• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 22 اسفند 1396
کد مطلب : 9600
+
-

فکری برای هیجانات نوجوانان بکنید

فکری برای هیجانات نوجوانان بکنید

بیشتر اتفاقات ناگوار شب‌‌های چهارشنبه‌ آخر سال، مربوط به نوجوانان است؛ به‌عبارت ‌دیگر نزدیک دوسوم این حوادث را نوجوانان، بالاخص پسران نوجوان، رقم می‌زنند که این آمار در نوع خود جالب توجه و تامل‌برانگیز است. با توجه به اینکه بیشتر این حوادث برای این گروه اتفاق می‌افتد، آشنایی با روحیات آنها می‌تواند در کنترل و کاهش چنین حوادث تلخی موثر باشد.

 

دکتر اصغر کیهان‌نیا- روانشناس و مشاور خانواده- در یکی از مقالات خود درباره دوره نوجوانی آورده است که دوره نوجوانی، با تغییرات جسمی و روحی و روانی و عاطفی و اجتماعی همراه است؛ خاصیت این دوره از زندگی همین است.

 

در این دوره، نوجوانان رفتارهای عجیب و گاه غیرقابل پیش‌بینی از خود بروز می‌دهند. آنها می‌خواهند با این رفتارها، هم خودشان را ابراز کنند و هم رشد شخصیت‌شان را سبب شوند.
ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌های این دوره می‌توان به تغییرات رفتاری، زیر بار بعضی از محدودیت‌ها نرفتن، مخالفت و ناسازگاری با خانواده، هیجان در نوجوانان و شجاعت بیش‌ازحد در انجام بعضی کارها، تمایل به کسب تجربیات جدید، خوش‌گذرانی و... اشاره کرد.

 

دوره نوجوانی دوره تحرک، جوشش، هیجان و نمایش شجاعت و پرتنشی است. مسئله هیجان در نوجوانان موضوعی مهم در روانشناسی نوجوان است که از گذشته‌‌های دور تاکنون مورد بحث و بررسی بوده. بیشتر افراد دوره نوجوانی را دورانی پر‌شور و شر می‌دانند.

 

یکی از تفریحات نوجوانان و یک نمونه از هیجان‌‌خواهی در نوجوانان، نمایش بی‌باکی و شجاعت و در واقع تخلیه انرژی است که از راه‌‌های گوناگون صورت گیرد.
ایجاد هیجان در بعضی از مواقع برای نوجوانان لذت‌‌آور است. آنها با این کارشان می‌خواهند توانایی خود را محک بزنند. اینگونه تفریحات می‌تواند خطراتی هم به‌دنبال داشته باشد.
فکر می‌کنیم تا اینجای کار، متوجه علت این امر که چرا دوسوم حوادث چهارشنبه‌سوری را نوجوانان رقم می‌زنند، شده باشید. آنها، دوستدار هیجان هستند و با این هیجان می‌خواهند خودشان را ابراز کنند و البته قدم‌‌هایی هرچند لرزان نیز درراه هویت‌یابی‌شان بردارند. اما غالب والدین چطور با این فرآیند برخورد می‌کنند؟ آنها عصبانی شده و مقابل نوجوانان خود می‌ایستند. این در حالی است که والدین باید درک کاملی از این وضعیت دوران‌گذار از کودکی به جوانی داشته باشند. این دوره، دوره‌ای خاص است که اگر بی‌گدار به آب بزنند، باعث ایجاد دردسرهایی خواهد شد؛ دردسرهایی که گاه رد آن تا پایان عمر باقی خواهد ماند.

 

والدین باید برای تخلیه انرژی نوجوانان و پاسخگویی به هیجانات آنها فکری بکنند و برنامه‌‌ای داشته باشند. حتی گاه نیز باید با نوجوانان خودشان همراهی کنند. ورزش کردن، به سفرهای خاص رفتن و اجازه خودنمایی و ابراز وجود دادن به نوجوان، می‌تواند راه‌حل‌‌هایی مناسب باشد. نوجوانی که در محیطی کنترل شده هیجانات خودش را بروز می‌دهد، قطعا تحت‌تأثیر منفی همسالان خود قرار نگرفته و به کارهایی از قبیل انفجار نارنجک در چهارشنبه‌سوری و شبیه آن دست نخواهد زد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :