• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 11 اسفند 1398
کد مطلب : 96255
+
-

مقابله با کرونا با حداکثر توان

مدیریت شهری تهران برای مقابله با بحران شکل‌گرفته، برنامه‌های جدیدی را در دستور کار قرار داده است

مقابله با کرونا با حداکثر توان

شهرداری تهران با تمام قوا برای مقابله با کرونا وارد عمل شده است. شرکت‌های سلامت و درمانی تابعه شهرداری در تعامل با وزارت بهداشت، موضوعات خاصی را در دستور کار قرار داده‌اند تا روزهای پایان سال که بیشتر از تب و تاب نیفتد. به همین منظور گفته می‌شود حتی در صورت نیاز، اماکن پرازدحام و شلوغ شهر به صورت گسترده ضد عفونی می شود. این در حالی است که معاون شهردار تهران اعلام کرده در بودجه سال 1398 شهرداری تهران هم، اعتباراتی برای این بخش، یعنی مقابله با بحران‌هایی مثل کرونا پیش بینی شده است. به گفته حامد مظاهریان، در تبصره 13 بودجه سال 1398 شهرداری تهران پیش‌بینی شده تا در موارد اضطرار 4 درصد از بودجه در اختیار کنترل بحران قرار گیرد. اما استفاده از این اعتبار در شرایطی است که مساله ای مانند کرونا ویروس به مرحله بحران برسد که خوشبختانه تا به امروز از بحران فاصله داریم و بودجه فعلی دستگاه‌های ذی ربط پاسخگوی نیازهاست.

معرفی کمیته‌های پنج‌گانه برای کنترل شیوع کرونا
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران گفت: امیدوارم با تصویب دستورالعمل‌های کمیته‌های پنج‌گانه بتوانیم در هفته پیش رو که شیوع کرونا افزایش پیدا می‌کند، اقدام‌های مؤثری انجام دهیم.
غلامحسین محمدی در گفت‎وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح آخرین اقدامات مدیریت شهری برای کنترل شیوع کرونا گفت: با تشکیل کمیته‌هایی در ستاد پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اقدام‌های مدیریت شهری را توسعه دادیم و شهردار تهران، رئیس ستاد پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران را به عنوان مسئول کمیته مقابله با کرونا با اختیار تام منصوب کرد.
به گزارش همشهری، 5 کمیته آموزش و اطلاع‌رسانی، کمیته بهداشت محیط و دفع پسماند، کمیته مشارکت‌های مردمی، کمیته تامین اقلام و ارزاق عمومی و کمیته بودجه و منابع انسانی زیر مجموعه ستاد مقابله با کرونا تشکیل شد. محمدی تأکید کرد: تمام این 5کمیته که با تناسب مدیریت شهری و شورای شهر تهران شکل گرفته‌اند موظفند تمام خدمات را به شکل معین و تعریف شده به شهروندان ارائه کنند.مصوبات پنج گانه مانند تعطیلی مراکز عمومی و لغو تجمعات در حال انجام است و امیدواریم با تصویب دستورالعمل‌ها که از فردا انجام می‌شود در هفته جاری که شیوع کرونا افزایش  پیدا می‌کند بتوانیم در مسیر کنترل و مدیریت کرونا با قدرت عمل کنیم.

تصمیم شهرداری برای معضل پسماندهای کرونایی
همزمان با افزایش دفع پسماندهای بهداشتی که برای مقابله با ویروس کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرند، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند از تصمیم شهرداری تهران برای این مسئله خبر داد.
به گزارش مهر، شینا انصاری می‌گوید: هر پسماندی که آلودگی بهداشتی داشته باشد جزو پسماندهای ویژه محسوب می‌شود و باید به‌صورت جداگانه تفکیک شود. او با بیان اینکه علاوه بر استفاده عموم مردم از محصولات بهداشتی در این روزها، بیمارستان‌ها هم باید  به فکر امحای بهداشتی این پسماندها باشند، اظهار کرد:  نیازمند تأمین زیرساخت‌های لازم برای بی‌خطر‌سازی‌ محصولات مصرفی برای مقابله با این ویروس هستیم. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز در پاسخ به این سؤال که آیا این سازمان برنامه ویژه‌ای برای بی‌خطرسازی این پسماندها دارد، گفت: از آنجایی که معلوم نیست پسماندهای آلوده به این ویروس در چه شرایطی به مخازن پسماندهای شهری وارد می‌شود، بسیاری از این محصولات در لابلای پسماندهای خانگی به جا می‌مانند و امحای جداگانه آنها ممکن نیست.
صدرالدین علیپور از جمع بندی نهایی تصمیم شهرداری خبر داد و گفت: احتمالاً امروز اعلام می‌کنیم که به‌مدت یک‌ماه مسئله تفکیک پسماندهای شهر تهران منتفی خواهد شد و این همه پسماندها را مستقیم دفن کنیم و در این مدت هیچ پروسه تفکیکی روی آن صورت نخواهد گرفت. او با بیان اینکه پیگیر دستورات بهداشت در این زمینه هستیم بیان کرد: اما با توجه به نوظهور بودن این مسئله، تاکنون پروتکلی در جهان درخصوص پسماندهای حاصل از آن ایجاد نشده است و براساس شرایط موجود واکنش ما با این بیماری هم مثل واکنش جهانی با بیماری‌های واگیر خواهد بود. علیپور تأکید کرد: با وجود اینکه قراردادهای پیمانکاران با اجرای این تصمیم دچار مشکل می‌شود اما با توجه به شرایط، هرگونه تفکیک در سطح شهر و مجتمع آرادکوه منتفی خواهد شد.مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری از تصمیم این سازمان برای تغییر فرم موجود مخازن زباله در سطح شهر نیز خبر داد و گفت: در بسیاری از کشورها فرم مخازن باز دیگر وجود ندارد، اما تغییر فرم مخازن از برنامه‌های بلندمدت این سازمان است و هم‌اکنون باید به فکر برنامه‌های ضربتی باشیم.

«شهر آفتاب» بیمارستان ویژه بیماران کرونایی نمی‌شود
شهر آفتاب به بیمارستان ویژه بیماران کرونایی تبدیل نمی‌شود. عبدالرئوف قادری، مدیرعامل شرکت نمایشگاهی شهر آفتاب در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به انتشار خبری مبنی بر آمادگی شهر آفتاب برای تبدیل به بیمارستانی ویژه جهت  پذیرش بیماران مبتلا به کرونا گفت: این خبر کذب است. ایجاد یک مرکز برای درمان و قرنطینه کردن بیماران مبتلا به کرونا نیازمند تجهیزات پزشکی و امکانات بهداشتی است. چنین امکاناتی در شهر آفتاب وجود ندارد و بیمارستان‌های تخصصی می‌توانند چنین خدماتی ارائه دهند. او با بیان اینکه وزارت بهداشت تاکنون چنین درخواستی از ما نداشته است، اظهار کرد: تأمین تجهیزات پزشکی ویژه کرونا ویروس در شهر آفتاب مقدور نیست و خوشبختانه بیمارستان‌های کشور دارای نیروهای متخصص پزشکی، پرستاری و تجهیزات مدرن آزمایشگاهی هستند.

30درصد از کارکنان شهرداری تهران دورکار شدند
دستورالعمل اجرایی کار از راه دور کارکنان شهرداری تهران از سوی معاونت منابع انسانی شهرداری تهران ابلاغ شد که براساس آن حداکثر 30درصد از نیروهای شاغل این نهاد، دورکار می‌شوند. بر این اساس، دورکاری شهرداری تهران با اولویت‌های پنج‌گانه برای بیماران خاص و بانوان باردار، بیماران مزمن تنفسی، قلبی، کلیوی، دیابتی، بانوان دارای فرزند زیر 6سال (مشمول کاهش ساعت کار)، افراد معلول و کم توان جسمی و حرکتی، کارکنان دارای فرزند بیمار خاص و یا معلول و به تأیید واحدهای ذیربط (اداره کل رفاه، شرکت شهر سالم، ...) اجرا می‌شود.

 شهردار منطقه 13 بهبود یافت
«پیروز حناچی»، شهردار تهران به همراه دکتر صادق‌نیت، رئیس بیمارستان امام‌خمینی (ره)از بخش بیماران مشکوک به کرونا در این بیمارستان بازدید و از خدمات پزشکان، پرستاران و کادر درمانی این بیمارستان تقدیر کرد. همزمان شهردار منطقه۱۳ با اعلام بهبودی از بیمارستان مرخص شد. انتشار خبر ابتلای «مرتضی رحمان‌زاده» به کرونا با توجه به جلسات و ملاقات‌‌های مکرر او در هفته‌های گذشته انعکاس زیادی داشت و باعث شد تعدادی از مدیران دیگر شهرداری و اعضای شورای شهر در معرض ابتلا شناخته شوند اما سرایت بیماری از او به این اشخاص به اثبات نرسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید