• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
پنج شنبه 7 آذر 1398
کد مطلب : 88999
+
-

جهان زیر پای سفرای چین

چین با عبور از آمریکا، بیشترین نمایندگان دیپلماتیک را در کشورهای سراسر دنیا دارد

آسیا
جهان زیر پای سفرای چین


برای نخستین‌بار در تاریخ، چین، بالاتر از آمریکا، بیشتر از هر کشور دیگری دفتر دیپلماتیک در سراسر دنیا دارد.
به گزارش بی‌بی‌سی، براساس تحقیق مؤسسه لاوری که با عنوان شاخص جهانی دیپلماسی منتشر شده، چین در سال2019 میلادی، 276سفارتخانه و دفتر دیپلماتیک در سراسر دنیا دارد. این یعنی، آنها با 3دفتر، بالاتر از آمریکا قرار دارند. فرانسه، ژاپن و روسیه در رده‌های بعدی این لیست قرار دارند. از میان کشورهای مطرح در این زمینه، بریتانیا با 2پله سقوط نسبت به سال2016، در رده یازدهم دنیا قرار گرفته است.
این تحقیق، نه فقط سفارتخانه‌ها که کنسولگری‌های کشورهای مختلف دنیا را هم محاسبه می‌کند و تهیه‌کنندگان آن گفته‌اند که بررسی این تحقیق، ضعف و قوت کشورها را از منظری ژئوپولتیک مشخص می‌کند.
رشد دیپلماتیک چین در دنیا در سال‌های اخیر، ‌بسیار رعدآسا بوده است. این کشور، تا همین سال2016 بعداز آمریکا و فرانسه قرار داشت و تنها 267دفتر دیپلماتیک در دنیا داشت.
ماموریت جدید چین این بوده که دفاتر دیپلماتیک خود را در کشورهایی مستقر کند که با فشار یا وعده‌های پکن، از تایوان فاصله گرفته‌اند. این کشورها اینها هستند: بورکینا فاسو، جمهوری دومینیکن، ال‌سالوادور، گامبیا، سائو تومه و پرنسیپ.
تایوان با 107دفتر دیپلماتیک، در رده سی و دوم این رده‌بندی قرار دارد. البته از میان این 107دفتر دیپلماتیک، ‌تنها 15مورد سفارتخانه هستند.
هم چین و هم تایوان سیاستی دارند که براساس آن، تنها با کشورهایی رابطه دیپلماتیک سطح عالی برقرار می‌کنند که با کشور رقیب آنها، رابطه دیپلماتیک سطح بالا نداشته باشد.
برای چین، در بخش‌های خاصی از دنیا، گسترش ارتباطات دیپلماتیک، سنگ‌بنای گسترش همکاری اقتصاد و نظامی با کشورهای خارجی است. پکن، در سال‌های اخیر به‌خصوص در آفریقا و آمریکای لاتین فعال شده است اما در این مناطق، جنس فعالیت‌های چین نه صرفا دیپلماتیک، ‌که اقتصادی و امنیتی است. چین، همچون روسیه در سال‌های اخیر توجه زیادی به آفریقا از خود نشان داده و با افتتاح نخستین پایگاه نظامی خارجی خود در جیبوتی، حضورش در آفریقا را تقویت کرد.
پکن، در آمریکای لاتین هم علاوه بر روابط دیپلماتیک، نوع جدیدی از روابط را تجربه می‌کند؛ چین با کمک‌های کلان اقتصادی به کشورهایی مانند ونزوئلا و کوبا، جای پای خود را در حیاط خلوت آمریکا تقویت کرده است. این کشور، با دادن وام‌های کلان به این کشورها، وابستگی آنها را به‌خود بیشتر کرده و راه را برای سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش معادن و ذخائر طبیعی این کشورهای بدهکار باز کرده است.
آمریکا هم از سال2016 تعداد دفاتر دیپلماتیک خود را در کشورهای مختلف دنیا افزایش داده است. اما رشد آمریکا در این زمینه، همپای چین نبوده است و تعداد دفاتر آمریکا، از رقم 271 به 273رسیده است. در همین مدت، بریتانیا افت چشمگیری در این زمینه داشته و تعداد دفاتر دیپلماتیک آن در سراسر دنیا، از 216به 205رسیده است.
تنها کشور مسلمانی که در رده‌های بالای این لیست قرار دارد، ترکیه است که 234دفتر دیپلماتیک در سراسر دنیا دارد. ترکیه در رده ششم این فهرست است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید