• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
دو شنبه 30 دی 1398
کد مطلب : 93301
+
-

بودجه متممی برای توسعه حمل‌ونقل عمومی

شورای شهر تهران با تصویب بخش درآمدهای متمم بودجه 5300میلیارد تومان به بودجه سال‌جاری پایتخت اضافه کرد

شورا
بودجه متممی برای توسعه حمل‌ونقل عمومی

مجید جباری- خبر‌نگار

برف دیروز تهران باورود به  صحن علنی شورا بخشی از میز هیات رئیسه را هم سفید پوش کرد! پیش از شروع رسمی جلسه ، هنگامی که محسن هاشمی در حال قدردانی از  نیروهای خدماتی شهرداری برای برف روبی و بازگشایی معابر بود،دو عضو خانم شورا سری به حیاط شورا زدند و برای لحظاتی به برف بازی پرداختند .خانم امانی اما هنگام ورود به صحن،  گلوله برفی را که با خود آورده بود، به رئیس شورا هدیه کرد و آن را روی میز هیات رئیسه گذاشت. همین کار کافی بود تا یکی از روزهای پرکار شورای شهر که به بررسی متمم بودجه شهر اختصاص داشت تا پایان جلسه جو متفاوت و پرنشاطی را تجربه کند. دیروز اما در فاصله یک روز مانده به سالروز حادثه ساختمان پلاسکو  و در حالی که بارش برف، شهر را سفید پوش کرده بود، شورای شهر تهران علاوه بر تصویب طرح پایش ایمنی ساختمان‌های بلند مرتبه ، بخش درآمدهای لایحه متمم بودجه 98 را هم به تصویب رساند و به این ترتیب ، 5300 میلیارد تومان به بودجه سال جاری شهرتهران اضافه شد و شورای شهر ، بررسی بخش دیگر لایحه متمم بودجه 98 یعنی هزینه های آن را به جلسه بعد موکول کرد. اما جلسه دیروز پارلمان شهری پایتخت دو دستور دیگر هم داشت. طرح یک فوریتی الزام شهرداری به نصب تابلوهای ناشران و کتابفروشی ها و  همچنین طرح حمایت شهرداری تهران از مشاغل خانگی افراد در معرض آسیب دو دستور جلسه دیگر دیروز شورا بود که   این دو طرح هم  با رای اکثریت شورا همراه شد.
اما در جریان صد و نود و یکمین جلسه شورای شهر تهران، نخست بررسی لایحه متمم بودجه سال‌جاری شهرداری تهران در دستور کار قرار گرفت. محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران و 5عضو دیگر با ارائه پیشنهادی قصد داشتند که این لایحه را از دستور کار خارج کنند. سالاری و دیگر اعضای امضا‌ کننده این پیشنهاد بر این باور بودند که پیشنهادات کمیسیون‌های دیگر نیز باید در این لایحه لحاظ شود؛ به همین‌خاطر باید بررسی این لایحه از دستور کار خارج شود و پس از بررسی در کمیسیون‌ها به صحن بیاید. در ادامه، محسن هاشمی، رئیس شورا پیشنهاد کرد که اعضا در جریان بررسی درآمدها، پیشنهادات خود را هم مطرح کنند. به این ترتیب پیشنهاد محمد سالاری به رأی گذاشته شد که در نهایت نتوانست نظر اکثریت شورا را جلب کند.

افزایش درآمد صرف توسعه مترو و اتوبوس می‌شود
سید محمود میرلوحی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در این جلسه و در تشریح لایحه متمم بودجه 98گفت: «بررسی‌ها نشان می‌دهد که معمولا در آخرین فصل سال درآمدهای شهرداری تهران افزایش می‌یابد و حدود 40درصد منابع تنها در فصل آخر سال تامین می‌شود. به همین دلیل برای اینکه بودجه واقعی شود سازمان‌ها، مناطق و دیگر قسمت‌های شهرداری تلاش زیادی می‌کنند. شهرداری با تحقق درآمدهای محقق شده، سعی دارد درآمدهایش را به سمت بودجه مصوب نزدیک کند. از این‌رو تهاتر با دولت تقریبا در بودجه بازتاب نداشته و این در حالی است که تقریبا این بخش‌ها در حوزه درآمدی مؤثر بودند.تلاش می‌کنیم امسال درآمدهای جدید بیشتری را برای شهرداری محقق کنیم؛ درآمدهای شهرداری افزایش یافته و امیدواریم بتوانیم این افزایش درآمد را به‌خصوص برای افزایش و توسعه مترو و اتوبوس و همچنین پرداخت بخشی از بدهی‌های بانکی استفاده کنیم.»
در ادامه، محمد سالاری در مخالفت و مجید فراهانی در موافقت با کلیات لایحه سخن گفتند.حجت نظری هم در ادامه به‌عنوان دومین مخالف سخن گفت .در نهایت هم سیدحسن رسولی خزانه‌دار شورا با کلیات لایحه موافقت کرد و گفت: «براساس بودجه سال1398 ما به شهردار اجازه دادیم تا 10درصد از کل بودجه یعنی 1820میلیارد تومان را می‌تواند جابه‌جا کند و این ذات کار اجراست. بیش از 90درصد بودجه محقق شده و این افزایش بی‌سابقه درآمدها طی ماه‌های گذشته خوب است. از این‌رو ضرورت دارد که به کلیات این متمم رأی دهیم تا بتوانیم با برنامه‌ریزی دقیق کارهای مالی را بررسی کنیم.» در ادامه جلسه، حامد مظاهریان معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران هم با بیان اینکه شورا، شهرداری را موظف کرد که در لایحه متمم بودجه شفاف‌سازی کند، گفت: «ما مصارف و منابع شهر را روشن کردیم و امیدوارم اعضای شورای شهر به این کلیات رأی دهند.»

تبصره 3000میلیاردی برای حمل‌ونقل عمومی
در ادامه جلسه، محسن هاشمی، پیشنهادی را در قالب یک تبصره مطرح کرد که براساس آن، شهرداری باید 3000میلیارد تومان برای توسعه حمل‌ونقل عمومی در بودجه امسال پیش‌بینی کند. از این مبلغ، 2000میلیارد تومان برای مترو و هزار میلیارد تومان هم برای اتوبوس‌های برقی باید صرف شود. هاشمی‌رفسنجانی در ادامه گفت:« این مبلغ را از این جهت در قالب تبصره می‌آوریم که بتوانیم بعدا این موضوع را از شهرداری پیگیری کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنم که این 3000میلیارد تومان را در تبصره بیاوریم تا شهرداری مصمم به پیگیری شود و درصورت عدم‌تحقق تا پایان سال مالی، به شورا پاسخگو باشد.» در نهایت این پیشنهاد هاشمی با اکثریت آرا به تصویب رسید.
پس از رأی شورا به پیشنهاد هاشمی رفسنجانی، محمد سالاری پیشنهاد کاهش 600میلیارد تومانی از ردیف عوارض حوزه شهرسازی را مطرح کرد . مجید فراهانی در مخالفت و زهرا نژادبهرام در موافقت با این پیشنهاد صحبت کردند و در نهایت این پیشنهاد هم با 12رأی موافق دربرابر 6رأی مخالف به تصویب رسید.
در ادامه بررسی بخش درآمدهای متمم بودجه امسال شهرداری تهران، یک پیشنهاد دیگر از سوی سیدحسن رسولی خزانه‌دار شورا مطرح شد که این پیشنهاد نتوانست رأی اکثریت اعضای شورا را جلب کند.
بنابراین کلیات درآمدهای لایحه متمم بودجه 98شهرداری تهران پس از چکش‌کاری‌های شورا به رأی گذاشته شد و در نهایت، شورا با 15رأی مثبت به آن رأی داد.

ساماندهی تابلوهای راهنمای کتابفروشی‌ها
دومین دستور جلسه شورای شهر تهران یک فوریتی نصب تابلوهای راهنمایی ناشران و کتابفروشی‌هایی در مناطق مختلف تهران بود. ابتدای بررسی این طرح، محمد جواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، درخواست اتحادیه ناشران و کتابفروشان، نتایج موفقیت‌آمیز اجرای پایلوت این طرح در منطقه 2، تقویت هویت محله‌ای و رونق‌بخشی به کتابفروشی‌ها به‌عنوان پاتوق فرهنگی، کمک به شکل‌گیری خوشه‌ها و راسته‌ها و پاتوق‌های فرهنگی توسعه بازار‌های فرهنگی و توجه به اقتصاد فرهنگ در سطح شهر و کمک به مبارزه با قاچاق کتاب را ازجمله دلایل یک فوریت این طرح عنوان کرد. در ادامه اما زهرا صدراعظم‌نوری در مخالفت با فوریت سخن گفت و احمد مسجد جامعی با قید یک فوریت این طرح موافقت کرد.سرانجام پس از بحث و بررسی اعضای شورا، طرح الزام شهرداری تهران به نصب تابلوهای ناشران و کتابفروشی‌ها در مناطق 22گانه تهران با اکثریت آرا تصویب شد.
چهارمین و آخرین دستور جلسه دیروز پارلمان شهری تهران به بررسی طرح استفاده از ظرفیت‌های همکاری و مشارکت شهرداری تهران در حمایت از مشاغل خانگی افراد در معرض آسیب اختصاص داشت که کلیات این طرح هم به تصویب رسید. به این ترتیب شهرداری تهران ملزم شد با استفاده از ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد، از مشاغل خانگی شهروندانی که بضاعت مالی اندکی دارند، حمایت کند.

   پایش ایمنی ساختمان‌های تهران
شورای شهر تهران، طرح الزام شهرداری تهران به ایجاد سامانه برخط پایش ایمنی ساختمان‌های شهر تهران دربرابر خطر آتش‌سوزی را به جریان انداخت. زهرا صدر اعظم‌نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در تشریح این طرح اظهار کرد:«بعد از حادثه پلاسکو که 16نفر از بهترین آتش‌نشانان ما به شهادت رسیدند طی کار ویژه‌ای از سال 96موضوع حریق را به‌طور جد بررسی کردیم. طی این بررسی‌ها مشخص شد بیش از 27هزار حریق که 3700میلیارد ریال خسارت وارد کرده در سال 96اتفاق افتاده است. این میزان در سال 97کاهش و به 21هزار حریق رسید و خسارت نیز به بیش از ۳هزار میلیارد ریال رسید. در سال 98نیز تعداد حریق ۲۰هزار مورد بوده است و اگر تا پایان سال حساب شود همان عدد و رقم قبلی خواهد بود. وی اضافه کرد: موضوع حریق در تهران یک موضوع بسیار جدی است که مرتبا سازمان آتش‌نشانی را درگیر می‌کند. او همچنین گفت:« حدود 28هزار ساختمان اختصاصی ‌ناایمن، ۳هزار و ۴۹۵ ساختمان دولتی و هزار و ۲۰۷ ساختمان متعلق به شهرداری مورد بازدید قرار گرفته است. یعنی در مجموع، آمار 34هزارتایی مربوط به ساختمان‌های ناایمنی است که مورد بازرسی قرار گرفتند و بیشتر آنها با کاربری مسکونی و مختلط، تجاری و سایر هستند. بنابراین ضروری است سازمان آتش‌نشانی با همکاری سازمان‌های دیگر مجهز به سامانه برخطی باشد که اطلاعات ساختمان‌ها در آن ثبت شده و زمانی که خطر حریق اتفاق می‌افتد با شناسایی سریع ویژگی‌های ساختمان وارد عمل شود.»   کلیات این دستور جلسه در ادامه به رأی گذاشته شد و با 16رأی به تصویب رسید و پس از رأی دوباره شورا قرار شد این طرح برای بررسی جزئیات و پیشنهادات بیشتر به کمیسیون‌های مشترک برود و هفته آینده جزئیات آن به صحن شورا بیاید.

تذکرهای اعضا در صدونودویکمین جلسه شورا
زهرا نژادبهرام

مسئله تهیه و تعیین تکلیف اراضی نیازمند طرح‌های موضعی ویژه، فقدان تعیین تکلیف تعداد قابل‌توجهی از 52طرح موضعی و 78طرح موضوعی پیوست چهارم طرح جامع شهر تهران در طول 12سال گذشته از معضلات جدی شهر تهران است. در همین ارتباط طبق تبصره ذیل ماده40 برنامه 5ساله سوم شهر تهران، مقرر شد شهرداری تهران ظرف 6‌ماه نخست سال98 ضمن پالایش طرح‌های موضعی و موضوعی تکلیفی، نسبت به اولویت‌بندی و تنظیم برنامه زمانی تهیه، تکمیل و اجرای طرح‌های مذکور به شورا اقدام کند. اما با گذشت 4‌ماه از پایان مهلت مقرر، تا‌کنون پالایش و تنظیم برنامه زمانی برای تعیین تکلیف به سرانجامی نرسیده است. آزاد‌سازی‌ عرصه 270هکتاری موسوم به بوستان ولایت به‌عنوان بزرگ‌ترین زمین خام پایتخت که می‌توانست بخش قابل‌توجهی از نیازهای خدماتی و حیاتی جنوب پایتخت را حل‌وفصل کند، بلاتکلیف است. شهرداری تهران طرح‌های موضعی و موضوعی را تعیین تکلیف کند.

محمد سالاری

باعث تأسف است که بعد از گذشت ۳سال از حادثه غم‌انگیز پلاسکو که همه سطوح تصمیم‌گیری به آن ورود داشتند و وعده‌هایی برای همراهی دادند تا ساختمانی مبتنی بر تمام استانداردهای ایمنی، شهرسازی و معماری به‌جای پلاسکو ساخته شود، هنوز این اتفاق نیفتاده است. البته مدیریت شهری تهران کارنامه قابل‌قبولی در این خصوص دارد. شورای شهر و شهرداری تهران حداکثر همکاری لازم را برای اینکه پرونده به کمیسیون ماده۵ و شورای‌عالی شهرسازی و معماری برود، داشته و شهرداری منطقه۱۲ به‌رغم اینکه هنوز نقشه‌های کامل مربوط به این ساختمان از سوی مالک پروژه ارائه نشده، برای فرایند گودبرداری و مقاوم‌سازی‌ جداره‌های گود و حتی ایجاد بخشی از اسکلت آن اجازه داده، اما واقعیت این است که این ساختمان نباید بیش از این بدون مجوز ساخته شود. ساختمانی که قرار بود همه اصول شهرسازی و معماری و قانون در آن رعایت شود، تاکنون بدون پروانه پیش رفته است. شهرداری تهران برای صدور پروانه نیاز به اطلاعات کامل دارد. به همین‌خاطر در آخرین جلسه مشترک کمیسیون شهرسازی و معماری، شهرداری تهران و بنیاد مستضعفان قرار شد‌ اطلاعات ارائه شود و امیدوارم این موضوع پیگیری شود تا شاهد سرعت در احداث این ساختمان باشیم.

سیدمحمود میرلوحی

با گذشت 10‌ماه از سال و با وجود توجه و تأکید رئیس‌جمهور و دولت درخصوص حمایت از اجرای طرح‌های مترو، همچنان 900میلیارد تومان اوراق مشارکت سهمیه متروی تهران در مسیر اجرا به‌ویژه در موضوع وثایق با تأخیر مواجه بوده است. با وجود تعهد قانونی دولت در تضمین اصل و سود 50درصد اوراق قرضه حمل‌ونقل عمومی، دلیل تأخیر و سختگیری بانک‌ها و بانک عامل مشخص نیست. از این‌رو تقاضا دارم قبل از انقضای فرصت، دستور لازم صادر شود. متأسفانه هنوز با گذشت 10‌ماه از سال 900میلیارد تومان اوراق مشارکت سهمیه متروی تهران در مسیر اجرا به‌ویژه در موضوع وثایق با تأخیر مواجه بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید