• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 26 آبان 1398
کد مطلب : 87948
+
-

خشم اسرائیل از عملکرد نتانیاهو مقابل غزه

رسانه‌های اسرائیل پذیرش آتش‌بس از سوی نتانیاهو را نشانه‌ای از شکست رژیم صهیونیستی مقابل غزه به‌شمار می‌آورند

خشم اسرائیل از عملکرد نتانیاهو مقابل غزه

 «بازدارندگی» عنوانی است که این روزها به‌طور گسترده در رسانه‌های رژیم صهیونیستی به چشم می‌خورد؛ رسانه‌هایی که از عملکرد دولت نتانیاهو در مقابله با گروه‌های مقاومت غزه ناراضی بوده و از شکست معادله بازدارندگی سخن می‌گویند. این موج به‌طور مشخص بعد از دور آخر درگیری‌های نظامی میان اسرائیل و نوار غزه در پی ترور شهید بهاء ابوالعطا، از فرماندهان گروه جهاد اسلامی آغاز شده است.

روت‌یرون، سرهنگ بازنشسته ارتش اسرائیل در این زمینه به یدیعوت آحارونوت گفت: تحولات اخیر نشان داد قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی در برابر دشمنانش به‌دلیل استراتژی غلط دولت نتانیاهو تا چه اندازه کاهش یافته است. وی افزود: وقتی سازمانی کوچک همچون جهاد اسلامی می‌تواند در پاسخ به ترور یک فرمانده میان‌رتبه اینگونه زندگی روزانه در نیمی از سرزمین‌های اشغالی را متوقف کند، یعنی توانایی ما برای بازدارندگی دشمن کم شده است.
روزنامه هاآرتص نیز که از مخالفان سر‌سخت دولت نتانیاهو به شمار می‌رود، از طریق مصاحبه با یسرائیل هارئیل، رئیس شورای سابق شهرک‌های یهودی، حملات بسیار تندی را علیه نخست‌وزیر فعلی اسرائیل مطرح کرده است. در این مصاحبه آمده: آنچه رخ داده را نمی‌توان با استفاده از تفسیرهای من‌درآوردی تحریف کرد. آن کسی که مهار شده و ضربه خورده، اسرائیل است نه جهاد اسلامی! جالب آنکه نفتالی بنت بلافاصله بعد از آغاز ریاستش بر وزارت جنگ از تمام مواضع پیشین خود دست کشیده و انتقادی نسبت به وضعیت کنونی مطرح نکرده است.

روزنامه هاآرتص همچنین در گزارش خود از تحولات نظامی اخیر می‌نویسد: اسرائیل در حالی با آتش‌بس جدید موافقت کرده که جهاد اسلامی هیچ تضمینی برای عدم‌تکرار حملات چند روز گذشته نداده است. از سوی دیگر می‌دانیم که این آتش‌بس فرصتی است برای جهاد اسلامی به‌منظور تقویت ظرفیت‌های آسیب‌دیده این سازمان و حفظ آمادگی برای درگیری‌های احتمالی در آینده؛ چراکه هیچ تضمینی برای ادامه آتش‌بس کنونی در کار نیست.
امنون آبرامویچ، تحلیلگر مسائل نظامی هم در مقاله‌ای که در روزنامه اسرائیل الیوم منتشر شد نوشت: باید کمیته‌ای جهت بررسی شناخت مسئولانی که وضعیت امنیت اسرائیل را به این نقطه رسانده‌اند، تشکیل شود. وی همچنین پیش‌بینی کرد سامانه پدافند هوایی اسرائیل، مشهور به گنبد آهنین درصورت درگیری نظامی با حماس یا حزب‌الله به‌طور کامل شکست بخورد.

