• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 1 اسفند 1398
کد مطلب : 95548
+
-

پیشنهادهای دوستداشتنی


تماشاگه گرافیک

  موزه گرافیک ایران

با سیر و سیاحت در موزه گرافیک ایران چطورید؟ این موزه به همت انجمن صنفی طراحان گرافیک و حمایت شهرداری ایران شکل گرفته است. هدفش هم حفظ، پژوهش و نمایش میراث طراحی گرافیک دانسته شده است. محل موزه هم در عمارت تاریخی ارباب هرمز است؛ در منطقه4تهران. بنای این موزه نیز به‌خودی خود، تماشایی است؛ چرا که به سال‌های پایانی دوره قاجار بر می‌گردد. در اینجا شما آثاری از پیشگامان گرافیک مدرن تا طراحان عصر حاضر را مشاهده خواهید کرد. این موزه در اردیبهشت 79 آغاز به‌کار کرد. علاوه بر آثار مربوط به گرافیست‌های بزرگ، می‌توانید ابزار و لوازم مرتبط با کار این بزرگان و هنرمندان را هم تماشا کنید. ضمن اینکه مجموعه‌ها و آثار اهدایی استادان هم به ارزش موزه افزوده است. رویدادها و نشست‌ها و نمایشگاه‌های مرتبط با هنرمندان عرصه گرافیک نیز در این موزه برگزار می‌شود. عمارت اصلی ارباب هرمز، مساحتی نزدیک به 900مترمربع دارد که البته بعدها و در طول تاریخ آن، گسترش یافته است. ساختمان این موزه ثبت ملی هم شده است. برای بازدید از این موزه می‌توانید به پارک پلیس واقع در تهرانپارس مراجعه کنید.




زمین را بشناس

  موزه علوم زمین مشهد

در این روزها و البته در ایام پیش‌رو و نوروز، شهروندان زیادی راهی مشهد مقدس می‌شوند. البته مشهد جدا از بحث زیارت، جاذبه‌های گردشگری زیادی هم دارد. یکی از جاذبه‌های این شهر را، باید همین موزه علوم زمین آن بدانیم. اگر چند روزی به مشهد رفتید و خواستید که فرزندان‌تان را سرگرم کنید، بد نیست سری به این موزه هم بزنید. در واقع پارک موزه علوم مشهد را دنیایی تماشایی از علوم مرتبط با زمین‌شناسی می‌دانند. در واقع ابتدا مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق کشور در سال89 شکل گرفت. سپس  نخستین پارک موزه علوم زمین کشور هم  تاسیس شد. البته سال‌های بعد، این پارک‌موزه با شکل و شمایلی مجزا کار جدید خودش را آغاز کرد؛ یعنی محوطه آن با عناصر خاص زمین‌شناسی شکل گرفت. در محوطه اصلی پارک، شما گردن بزرگ یک دایناسور، منظومه شمسی، ساعت آفتابی، آب‌نمای قاره‌ها، کره‌زمین، انواع سنگ‌ها، انواع گسل‌ها، تندیس زمین‌شناسی، محوطه دایناسور، برکه نمادین دریاچه ارومیه، آبشار، تونل آموزش معدن زغال‌سنگ، تندیس مادر و زمین، پارک اکتشاف و ساختمان مرکزی را مشاهده خواهید کرد. بدون شک فرزندان محصل شما از تماشای این پارک موزه لذت خواهند برد.




انفجار سینمای کره‌‌ای

  فیلم انگل

همین چند وقت پیش بود که اسکار هم برگزار شد و البته، فیلمی که بیش از هر فیلم دیگری دیده شد، «انگل» بود؛ اثری که در اصل متعلق به یونگ جون هو، کارگردان کره‌جنوبی است و برای نخستین بار در اسکار بود که جایزه فیلم‌های انگلیسی‌زبان، به یک فیلم غیرانگلیسی رسید. این فیلم 132دقیقه بوده و سال گذشته میلادی اکران شد. جالب اینکه هزینه ساخت این فیلم11 میلیون دلار و فروش گیشه آن 167میلیون دلار بوده. این فیلم در ژانر کمدی سیاه دانسته شده و خود کارگردان، نویسنده‌اش هم بوده.  دیگر اینکه فیلم، در بخش اصلی جشنواره کن هم برنده نخل طلا شده است. این فیلم همزمان، نامزد6 جایزه از آکادمی اسکار بود که در نهایت، جایزه بهترین فیلم و فیلمنامه و بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان و بهترین کارگردان شده. فیلم درباره یک خانواده فقیر است که اعضای آن کارهای سطح پایین و با درآمد کمی دارند. آنها خودشان را وارد خانه و زندگی یک خانواده متمول می‌کنند ولی سرانجام، با اتفاقی که می‌افتد دوست دارند که از این وضعیت خارج شوند و فیلم، روایت این تلاش و تضاد موقعیتی آنهاست.



