• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 16 اسفند 1396
کد مطلب : 8910
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/vlMr
+
-

فناوری علیه زیرمیزی

ابزارهای جدید تکنولوژی چطور توانسته جلوی رشوه‌ گرفتن و فساد اداری را در کشورهای مختلف بگیرد؟

فناوری
فناوری علیه زیرمیزی

زیرمیزی گرفتن یکی از آسیب‌های جدی در بیشتر دولت‌های دنیاست اما ابزارهای مدرنی برای نظارت به‌وجود آمده که احتمال دادن و گرفتن رشوه را به صفر می‌رساند. فناوری‌های پیشرفته، از اپلیکیشن‌هایی که در دست مردم عادی است و توسط دولت ارائه شده تا شبکه‌های اجتماعی، سامانه‌های پیشرفته متخصصان آنالیز داده‌های بزرگ و... ازجمله ابزارهای فناورانه‌ای هستند که جلوی کلاهبرداری‌های کلان و خرد اداری را در کشورهای مختلف گرفته‌اند.

کشف کلاهبرداری در لحظه وقوع

به گزارش همشهری، تراکنش‌های مالی در هر کشوری باعث به‌وجود آمدن تعداد بسیار زیادی داده در روز می‌شود. بسیاری از تراکنش‌های غیرعادی از بررسی همین داده‌ها قابل ردیابی هستند. با گسترده‌تر شدن اتوماسیون‌ در زمینه‌های مختلف اداری و مالی، عملا بخش عمده این تراکنش‌ها در یک فضای قابل ردیابی انجام می‌شود. دولت فدرال استرالیا با تاسیس یک سازمان در زیرمجموعه اداره مالیات، برنامه‌ مفصلی برای پایش پرداخت‌ها و دریافت‌های مالی مالیات‌دهندگان و بررسی ادعاهای آنها با واقعیت تهیه کرد. برای رسیدن به این هدف، ‌کارشناسانی در حوزه «ابر داده‌» (Big Data) به‌کار گرفته شدند تا بتوانند کلاهبرداری‌ها را در لحظه رخ دادن در شبکه بانکی شناسایی کنند. برخی دولت‌ها در حال تدوین برنامه‌هایی هستند که اطلاعات‌شان در این زمینه‌ را در یک فضای ابری مشترک در محیط آنلاین نگهداری و تبادل کنند.

خدمات دولتی هوشمند

دولت‌های چند کشور جهان ازجمله هند در پی ارائه خدمات دولتی از راه تلفن‌های همراه و سیستم‌های هوشمند خانگی هستند. در این روند، شهروندان می‌توانند بخش عمده کارهای اداری‌شان را از طریق اپلیکیشن‌های مخصوص دولتی انجام دهند که هزینه را کمتر کرده و امکان نظارت را بیشتر می‌کند. ضمن اینکه چون در این روش افراد به‌صورت مستقیم با هم در ارتباط نیستند و همه‌چیز به‌صورت الکترونیک انجام می‌شود، عملا امکان دریافت رشوه صفر است.
دولت این کشور جزو کمپینی برای رعایت حقوق شهروندان با عنوان «ما رشوه نمی‌گیریم» است. در این پلتفرم افرادی که رشوه پرداخت کرده‌اند، تجربه‌هایشان را با مردم در شبکه‌های اجتماعی و فضای اینترنت در میان می‌گذارند.

حسابرسی هوشمند؛ از بین رفتن حفره‌های سیاه

رسیدگی به حساب‌های مالی شرکت‌ها روندی پیچیده و عموما غیرشفاف است که شیوه‌های کلاهبرداری در آن نیز مدام دگرگون می‌شود. در روال حسابرسی سنتی بسیاری از داده‌های مشکوک از زیر دست در رفته و دیده نمی‌شوند. بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی برای حل این مشکل، نرم‌افزارهای هوشمندی را تهیه کرده‌اند که بعد از اعلام قوانین مالی توسط دولت‌ها الگوهای احتمالی کلاهبرداری، فریب، قاچاق و جعل را در معاملات مختلف شناسایی کرده و پروژه‌های آسیب‌پذیر و پرریسک را معرفی می‌کنند. این روش جمع‌آوری و تحلیل داده که با نام eDiscovery شناخته می‌شود، نقش مهمی در مبارزه با فساد در کشورها بازی می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید