• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 15 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99851
+
-

جدال آمریکا و طالبان ، روی توییتر

سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان و سخنگوی طالبان یکدیگر را به نقض توافق صلح متهم کردند

آمریکا
جدال آمریکا و طالبان ، روی توییتر


محمدامین خرمی ـ خبرنگار

ناتوانی آمریکا و طالبان برای پیشبرد صلح در افغانستان براساس توافقنامه امضا‌شده در دوحه باعث شده تا مذاکرات پشت پرده میان دو طرف به جدال لفظی علنی در توییتر تبدیل شود.
سرهنگ سانی لگت، سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان دیروز در اقدامی بی‌سابقه در توییتر خود خطاب به ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، نوشت: «مردم افغانستان صلح می‌خواهند. جهان از طالبان خواسته که در میانه بحران کرونا، دست از ادامه درگیری‌ها بردارد. وقت آن رسیده جنگ متوقف شود.» مجاهد نیز ساعاتی بعد در واکنش به پست توییتری لگت پاسخ داد: «تنها راه‌حل موجود، اجرای توافقنامه دوحه است. فضای فعلی را با بیانیه‌های بی‌مبنا و تحریک‌آمیز خراب نکنید. ما به اهداف‌مان پایبندیم، شما به تعهدات‌ خود پایبند بمانید.»
اشاره سخنگوی طالبان به سخنان هفته گذشته ژنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان است که به طالبان هشدار داد اگر به حملات‌شان ادامه دهند، باید منتظر پاسخ نیروهای آمریکایی باشند. به گفته ژنرال میلر، طالبان برخلاف توافق‌های صورت‌گرفته طی 4هفته اخیر حملات خود را علیه مواضع نیروهای دولتی افغانستان افزایش داده‌اند. سخنان روز سه‌شنبه میلر واکنش طالبان را به‌دنبال داشت. طالبان با انتشار بیانیه‌ای در وب‌سایت خود، سخنان ژنرال آمریکایی را «غیرمسئولانه» خواند و نسبت به ادامه اینگونه اظهارنظرها هشدار داد. طالبان در این بیانیه آورده است:‌ «بهتر بود ژنرال میلر به آنهایی هشدار می‌داد که تلاش می‌‌کنند از فضای ایجاد‌شده در نتیجه توافق تاریخی که توسط بزرگ‌تر‌های ژنرال میلر امضا شده سوءاستفاده کنند. به‌کار بردن زبان جنگ در فضای صلح، هیچ کاری از پیش نمی‌برد. مجاهدین [نیروهای طالبان] از تهدید هیچ‌کسی نمی‌ترسند.»
پست توییتری سرهنگ سانی لگت خطاب به ذبیح‌الله مجاهد در واکنش به انتشار این بیانیه طالبان بود. لگت در بیانیه‌ای که همراه با این پست توییتری منتشر شده، از او خواسته که دوباره به دقت سخنان ژنرال میلر را مرور کرده و از انحراف این سخنان خودداری کند. سخنگوی نیروهای آمریکایی نوشته است: «رهبران شما نشست‌هایی با ژنرال میلر داشته‌اند و کاملا می‌دانند نکات مدنظر او چیست. حمله باعث حمله می‌شود و آتش‌بس باعث آتش‌بس می‌شود. بله، قطعا حملات شما با واکنش ما روبه‌رو خواهد شد.» او در این بیانیه از دولت افغانستان و سران طالبان خواسته است باتوجه به شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها، روند مبادله زندانیان را تسریع بخشند و برای پایان‌دادن به درگیری‌ها سر میز مذاکره بنشینند. 2‌ماه از امضای توافق صلح میان آمریکا و طالبان برای پایان‌دادن به 18سال جنگ در افغانستان می‌گذرد، اما درگیری‌ها در این کشور همچنان ادامه پیدا کرده تا صلح برای افغان‌ها روی کاغذ باقی بماند. طبق توافق انجام‌شده قرار بود درگیری‌ها میان طالبان و نیروهای دولتی افغانستان متوقف شود و دو طرف زندانیان خود را مبادله کنند. آتش‌بس و آزادی زندانیان، پیش‌زمینه توافق‌های دیگری بود که در سند صلح امضاشده در دوحه میان زلمای خلیلزاد به نمایندگی از آمریکا و ملا برادر به نمایندگی از سوی طالبان گنجانده شده بود. اما درگیری‌ها هرگز در افغانستان متوقف نشده است. طبق اعلام شورای امنیت ملی افغانستان، طالبان حتی بر دامنه حملات و شدت خشونت‌ها افزوده است. طالبان نیز در مقابل، نیروهای دولتی را به ادامه حملات هوایی و حملات شبانه به مواضع نیروهای خود متهم کرده است؛ حملاتی که با پشتیبانی نیروهای آمریکایی انجام می‌شود. سران طالبان می‌گویند که نیروهای دولتی در‌ سکوت خبری علی‌رغم امضای توافق صلح به حملات خود به مناطق تحت کنترل طالبان ادامه می‌دهند. دست‌کم 150نفر از نیروهای امنیتی افغانستان در حملات روزهای اخیر طالبان کشته شده‌اند. طبق اعلام دولت طالبان طی یک‌ماه بیش از 2هزار حمله کوچک و بزرگ به مواضع نیروهای دولتی انجام شده است.

تعلل در آزادی زندانیان
روند آزادی زندانیان از سوی دولت و طالبان ادامه دارد اما طرفین یکدیگر را به کارشکنی متهم می‌کنند. هم دولت و هم طالبان اعلام کرده‌اند که زندانیان آزاد‌شده از سوی طرف مقابل، نیروهای آنها نیستند. دولت افغانستان دیروز هم 100زندانی دیگر طالبان را از زندان پل‌چرخی در نزدیکی کابل آزاد کرد. از ابتدا قرار بود روزانه 100نفر از سوی دولت و 20نفر از سوی طالبان آزاد شوند. با وجود گذشت 50روز از امضای فرمان آزادی زندانیان طالبان از سوی اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، تاکنون تنها 500زندانی طالبان آزاد شده‌اند. این در حالی است که باید 5هزار زندانی طالبان با هزار نفر از نیروهای دولتی در بند طالبان مبادله شوند. این وضعیت باعث شده تا زلمای خلیلزاد از مقام‌های دولتی افغانستان بخواهد با هدف کاهش درگیری‌ها و امکان برقراری آتش‌بس، روند آزادی نیروهای طالبان را تسریع بخشند.

کرونا، چالش تازه دولت
شیوع ویروس کرونا در افغانستان، وضعیت بحرانی و آشفته این کشور را تشدید کرده‌ است. وزارت بهداشت افغانستان دیروز اعلام کرد از 500نفر به‌صورت اتفاقی در کابل تست کرونا گرفته که از این تعداد، تست 150نفر مثبت بوده است. مقام‌های این وزارتخانه بر این اساس هشدار داده‌اند که شیوع کرونا در افغانستان می‌تواند از آنچه تصور می‌شد، سریع‌تر باشد.
دولت افغانستان تاکنون 12هزار تست انجام داده است. شمار مبتلایان در این کشور اکنون به 2هزار و 700مورد رسیده است و از این تعداد 85نفر جان خود را از دست داده‌اند. کابل و بسیاری از شهرهای بزرگ دیگر افغانستان طبق دستور دولت تعطیل شده‌اند و قرار است تعطیلی‌ها تا پایان‌ ماه رمضان ادامه داشته باشد. طبق اعلام وزارت بهداشت افغانستان، بیشترین شمار مبتلایان در ولایت‌های کابل، هرات و بلخ به ثبت رسیده است. تاکنون دست‌کم 228نفر از کادر درمان بیمارستان‌ها نیز به کرونا مبتلا شده‌اند.
دولت افغانستان بودجه‌ای معادل 434میلیون دلار برای مبارزه با ویروس کرونا تصویب کرده است. با این حال، اختلافات شدید سیاسی در داخل دولت و ادامه درگیری‌ها با طالبان به موانع اصلی برای مقابله مؤثر با کرونا تبدیل شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید