رأی شعبه23 دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه 1365 مورخ 86/9/7 مبنای صدور حکم هیأت عمومی دیوان عدالت اداری قرار گرفته است. لکن مستنداتی که در صدور این رأی ملاک قرار گرفته، جای بحث و بررسی دارد که به آن اشاره خواهد شد.
1ـ نظر به اینکه طرف شکایت بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام بوده است، این بنیاد با ارائه مدارکی در دفاعیه خود که فاقد اعتبار بوده، بهنوعی موجبات فریب دادگاه را فراهم کرده و با مستنداتی که در استعلامهای بعدی از طرف مرجع صادرکننده باطل شده است، رأی شعبه را بهنفع خود دریافت کرده است.
2ـ در ضمائم پیوست دفاعیه بنیاد به اظهارنظر شماره 2/200/1386 مورخ 1384/11/15 معاون حقوقی، امور مجلس و تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور اشاره شده است. این نامه ملاک اصلی صدور حکم شعبه23 دیوان عدالت قرار گرفته و رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری بر همین مبنا صادر شدهاست.
الف ـ نامه مورد اشاره دیوان محاسبات کشور مملو از اشتباهاتی است که بررسی اجزای این نامه خود به چند مقاله نیاز دارد لکن از آنجایی که مسئولان دیوان به این اشتباه پیبرده و در مکاتبات بعدی که به آن اشاره خواهد شد، آنرا اصلاح کردهاند، از بررسی جزئیات خودداری میکنیم.
ب ـ با آغاز دعوای حقوقی جانبازان با بنیاد و پیگیریهای آنان و نهادهای مختلف، معاون حقوقی، امور مجلس و تفریغ بودجه دیوان که سمت قائممقامی دیوان نیز به مسئولیت ایشان اضافه شد، به بنیاد شهید و امور ایثارگران طی نامه شماره2/200/381 مورخ86/3/23 اعلام میکند: مطابق قانون الحاق یک تبصره به قانون استخدام جانبازان و... مصوب 67/10/7 مجلس شورای اسلامی، هرگونه دریافتی جانبازان و مستمریبگیران شهدا، مفقودین و اسرا و آزادگان از بابت وضعیت جانبازی، شهادت، مفقودالاثر بودن و یا اسارت با رعایت مقررات مربوط بلامانع بوده و در ارتباط با حقوق استخدام و اشتغال نمیباشد. خواهشمند است مراتب جهت رفع هرگونه ابهام به واحدهای ذیربط ابلاغ گردد.
پ ـ علیرغم این نامه دیوان محاسبات که بهنوعی اصلاح نامه قبلی بود، اقدام مؤثری در این زمینه از جانب بنیاد صورت نپذیرفت و چون شکایت بنیاد از جانباز ادامه داشت، سوابق بعدی کتمان و بنیاد سعی داشت هر طور شده رأی دیوان عدالت اداری را له خود دریافتکند.
ت ـ در لایحه دفاعی بنیاد به نامه مورخ84/11/15 دیوان که به دفعات بعد از آن اصلاح شد، اشاره شده و از ارسال نامه 86/3/23 و سوابق بعدی خودداری شده است. این درحالی است که رأی شعبه23 دیوان در تاریخ86/9/7 صادر شده و پنهانکردن نامه اصلاحی دیوان محاسبات و ارسال سابقه قبلی تعمدا صورت گرفته است تا مسیر صدور رأی به انحراف کشیده شود.
رئیس وقت کمیسیون ماده16 رسیدگی به شکایات جانبازان طی نامه شماره530/850/189 مورخ86/3/23 ضمن تقدیر از قائممقام دیوان محاسبات برای صدور نامه مورخ23/3/86 و تقبیح اقدام معاون اداری، مالی و برنامهریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران، مستندات جامعی را بهمنظور احقاق حقوق جانبازان برای ایشان ارسال میکند و بر تبعیت از قانون برای عموم مسئولان تاکید میکند.
قائممقام دیوان محاسبات در پاسخ به نامه رئیس وقت کمیسیون ماده16 و خطاب به رئیس وقت بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام میکند: حسب تبصره الحاقی به قانون استخدام جانبازان، هرگونه دریافتی جانبازان و مستمریبگیران شهدا و مفقودین و اسرا و آزادگان از بابت وضعیت (حق) جانبازی مشمول حکم این تبصره بوده و دریافت توأم با دریافت حقوق از بابت استخدام جدید مواجه با منع قانونی نمیباشد.
مضافا به معاون اداری، مالی و برنامهریزی تفهیم فرمایید قبل از تصمیمگیری استنباطی و تفسیر شخصی مغایر روح و مفاد قانون حداقل در موارد موجد ابهام با سازمانهای نظارتی هماهنگ و از هرگونه توجیه عملکرد قابل تأمل خود با سازمانهای نظارتی بپرهیزد.
حال باتوجه به این مکاتبات دلیل پنهانکاری مسئولان وقت بنیاد شهید و امور ایثارگران و کتمان مکاتبات اصلاحشده دیوان محاسبات از دیوان عدالت اداری چیست؟
آرایی در جهت تضییع حقوق ایثارگران4
در همینه زمینه :