• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 30 فروردین 1399
کد مطلب : 98471
+
-

چند قطره تا مرگ

انتشار ویدئوی تبدیل الکل صنعتی به سفید چه احساسی در شما ایجاد کرد؟

چند قطره تا مرگ

حتما شما هم آن ویدئو را دیده‌اید: یک‌نفر که فقط دست‌هایش در تصویر معلوم است می‌خواهد آزمایشی انجام دهد. او با چکاندن چند قطره سفیدکننده(وایتکس) در الکل صنعتی که نارنجی رنگ است، رنگ این محلول را سفید‌ می‌کند. ویدئویی که شاید پخش آن در هر زمان و موقعیت دیگری چندان اهمیت نداشت، اما در روزهایی این فیلم دست به‌دست و نقل آن دهان به دهان ‌چرخد که مردم مجبور بودند سبک زندگی خود را تغییر داده و از الکل برای ضدعفونی سطوح، دست و... در مقابله با ویروس کرونا استفاده کنند. همین ناآشنا بودن با این ماده ضدعفونی‌کننده باعث شده بود محصولاتی با این ترفند وارد بازار شود که صدمات جبران‌ناپذیری در پی داشت. با چرخیدن این ویدئو در فضای مجازی کم‌کم کلیپ، تصویر و آموزش‌هایی برای تشخیص الکل سفید از صنعتی ساخته شد. اما این ناآگاهی اولیه چه اتفاقاتی درپی داشت؟ مردم با دیدن آن فیلم چه واکنش‌هایی از خود نشان دادند؟
شیوع ویروس کرونا در کشور، بلافاصله موج جدیدی از خرید الکل طبی و سایر مواد ضدعفونی‌کننده راه انداخت. فصل خانه‌تکانی نیز به استفاده از این ماده دامن زد و نگرانی‌ها مردم را به افراط در استفاده از این ماده کشاند. محمد که خود چند بطری الکل خریده و در اختیار خانواده‌اش قرار داده بود وقتی این ویدئو را دیده انگار آب سردی روی سرش ریخته باشند، می‌گوید: «یک لحظه حس کردم من به‌خاطر سلامت خانواده‌ام الکل خریده‌ام، نکند چنین کلاهی سرم رفته باشد و جان همه‌شان را به خطر انداخته باشم. به همین‌خاطر این ویدئو را بلافاصله برای همه‌شان فرستادم». یک هفته از اعلام شیوع این ویروس در کشور نگذشته بود که آمار مسمومیت‌های ناشی از خوردن الکل و مرگ بسیاری به گوش رسید. آنقدر این آمار اضافه شد که مسئول بخش اورژانس بیمارستان لقمان در پخش خبر شبکه6 حاضر شده و اعلام کرد با خوردن الکل از ابتلا به ویروس در امان نخواهید بود. او حتی به این مسئله اشاره کرد که عده‌ای می‌خواهند از این طریق خود را ایمن و دستگاه گوارش خود را ضدعفونی کنند به همین‌خاطر در روزهای گذشته با بیمارانی مواجه بوده‌اند که به‌علت مسمومیت الکلی جان خود را از دست داده‌اند.
اما همینطور که این ویدئو همچنان دست به‌دست چرخید، به آمار مسمومان، کشته‌شدگان و بیماران تنفسی و پوستی هم اضافه شد. علیرضا که در اهواز زندگی می‌کند معتقد است افرادی که کشته شده‌اند همان معتادان الکل هستند که نمی‌توانند در این دوران نیز از مصرف دست بردارند؛ «طرف الکلیه. این خیانت آن عده‌ فروشنده‌هایی است که از این بازار سوء‌استفاده‌های خودشان را می‌کنند و پول را به همه‌‌چیز ترجیح می‌دهند.» آمار مراجعان به پزشکان پوست و دستگاه تنفسی هم اضافه شد. خیلی‌ها با دیدن این ویدئو مشکلات تنفسی و پوستی‌شان را ناشی از مصرف چنین الکل‌هایی می‌دانستند که ریه و پوست‌شان را سوزانده. مرضیه که این ویدئو را دیده بود می‌گوید: «بعد از تماشای آن فیلم فقط از وایتکس استفاده می‌کنم. واقعا نمی‌دانم چطور باید الکل صنعتی را از سفید تشخیص بدهم. آزمایش‌اش چندان ساده نیست. در ضمن استفاده از الکل اضطرابم را بیشتر می‌کند. همین‌که حس می‌کنم با دقت و مراقبت تمام سعی می‌کنم خانواده‌ام را از هر خطری دور نگه دارم و بعد با چنین خیانت‌هایی روبه‌رو می‌شوم حس می‌کنم بهتر است به همان ریسمان خودمان بیاویزیم؛ وایتکس. حداقل تجربه استفاده از این سفیدکننده را دارم. خیالم هم راحت است یک‌بار دیگر از رو شدن چنین کلک‌هایی شوکه نمی‌شوم». پس از این بود که شناخت بیشتری به مردم درباره الکل صنعتی داده شد. مثلا اینکه الکل صنعتی اثرات ضدعفونی‌کننده پایینی دارد، اما در عین حال ماده‌ای سمی است که از پوست جذب و با تنفس و شرب نیز باعث نابینایی، مسمومیت و مرگ می‌شود.
از شیوع ویروس کرونا تا امروز که این گزارش نوشته می‌شود، 728نفر در ایران، به‌علت مصرف الکل مسموم شده و جان خود را از دست داده‌اند. انگار آن ویدئو منتشر شده نیز تنها برای مدت کوتاهی تاریخ مصرف داشت. انگار قرار نیست هیچ عاملی سینه سپر کند و مقابل مرگ بایستد.

این خبر را به اشتراک بگذارید