• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 3 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98869
+
-

برخی نامزدهای انتخابات هیأت‌رئیسه با 56نماینده راه‌یافته از مجلس دهم به یازدهم وارد مذاکره شده‌اند

نقش 56 نفر در هیأت‌رئیسه مجلس11

مجلس
نقش 56 نفر در هیأت‌رئیسه مجلس11


فرزانه آئینی ـ خبرنگار

شمارش معکوس جلسات علنی مجلس دهم به شماره درآمده و با نزدیک‌شدن به خط پایان این مجلس، رایزنی‌ها و برنامه‌ریزی‌های مجلس یازدهمی‌ها جدی‌تر و هدفمند‌تر می‌شود.
طبق روال مرسوم ادوار مجلس شورای اسلامی، هفتم خرداد افتتاحیه مجلس جدید است و 2روز بعد از آن یعنی نهم خرداد‌ماه انتخابات هیأت‌رئیسه موقت مجلس که عمدتا نتیجه‌اش در هیأت‌رئیسه دائم همان خواهد بود در دستور کار نمایندگان قرار می‌گیرد.
 به همین دلیل انتخاب رئیس مجلس و 2نایب‌رئیس آن و 9عضو دیگر هیأت‌رئیسه از منشی‌ها گرفته تا کارپردازان، به‌صورت جدی در دستور کار مجلس یازدهمی‌ها قرار گرفته است. آنچه در این میان و ترکیب هیأت‌رئیسه نقش‌آفرین خواهد بود، میزان لابی و رایزنی‌های جمعی است که به‌صورت رسمی در قامت فراکسیون‌های سیاسی بروز و ظهور می‌یابد.
در کنار فراکسیون‌های سیاسی لابی شخصی نمایندگان البته در تعیین سرنوشت آنها برای ورود به هیأت‌رئیسه و حتی رسیدن به کرسی ریاست کمیسیون‌ها بی‌تأثیر نیست و مصداق و موید این امر، لابی یکساله عبدالرضا مصری، در مجلس دهم بود که چنان مستمر و تأثیر‌گذار شد که توانست در سال پایانی مجلس دهم کرسی نایب‌رئیسی دوم را به دست آورد.تجربه مصری در رایزنی‌های شخصی با نمایندگان حالا به الگویی برای نمایندگانی که خواستار جایگاه پرنفوذ‌تر و مؤثر‌تر در مجلس بعدی هستند، بدل شده است.
حمیدرضا حاجی‌بابایی، نصراله پ‍‍ژمانفر، محمدمهدی زاهدی و عبدالرضا مصری 4نماینده از 56نماینده راه‌یافته به مجلس یازدهم هستند که قریب به 10روزی می‌شود برای ورود به هیأت‌رئیسه آن بجد فعال شده‌اند، در این بین اگرچه حمیدرضا حاجی‌بابایی رؤیای ریاست مجلس را در سر می‌پروراند اما 3نماینده دیگر برای کرسی نایب‌رئیس خیز برداشته‌اند و در تکاپو هستند تا در دور بعدی مجلس از قامت نماینده یک حوزه انتخابیه فراتر روند و در مدیریت صحن بهارستان نقش‌آفرین باشند.
غلامرضا تاجگردون، نماینده گچساران نیز از دیگر نمایندگان مجلس دهمی راه‌یافته به مجلس یازدهم است که برای ابقایش در کرسی ریاست کمیسیون برنامه و بودجه بجد در تکاپوست و روی همراهی مجلس دهمی‌ها با خود حساب باز کرده است. جمع‌آوری رأی 56نماینده حاضر در مجلس فعلی به این دلیل برای کاندیداهای مذکور قابل اعتنا و اهمیت است که قدرت چانه‌زنی و نفوذ آنها در بین منتخبان تازه‌وارد مجلس دهم که بیش از 80درصدشان تجربه کار پارلمانی ندارند را بالا می‌برد. شناخت روند نمایندگی و آشنایی با آیین‌نامه داخلی مجلس و تجربه جنس رایزنی و لابی در بهارستان، برگ برنده مجلس دهمی‌های راه‌یافته به مجلس یازدهم است.
از 56نماینده راه‌یافته به مجلس یازدهم تنها 4نماینده اصلاح‌طلبند، 6نماینده مستقل و 52نماینده دیگر اصولگرا هستند که در 2فراکسیون اصولگرایان ولایی و اصولگرایان مستقل فعالیت می‌کردند. نمایندگان فراکسیون ولایی اکثریت این لیست را در اختیار دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید