• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 26 اسفند 1398
کد مطلب : 97434
+
-

نامه جمعی از فعالان اجتماعی به وزیر کشور درباره وضعیت کودکان کار باتوجه به گسترش کرونا

طرح جمع‌آوری کودکان کار را متوقف کنید


جمعی از پژوهشگران و فعالان اجتماعی در نامه‌ای به عبدالرضا رحمانی ‎فضلی، وزیر محترم کشور نسبت به وضعیت کودکان کار در شرایط گسترش بیماری کرونا هشدار دادند و خواستار توقف طرح جمع‌آوری این کودکان شدند. 
در این نامه آمده است: «شیوع بیماری کرونا در کشور، بر نگرانی عمومی از وضعیت زندگی کودکان کار افزوده است. بسیاری از پژوهشگران و فعالان مدنی همواره در سال‎های اخیر از دولت و نهادهای عمومی خواسته‎اند نسبت به بهبود شرایط زندگی این گروه در معرض خطر، اهتمام بیشتری داشته باشد. متأسفانه با وجود حساسیت و پیگیری فعالان مدنی، استفاده از ابزارهای قهری در قالب طرح‎های موسوم به «جمع‎آوری» یا «ساماندهی» به‌عنوان تنها واکنش رسمی به وضعیت ناگوار این کودکان، دائما تکرار شده است؛ طرح‎هایی که هدف اصلی آن رؤیت‎ناپذیرکردن کودکان در سطح شهر است و رنج کودکانی را که پنهان از دید عموم به‎کار گرفته شده و یا گروه‌هایی مانند کودکان زباله‌گرد را که در سخت‎ترین شرایط زندگی می‎کنند، نادیده می‌گیرد. در واقع هدف این طرح‎ها مبارزه با کودکان کار است و نه کار کودک.» 
در ادامه این نامه نوشته شده: «اکنون و در بحبوحه اپیدمی کرونا، دولت یک‎بار دیگر درصدد تکرار این اقدام ضدکودک و شکست‎خورده به بهانه پیشگیری از شیوع بیماری است. این طرح به دستگیری و اسکان اجباری کودکان منجر خواهد شد و کودکان افغانستانی را در معرض خطر اخراج از کشور قرار می‎دهد. در چنین شرایطی باید هشدار داد که رد مرز کودکان مغایر با اصول و روح حاکم بر کنوانسیون حقوق کودکان، کنوانسیون ژنو و پروتکل الحاقی آن، تعهدات بین‌المللی در مورد پناهجویان و عرف و رویه‌های بین‌المللی درخصوص کودکان پناهجو‌ست. درخواست ما از شما و دیگر مسئولان دولتی این است که به جای اقدامات قهری و دستگیری کودکان به بهانه جلوگیری از شیوع بیماری، منافع عالیه کودکان را فارغ از تابعیت در اولویت قرار دهید و ترتیبی اتخاذ کنید تا از زیرساخت موجود دولتی و عمومی برای دریافت داوطلبانه خدمات پزشکی، بهداشتی و اسکان با کمک نهادهای مدنی متناسب با شرایط کودکان استفاده شود. بدیهی است هر اقدامی باید با رعایت مصالح و توجه به اصول کنوانسیون حقوق کودک انجام شود و طراحی آن با مشارکت و تأیید نهادهای مدنی مستقل و اجرای آن با نظارت مستمر ایشان باشد و آنچه «شرایط اضطراری» خوانده می‌شود، نباید دستمایه اجرای بی‌دردسر طرح‌های شکست‌خورده دستگیری و استرداد کودکان قرار گیرد.» رو‌نوشت این نامه برای استاندار تهران و رئیس سازمان بهزیستی هم ارسال شده‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید