• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 26 آبان 1398
کد مطلب : 87912
+
-

چرا ویدئوی مقایسه سخنرانی دو رئیس‌جمهور آمریکا تا این اندازه دیده شد؟

شگفتی‌های کنفرانس خبری «یک دروغگوی سریالی»

شگفتی‌های کنفرانس خبری «یک دروغگوی سریالی»

سمیرا مصطفی نژاد _روزنامه نگار

خبر، شگفتی‌ساز بود و نحوه بیانش بهت‌آور. باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، در ‌ماه می‌ سال 2011 خبر کشته‌شدن اسامه بن ‌لادن، رهبر القاعده، به‌دست نیروهای ویژه نیروی دریایی ارتش آمریکا را در عرض 9.5دقیقه اعلام کرد. اما اعلام خبری مشابه درباره کشته‌شدن ابوبکر البغدادی، رهبر گروه داعش، توسط دونالد ترامپ رئیس‌جمهور کنونی ایالات متحده 48دقیقه طول کشید؛ 48دقیقه‌ای که تقریبا تمامی رسانه‌های آمریکایی آن را طلایی‌ترین فرصت در طول دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ توصیف کردند که البته او آن را به افتضاحی بزرگ و مضحک تبدیل کرد و به گفته مکس‌بوت، تاریخ‌نگار آمریکایی، بار دیگر نشان داد که چرا کاملا برای سمتی که آن را اشغال کرده، نامناسب است.

جیمی کیمل کمدین و مجری برنامه تلویزیونی جیمی‌کیمل لایو! با تدوینی شیطنت‌آمیز، قسمت‌های مهم 2سخنرانی را در کنار یکدیگر قرار داده‌ است تا عمق فاجعه بیشتر آشکار شود؛ ‌ویدئویی کوتاه که تنها در یوتیوب در عرض کمتر از یک هفته بالای 4میلیون و 500‌هزار بار دیده ‌شد. 
در این ویدئو، لودگی، بی‌قیدی و استفاده از عبارت‌های بچگانه توسط ترامپ در برابر وقار و فن بیان قوی و کاریزمای باراک اوباما به‌شدت آزاردهنده است، ‌درحدی که مقام ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالات‌متحده‌آمریکا را باورناپذیر می‌نمایاند. بسیاری از کاربران شیوه اعلام خبر مرگ بغدادی را کاملا «ترامپی» و فاقد رسمیت مقام ریاست‌جمهوری نامیدند؛ رفتاری که از آغاز دوران ریاست‌جمهوری او، به «نرمالی جدید» در کاخ‌سفید تبدیل شده ‌است.
شکل سخنرانی طولانی و مملو از عبارت‌های ساده و کودکانه و فن بیان بی‌قید و خودمانی ترامپ در چنین کنفرانس خبری مهمی که بی‌تردید بازخوردی جهانی ‌داشت، بسیاری از مخالفان ترامپ در فضای مجازی را به واکنش و حتی تمسخر وا داشت. افرادی که دیگر او را همانگونه که بود پذیرفته بودند و می‌گفتند«ترامپ همینی است که هست»، با دیدن ویدئوی کوتاه کیمل به یاد‌آوردند آنچه را که از عمد به فراموشی سپرده بودند: ترامپ هیچ شباهتی به رئیس‌جمهور یکی از برترین قدرت‌های جهان ندارد. تره‌ور نوا، کمدین آفریقایی-آمریکایی، در شرح طنز‌آمیز مقایسه سخن‌گفتن اوباما و ترامپ می‌گوید: «با دیدن شیوه سخن‌گفتن باراک اوباما به یادمان می‌آید که رؤسای جمهور‌ آمریکا، سابقا انگلیسی صحبت می‌کردند!» 
اما تنها مضحک بودن سخنان و شیوه گفتار ترامپ نیست که جنجال‌برانگیز شده ‌است. ترامپ در طول دقایق طولانی سخنرانی‌اش به موضوعاتی اشاره می‌کند که اثبات نادرست‌بودن آنها برای رسانه‌هایی مانند الجزیره، واشنگتن‌پست و سی‌ان‌ان تنها چند ساعت زمان برد. برای مثال، ترامپ در سخنان خود، ‌با مهارت نویسنده‌های فیلمنامه‌ فیلم‌های هالیوودی، تصویر تروریستی شیطان‌صفت را توصیف کرد که در نهایت عدالت در حق او اجرا شد و در حالی ‌که «مانند یک بزدل در تمام مسیر فرارش زوزه می‌کشید، گریه‌می‌کرد و جیغ می‌زد» کشته شد. باوجود پافشاری ترامپ روی 3موضوع «زوزه کشیدن»، «جیغ زدن» و «گریستن» البغدادی پیش از مرگ، هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا در زمان پایان عمر او وجود ندارد. وزیر دفاع ایالات متحده و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که نظارت بر عملیات حمله به مخفیگاه البغدادی را بر‌عهده داشتند، در واکنش به سخنان ترامپ گفتند اصلا نمی‌دانند رئیس‌جمهور از چه چیزی سخن می‌گوید. چند مقام دیگر وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کردند که برخلاف ادعای ترامپ، هیچ نوع گزارشی را دریافت نکرده‌اند که حاوی چنین اطلاعاتی باشد و همچنین ترامپ در فاصله بین اجرای عملیات تا آغاز سخنرانی‌اش با هیچ‌یک از نیروهای کماندوی دلتا یا فرماندهان زمینی گفت‌وگویی انجام نداده‌است تا اطلاعاتی از این دست را دریافت کند. جالب‌تر اینکه تصاویر ویدئویی که توسط پهپادی جاسوسی از عملیات برای ترامپ پخش می‌شده‌ نیز هیچ صدایی نداشته ‌است.
از سوی دیگر شبکه الجزیره با تحلیل فیلم سخنرانی ترامپ، مواردی دیگر از تحریف واقعیت را آشکار کرده ‌است؛ برای مثال ترامپ در حرف‌هایش می‌گوید که تا پیش از واقعه 11سپتامبر 2001، کسی اسامه بن ‌لادن را نمی‌شناخت، در حالی‌ که سازمان جاسوسی آمریکا از سال 1996، واحد ویژه‌ای را برای تحت‌نظر گرفتن بن‌لادن ایجاد کرده ‌بود. او همچنین ادعا می‌کند یک‌سال و نیم پیش از رویداد 11سپتامبر، او در کتابش نوشته که بن‌لادن باید کشته شود اما کسی به او توجهی نکرده ‌است و هنوز هم مردم او را به‌خاطر این پیش‌بینی‌اش ستایش می‌کنند.
 این در حالی است که ترامپ در کتاب «آمریکایی که لیاقتش را داریم» تنها یک‌بار از بن‌ لادن به‌عنوان یکی از خطرهایی که امنیت آمریکا را تهدید می‌کند یاد کرده‌ است و چیزی درباره نیاز به از‌بین‌بردن او در این کتاب به چشم نمی‌خورد. ترامپ همچنین ادعا کرد که هرگز با حمله آمریکا به عراق موافق نبوده و همیشه با آن مخالفت کرده‌ است، در حالی ‌که هیچ اظهارنظر عمومی‌ای درباره این ادعا از او وجود ندارد و علاوه بر این، او یک سال پیش از هجوم آمریکا به عراق در مکالمه‌ای تلفنی با هوارد استرن، تهیه‌کننده و مجری تلویزیونی، گفته بود که با حمله به عراق موافق است و همواره با خود می‌گوید ای‌ کاش بار اول این حمله به درستی انجام می‌شد!
واشنگتن‌پست تعداد ادعاهای نادرست و تحریف‌شده ترامپ از زمان به قدرت‌رسیدنش تا به امروز را بیش از 13هزار مورد اعلام کرده ‌است. پیتر ونر، مشاور استراتژیک سابق جورج بوش و یکی از منتقدان مشهور رئیس‌جمهور کنونی آمریکا می‌گوید: «دونالد ترامپ تنها یک دروغگوی سریالی ساده نیست، او عزمی راسخ در کشتن حقیقت دارد که این از دروغگو‌بودن نیز بدتر است، زیرا بدون حقیقت، یک جامعه آزاد توان بقا ندارد».

نرمال ترامپی
بسیاری از کاربران شیوه اعلام خبر مرگ بغدادی را کاملا «ترامپی» و فاقد رسمیت مقام ریاست‌جمهوری نامیدند؛ رفتاری که از آغاز دوران ریاست‌جمهوری او، به «نرمالی جدید» در کاخ‌سفید تبدیل شده ‌است

این خبر را به اشتراک بگذارید