زندانی و زندانبان

  فیلم سرخپوست

این فیلم زمانی که اکران شد، واکنش‌های مثبت زیادی را به‌خود جلب کرد. حالا این فیلم، هم قابلیت دانلود پولی دارد، هم می‌توانید از طریق جاهایی که محصولات شبکه نمایش خانگی را ارائه می‌کنند، تهیه‌اش کنید. «سرخپوست» را نیما جاویدی کارگردانی و نویسندگی کرده و فیلم خوش‌ساختی محسوب می‌شود. نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، آتیلا پسیانی، ستاره پسیانی، حبیب رضایی و مانی حقیقی هم در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند. داستان به دهه 40 برمی‌گردد. ماجرای زندانی قدیمی است که چون در مجاورت یک فرودگاه قرار گرفته، باید تخلیه شود. اما یکی از زندانیان با شهرت احمد سرخپوست لابه‌لای آنها نیست. کاشف به عمل می‌آید که جایی پنهان شده. از سوی دیگر  قرار است رئیس زندان ترفیع بگیرد. ولی مخفی‌شدن این زندانی باعث شده تا ترفیعش به خطر بیفتد. یکی از مددکاران زندان به اسم سوسن کریمی هم به دیدن رئیس زندان آمده تا به اطلاعش برساند که حکم احمد سرخپوست، از حبس ابد به اعدام تغییر کرده. در نتیجه تمام نیروها، زندان قدیمی را زیر و رو می‌کنند تا بتوانند سرخپوست را پیدا کنند. اگر فرصت نکردید تا در پرده‌های نقره‌ای به تماشای آن بنشینید، می‌توانید حالا در خانه تماشایش کنید.





سرگرمی خانگی سنتی

 نقطه‌بازی

این بازی هم یکی از آن بازی‌های ناب و ساده قدیمی است که حسابی می‌تواند شما را سرگرم کند. نقطه‌بازی، در واقع شامل یک صفحه خالی مربع شکل است که داخل آن، نقطه‌های زیادی را به‌صورت منظم و مربع‌شکل رسم کرده‌اند. حالا شرکت‌کنندگان باید با خودکار یا مدادهایی که یک‌رنگ نیستند، شروع به بازی کنند. چطوری؟ هر کسی که نوبتش رسید، می‌تواند یک خط بکشد؛ از نقطه‌ای به نقطه دیگر و هر کجایی که دوست داشت. اما هر کسی که توانست با خطوط رنگ خودش، یک مربع بسازد، باید اسمش را داخل آن ثبت کند. همینطور بازی ادامه پیدا می‌کند تا در نهایت، همه مربع‌‌ها شکل گرفته و سپس سرشماری می‌شود که چه‌کسی بیشتر از همه توانسته از طریق رسم خطوط، مربع‌هایی به نام خودش ثبت کند. می‌گویند که نسخه‌های آنلاین و مجازی این بازی هم به بازار آمده. حداقل نفرات شرکت‌کننده در آن 2نفر باید باشند؛ هرچند می‌شود با تعداد بیشتری هم برگزارش کرد. هر کسی که توانست یک مربع با خطوط ترسیمی به اسم خودش ثبت کند، جایزه‌اش این است که یک خط دیگر هم بکشد.



خرید در مدار تاریخ

  خیابان ناصرخسرو

این روزها بازار تهران به‌شدت شلوغ است. کافی است در متروی پانزده‌خرداد بخواهید از ایستگاه خارج شوید تا بفهمید شلوغی یعنی چه. مردم می‌خواهند همه خریدهایشان را از مرکز خرید و اقتصاد ایران انجام بدهند. اما در کنار این خریدکردن‌های خودتان، بد نیست سری هم به خیابان ناصرخسرو بزنید. خیابان ناصرخسرو، ابتدا به خیابان ناصریه شهرت داشته و یکی از قلب‌های تهران قدیم محسوب می‌شود. در بازدید از این خیابان تاریخی، می‌توانید جاذبه‌هایی چون شمس‌العماره، دبیرستان مروی، کوچه خدابنده‌لو، کوچه مروی، دارالفنون و... را هم مشاهده کنید. بد نیست بدانید نخستین داروخانه و چاپخانه تهران هم در اینجا شکل گرفت و شگفت اینکه اینجا هنوز هم بورس تجهیزات پزشکی و لوازم‌التحریر و... است. این خیابان از میدان امام‌خمینی یا همان توپخانه سابق شروع شده و با خیابان پانزده خرداد پایان می‌پذیرد. این خیابان، در زمان ناصرالدین شاه شکل امروزی‌اش را پیدا کرده و به دستور وی، ناصریه نام نهاده شد. 4 سال بعد هم سر و سامان دادن به این خیابان به شخصی به نام امین حضور داده شد که البته امروزه راسته امین حضور هم که معرف حضورتان هست.

این عظمت معنوی

  مسجد و مدرسه شهید مطهری
بهارستان هم از آن نقاطی محسوب می‌شود که قلب تهران قدیم بوده و بسیاری از وقایع تاریخی معاصر، در این میدان و اطراف آن اتفاق افتاده است. در اطراف این میدان، مسجد و مدرسه‌ای به اسم سپهسالار هم وجود دارد که از حیث شکوه معماری، تنه به تنه آثار برتر کشور در این حوزه می‌زند. این بنا اکنون به نام مسجد شهید مطهری شناخته می‌شود که در کنار ساختمان قدیمی مجلس شورای ملی در خیابان مصطفی خمینی، جا خوش کرده. جانمایی مسجد هم در زمان خودش، به‌گونه‌ای بوده که به مردم امکان دسترسی به نقاط مهم شهر را می‌داده. بنیانگذار این مسجد، میرزا حسین‌خان سپهسالار قزوینی، صدراعظم ناصرالدین شاه بود. بخشی از شبستان زمستانی این مجموعه نیز در دهه 40 توسط استاد حسین لرزاده، معمار شهیر ایرانی بازسازی شده. این مکان، نخستین و بزرگ‌ترین مسجد و مدرسه تهران محسوب می‌شود که به نوعی، ترکیبی از معماری اصیل ایرانی و معماری مساجد ترکیه و استانبول است. در واقع با تماشای این بنا، شما رگه‌هایی از مسجد جامع اصفهان، مدرسه چهارباغ اصفهان و مسجد ایاصوفیه استانبول را می‌توانید مشاهده کنید.

بزرگ‌ترین‌ها

ایران‌مال

بازار بزرگ ایران یا همان ایران‌مال که سال‌ها سر زبان‌ها بوده و بحث‌های زیادی پیرامونش وجود داشته، یکی از گزینه‌های شهر تهران برای شب‌گردی است. البته وقتی از شب‌گردی صحبت می‌کنیم، بیشتر ناظر به شب‌های بلند زمستان است؛ از 6 عصر تا10، 11 شب. و نکته بعد اینکه ایران‌مال هنوز به‌طور کامل بازگشایی نشده است. اینجا البته قرار است صرفاً یک مرکز خرید خیلی بزرگ نباشد، قرار است ترکیبی از رویدادهای فرهنگی و هنری و اجتماعی و گردشگری و... هم باشد. اینجا بزرگ‌ترین مرکز خرید خاورمیانه و البته یکی از چند مرکز خرید بسیار بزرگ دنیاست. این مجموعه عظیم 2 فاز دارد؛ فاز اول شامل یک میلیون و 400هزار مترمربع است که هم‌اکنون، بخش‌هایی از آن فعال است. فاز دوم هم هنوز افتتاح نشده. طبق اعلام سازندگان، یک‌سوم این مجموعه، عمومی و تفریحی است که در نتیجه، می‌تواند برای گردش‌های شبانگاهی شما گزینه مناسبی باشد. یک‌چهارم آن نیز تجاری و یک‌پنجمش فرهنگی است. یک‌بیستم آن هم به هتل‌ها اختصاص یافته و یک‌پنجم دیگر آن را هم به پارکینگ اختصاص داده‌اند. این مجموعه در بزرگراه همت، بزرگراه خرازی قرار دارد.

شب‌های قهلک

خیابان شریعتی
خیابان شریعتی را باید از قدیمی‌ترین خیابان‌های تهران بدانیم که تهران قدیم را به شمیرانات و شمال تهران وصل می‌کرده. در بخش‌های زیادی از فیلم‌های قدیمی و داستان‌ها و خاطرات هم روایت‌هایی مرتبط با این جاده طویل وجود داشته است. جالب اینکه قسمت اعظم این جاده خاکی بوده است، بدون اینکه در اطرافش خانه‌ای و شهری وجود داشته باشد. اما حالا این خیابان، یک متر جای خالی هم ندارد و از جایی به بعد، جزو لوکس‌ترین مناطق تهران محسوب می‌شود. برای شب‌گردی در شریعتی، می‌توانید از سیدخندان تا پل صدر را مدنظر داشته باشید. این پیاده‌روی البته در حاشیه همت تا سر میرداماد کمی دچار مشکل می‌شود، اما باز هم می‌توانید از میرداماد به بعد، شب‌های روشن تهران را به تماشا بنشینید. اگر هم اهل متروسواری هستید که می‌توانید روی ایستگاه‌های میرداماد و شریعتی و قلهک و پل صدر حساب باز کنید. در این راسته، می‌توانید لوسترفروشی‌ها و مغازه‌های فروش لوازم آنتیک و زینتی و فروشگاه‌های لوازم خانگی و رستوران‌ها و... را مشاهده کنید. بین‌راه می‌توانید حسینیه ارشاد را هم مشاهده کنید. این راسته برای شب‌گردی‌های خانوادگی هم مناسب است.


روبه‌رو با اجنه

 قلعه جنی جزیره کیش
همه، کیش و کشتی یونانی آن را به خوبی می‌شناسند  اما آیا کسی می‌داند که در نزدیکی‌های همین کشتی یونانی معروف، قلعه‌ای کوچک و مخروبه هم قرار دارد که برای هیجان‌گردان، یک گزینه عالی محسوب می‌شود؟ در کشاکش رفتن و رسیدن به کشتی یونانی و عکس با غروب جزیره از این ناحیه، کمتر کسی به داستان قلعه‌جنی توجه می‌کند. همانطور که از اسمش متوجه خواهید شد، پای جن در میان است و نقل است که شب‌ها، کسی جرأت نمی‌کند به این قلعه برود یا حتی شما را برای رسیدن به آن راهنمایی کند. صداهای ایجادشده از طریق چاه آب نزدیک قلعه و همچنین وزش باد، در سکوت وهم‌انگیز شب‌ها، ترسناک‌بودن این قلعه را تشدید می‌کند. در گفته‌ها، آمده است که این قلعه قبلاً محل استقرار نیروهای پلیس و امنیت بوده. یک شب، چند سرباز به‌طور ناگهانی دچار حالاتی عجیب و صورت‌شان سیاه شده و می‌میرند. در نتیجه محل استقرار پلیس از اینجا منتقل می‌شود. قصه‌های دیگری هم هست. جدا از واقعی‌بودن یا نبودن، برای بالابردن آدرنالین خون هیجان‌طلبان بد نیست؛ ضمن اینکه ماجرای اماکن مرتبط با اجنه هم در همه‌جای ایران مطرح است.

آدرنالین در کشمکش

  طناب‌کشی

یکی از بازی‌ها و سرگرمی‌های هیجانی که همه‌جا انجام می‌شود و بیشتر هم خاصیت گروهی دارد، همین طناب‌کشی معروف خودمان است. طوری هم در ایران جا افتاده که برای خودش، یک انجمن ورزشی ثبت کرده. صرفاً هم متعلق به ایران نبوده و از دوران گذشته، در بیشتر کشورهای جهان و به شکل‌های مختلف وجود داشته. حتی در برخی کشورها، به جای طناب، از کنده درخت استفاده می‌کردند. یا در جایی دیگر، شرکت‌کنندگان بازوهای خودشان را به کمر نفرات جلویی قلاب می‌کردند تا در نهایت، یکی از تیم‌ها برنده این کشمکش شود. حالا هم وقتی در سفرهای گروهی افراد بیکار می‌شوند، سریع یک طناب پیدا کرده و شروع به طناب‌کشی می‌کنند. هم‌اکنون مابین اسکیموهای کانادایی، نوعی طناب‌کشی انفرادی وجود دارد که در آن، افراد روی زمین نشسته و از طناب‌های کوتاهی به این منظور استفاده می‌کنند. هر کسی که بتواند موقعیت نشسته طرف مقابل را به هم بزند، برنده خواهد بود. جالب اینکه این ورزش، بیست سالی هم در بازی‌های المپیک حضور داشت. این رشته از سال79 در ایران شکل گرفته. شما هم می‌توانید به راحتی، درگیر این بازی هیجان‌انگیز باشید؛ خاصه در سفرهای دورهمی.

حال و هوای بندر

  غذاهای دریایی در تهران

غذاها، ارتباط زیادی با جغرافیا دارند. یعنی طبیعی است که در مناطق بندری و دریایی، غذاهای دریایی زیاد ببینید، یا در جاهایی که چراگاه زیاد است، غذاهای گوشتی و لبنی و... بیشتر توی چشم باشد. اما تهران که دریا و رودخانه درست و حسابی ندارد، پس تکلیف کسانی که هوس می‌کنند در آن غذاهای دریایی میل کنند، چه می‌شود؟ گاهی نمی‌شود شما به دریا و بندر بروید، اما می‌شود که غذاهای دریا و بندر را به شهر آورد. به همین دلیل است که رستوران‌های غذاهای دریایی در تهران شکل گرفته تا این نیاز و سلیقه غذایی را پاسخ بدهد. برخی از این غذاهای دریایی، در رستوران‌های فرنگی و مدرن تهران ارائه می‌شود. ازجمله این رستوران‌ها می‌توان به وایت‌فیش، کنزو، رافائل، سیماسیم، دریایی‌نگین، لاکان و... اشاره کرد که در نقاط مختلف شهر پراکنده‌اند. برخی از این رستوران‌ها به‌اصطلاح مدیترانه‌ای محسوب می‌شوند و انواع غذاهای دریایی را ارائه می‌دهند. در بیشتر فودکورت‌ها هم می‌توانید نمونه‌هایی از غذاهای دریایی را پیدا کنید. میگو، جزو رایج‌ترین غذاهای خوش‌طعمی است که می‌توانید در این مراکز پذیرایی غذایی میل کنید؛ اگرچه چندان از وضعیت غذاهای دریایی سر در نمی‌آورید.

بهشت شکم‌دوستان

  فودکورت‌ها
چند سالی است که فودکورت‌ها به‌عنوان یکی از جاذبه‌های شکم‌گردی، در تهران و دیگر کلانشهرها گسترش زیادی یافته‌اند. فودکورت، کلاً به سرای غذا یا تالار غذا گفته می‌شود که شامل محیطی نسبتاً بزرگ است که دورتادور آن، انواع کافه‌ها و رستوران‌ها قرار داشته و مراجعان در میز و صندلی‌های وسط آن می‌نشینند. غالباً نیز غذاهای فوری و فست‌فودی در آن ارائه می‌شود و اغلب هم  در مراکز خرید بزرگ و فرودگاه‌ها و شهربازی‌ها و جاهایی که تردد شهروندان زیاد است، شکل می‌گیرند. پس نتیجه می‌گیریم که فودکورت‌ها، هم تنوع غذایی خوبی را در اختیارتان می‌گذارند، هم خود به تنهایی جاذبه گردشگری غذایی خوبی محسوب می‌شوند. فودکورت‌های تهران در نوع خود جذاب و خاص هستند. ظاهراً فودکورت جام‌جم در ولیعصر، نخستین فودکورت ایرانی محسوب می‌شود. ازجمله فودکورت‌های مشهور تهران باید به فودکورت راه چوبی در حوالی بوستان آب و آتش، فودکورت کورش در مرکز خرید کورش، فودکورت چارسو در حافظ، فودکورت پالادیوم، فودکورت پل طبیعت، فودکورت برج میلاد، فودکورت باشگاه انقلاب، فودکورت توچال، فودکورت ارگ تجریش و... اشاره کنیم. با توجه به جانمایی آنها در حاشیه مراکز خرید و تفریحی، گزینه‌ای عالی برای اوقات فراغت زمستانی محسوب می‌شوند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :