• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 5 دی 1398
کد مطلب : 91299
+
-

سود شرکت‌های بورس به 12.5میلیارد دلار رسید


بورس تهران در تازه‌ترین گزارش آماری خود اعلام کرده است که پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس به 158هزارو 600میلیارد تومان معادل 12.5میلیارد دلار رسیده است.
به گزارش همشهری، همگام با رشد تورم درآمد شرکت‌های بورس هم افزایش یافته و اکنون به 158هزارو 600میلیارد تومان معادل 12.5میلیارد دلار رسیده است؛ این در حالی است که در خرداد‌ماه سال 1396درآمد شرکت‌های بورس به پایین‌ترین سطح خود یعنی 40هزار میلیارد تومان رسیده بود و از تابستان1396 همگام با رشد تورم، درآمد شرکت‌های بورس هم رشد کرده و در طول ماه‌های گذشته به بالاترین سطوح خود رسیده است، اما این به‌معنای این نیست که حاشیه سود شرکت‌های بورس نسبت به گذشته تغییر کرده است. به‌بیان دیگر مقدار درآمد و به‌تبع آن سود شرکت‌های بورس بیشتر از جنبه ریالی افزایش یافته است و درصورتی که جمع کل هزینه شرکت‌ها را از کل درآمد شرکت‌های بورس کسر کنیم متوجه می‌شویم که مقدار حاشیه سود شرکت‌های بورس نه فقط به‌دلیل رشد درآمد‌ها رشد نکرده، بلکه در برخی صنایع حتی با کاهش هم مواجه شده است. علت این موضوع رشد درآمد شرکت‌های بورس تحت‌تأثیر تورم است. هم‌اکنون سطح تورم سالانه به 40درصد رسیده که یکی از بالاترین تورم‌ها در 4دهه گذشته است.
به‌طور کلی رشد سود شرکت‌های بورس تحت‌تأثیر 2 عامل تورم و تولید ناخالص داخلی تغییر می‌کند، بنابراین زمانی که اقتصاد ایران کماکان در رکود به سر می‌برد و حتی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تولید ناخالص داخلی در سال بعد هم با کاهش مواجه شود، می‌توان گفت بخش عمده افزایش درآمد شرکت‌های بورس ناشی از تورم یا صرفا رشد ریالی بوده است.

3صنعت پردرآمد بورس
اطلاعات آماری بورس تهران نشان می‌دهد که 60درصد درآمد شرکت‌های بورس متعلق به 3صنعت بزرگ یعنی گروه محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی است. طبق داده‌های موجود جمع کل درآمد این شرکت‌ها هم‌اکنون به 94هزار و335میلیارد تومان معادل 7.3میلیارد دلار رسیده است که از این مقدار 45هزارو400میلیارد تومان معادل 3.5میلیارد دلار مربوط به گروه محصولات شیمیایی که عمدتا شامل شرکت‌های پتروشیمی است می‌شود. هم‌اکنون بیشترین مقدار درآمد در بورس به این شرکت‌ها اختصاص دارد و این شرکت‌ها جزو بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس هستند. بعد از آن گروه فلزات اساسی با 29هزار و360میلیارد تومان درآمد معادل 2.2میلیارد دلار در رتبه دوم قرار دارد. در این گروه شرکت‌های بزرگی چون فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان و ملی صنایع مس حضور دارند. رتبه سوم پردرآمد‌ترین صنعت بورس هم به گروه فرآورده‌های نفتی اختصاص دارد و شرکت‌های این گروه برآورد کرده‌اند که جمع کل سودشان در سال مالی جاری به 19هزار و567میلیارد تومان معادل 1.5میلیارد دلار برسد.
با وجود اینکه این صنعت بیشترین میزان درآمد‌ها را در بورس و حتی اقتصاد ایران دارند، اما اطلاعات موجود نشان می‌دهد درصورت رشد تولید ناخالص داخلی و رفع تحریم‌ها، این شرکت‌ها از پتانسیل بیشتری برای افزایش درآمدهایشان برخوردارند. درحال حاضر شرکت‌های فعال زیادی در بخش پتروشیمی، فلزات، محصولات معدنی و حتی فرآورده‌های نفتی به‌دلیل اعمال تحریم‌ها مجبورند تخفیف‌هایی فراتر از بازار‌های جهانی ارائه کنند تا محصولات‌شان در بازار‌های صادراتی فروخته شود. به زعم تحلیل‌گران، رفع تحریم‌ها اثر زیادی در افزایش درآمد این شرکت‌ها خواهد داشت.

درآمد بانک‌ها 
آمارهای ارائه شده از سوی بورس تهران نشان می‌دهد که جمع کل پیش‌بینی سود 7بانک حاضر در این بورس یعنی بانک‌های ملت، تجارت، صادرات، پارسیان، پاسارگاد، اقتصاد نوین وکارآفرین به 17هزار و579میلیارد تومان معادل 1.4میلیارد دلار رسیده است و این صنعت از نظر درآمد‌زایی در رتبه چهارم صنایع بورس قرار دارد. این به غیر از سود سایر بانک‌هایی است که سهام‌شان در فرابورس دادوستد می‌شود. هم‌اکنون سهام 21بانک در بازار سهام دادوستد می‌شود که ازاین تعداد سهام 7بانک در بورس و بقیه در فرابورس مورد دادوستد قرار می‌گیرد. تحت‌تأثیر افزایش درآمد بانک‌ها ارزش سهام آنها در بورس و فرابورس به‌طور میانگین از اول سال تاکنون 103درصد افزایش یافته است؛ با این حال نسبت درآمد حاصل از پرداخت تسهیلات در مقابل سودی که بانک‌ها به سپرده‌ها پرداخت می‌کنند همچنان برابر نیست و بانک‌ها همچنان هزینه‌های بالاتری نسبت به درآمدهایشان دارند و بخش زیادی از رشد درآمد‌های آنها هم ناشی از رشد نقدینگی بوده است.

سود هلدینگ‌ها، معادن و مخابرات
آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد که به‌غیر از 4صنعت بزرگ پتروشیمی، شرکت‌های تولید‌کننده فولاد و پالایشگاه‌ها که بخش اعظم درآمد‌ها در اقتصاد ایران متعلق به آنهاست، دسته دیگری از صنایع وجود دارند که از نظر میزان درآمد در سطح دوم قرار دارند. این صنایع شامل شرکت‌های هلدینگ، معادن و مخابرات هستند. هم‌اکنون جمع درآمد این 3صنعت رقمی معادل 27هزار و200میلیارد تومان است که از این مقدار 12هزار و500میلیارد تومان درآمد شرکت‌های فعال در بخش معادن و به‌طور ویژه گروه استخراج کانه‌های فلزی و 8400میلیارد تومان مربوط به هلدینگ‌های بزرگ ایران است. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد که سود شرکت مخابرات هم امسال به 6326میلیارد تومان خواهد رسید که در مقایسه با بسیاری از شرکت‌های بورس رقم بسیار بزرگی است. درآمد این شرکت در طول سال‌های گذشته جهش زیادی کرده است.


این خبر را به اشتراک بگذارید