انتقادات گسترده به عملکرد دولت اسرائیل در درگیری‌های نظامی اخیر با مقاومت غزه به رسانه‌های مکتوب محدود نبوده و در شبکه‌های تلویزیونی رژیم صهیونیستی هم بازتاب قابل توجهی داشته است. برای مثال، شبکه‌2 تلویزیون این رژیم در گزارش خود با اشاره به تحولات اخیر گفت: اگر اسرائیل اینگونه در مقابل یک سازمان کوچک ضعیف ظاهر می‌شود، در برابر گروه‌هایی همچون حماس، حزب‌الله یا حتی ایران چگونه مقاومت خواهد کرد؟ باراک ریوید، خبرنگار مشهور اسرائیلی نیز در گزارش خود برای شبکه‌13 تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: مسئولیت افزایش قدرت سازمان‌هایی نظیر جهاد اسلامی متوجه نتانیاهو و استراتژی او در مقابله با تهدیدات امنیتی در نوار غزه است.
رونی دانئیل، نیروی بازنشسته ارتش اسرائیل، ضمن بیان انتقادات تند علیه نتانیاهو با نگاهی دیگر به تحلیل این تحولات پرداخته و در مصاحبه با شبکه‌12 تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: گزینه استفاده از قدرت بازدارندگی برای مقابله با گروه‌های مسلح در نوار غزه از اساس اشتباه بود. شما نمی‌توانید کسی را که چیزی برای باختن ندارد، با تکیه بر استراتژی بازدارندگی مهار کنید. اکنون ساکنان غزه چیزی برای باختن ندارند و ترورهایی نظیر ترور ابو‌العطا هرگز باعث مهار آنان نخواهد شد. توقف سیاست توسعه اقتصادی در کرانه غربی و غزه که بانی آن دولت نتانیاهو بود، بزرگ‌ترین ضربه را به امنیت ما زده و خواهد زد.

تشدید حملات انتخاباتی علیه نتانیاهو
در سایه انتقادات تحلیلگران و رسانه‌ها، سیاستمداران اسرائیلی نیز منفعل نمانده و هریک به‌گونه‌ای علیه نتانیاهو موضع‌گیری می‌کنند؛ مواضعی که البته در بسیاری از آنها می‌توان رد پای رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی را مشاهده کرد. برای مثال، آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ سابق و رئیس حزب اسرائیل خانه ما، گفت: بعد از گذشت 48ساعت از حملات مکرر موشکی و راکتی که زندگی را در بخش قابل‌توجهی از سرزمین‌های اشغالی به تعلیق در‌آورده، نتانیاهو آمده و می‌گوید ما پیروز شدیم. خیر! این درگیری یک پیروز داشت به نام ایران و یک بازنده به نام اسرائیل.
بنی‌گانتز، رهبر ائتلاف آبی-سفید (رقیب اصلی نتانیاهو و حزب لیکود) که این روزها شانس خود را برای تشکیل دولت و جلوگیری از برگزاری انتخابات سوم امتحان می‌کند هم با بیان انتقادات تندی علیه عملکرد دولت، گفت: پذیرش آتش‌بس در این شرایط چیزی جز پیام ضعف ما به دشمنان اسرائیل نبود.
در حالی رژیم صهیونیستی و جهاد اسلامی بعد از 48ساعت درگیری بر سر آتش‌بس به توافق رسیده‌اند که گزارش‌ها از تداوم حملات پراکنده از سوی طرفین حکایت دارد؛ امری که بدون‌شک فشارهای داخلی بر بنیامین نتانیاهو را بیش از پیش تشدید خواهد کرد. از سوی دیگر، اما واکنش مردمی در نوار غزه و همچنین جهان عرب به عملکرد جهاد اسلامی بسیار مثبت بوده است. یاسر الزعاتره، تحلیلگر مشهور فلسطینی در این‌باره می‌نویسد: جهاد اسلامی ظرف 48ساعت بدون مداخله حماس رژیم صهیونیستی را ناچار به زانوزدن کرد. خبرنگار شبکه الجزیره نیز با پوشش اجتماعات مردم غزه در حمایت از جهاد اسلامی، گفت: گروه‌های مقاومت مسلحانه اکنون به‌دلیل عملکرد خود مقابل اسرائیل از محبوبیت ویژه‌ای نزد بدنه مردمی برخوردار هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید