستند. اگر نقدی به تناسبی بودن انتخابات وجود دارد این است که این قانون ابتدا بهتر بود در یک کلانشهر دیگر بهصورت پایلوت اجرا میشد بعد در تهران آن را تعمیم میدادند و پایتخت را زیر بار اقدام جدید نمیبردند و شاید مهمترین چالش انتخاب شهردار باشد، چون مهمترین کار شورا همین موضوع خواهد بود.
نشاط در برگزاری انتخابات
مردمسالاری از دین اسلام برمیخیزد و در جمهوری اسلامی سالهاست با انتخابات به منصه ظهور رسیده است. الان برای انتخابات شورا انرژی و طراوت و شادابی ایجاد میشود. ما حتی پارسال هم که یکسال به شورای فعلی اضافه شد با اینکه کشور شرایط خاصی داشت اما برگزاری انتخابات را ترجیح میدادیم، حتی با شهردار تهران هم که صحبت کردم با این نشاط مجدد موافق بودند.