• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 14 آبان 1398
کد مطلب : 87061
+
-

صدای سازهای نواحی در کرمان

جشنواره موسیقی نواحی از 16آبان آغاز می‌شود

صدای سازهای نواحی در کرمان


دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی به میزبانی کرمان از 16آبان کار خود را آغاز می‌کند؛ جشنواره‌ای که عنوان شده امسال حضور نوازندگان خانم بیشتر از دوره‌های قبل بوده و در این جشنواره که تا 19آبان ادامه دارد، 30اجرا در شهرهای مختلف برگزار می‌شود.
به گزارش همشهری، در نشست خبری این دوره از جشنواره علاوه بر محمد ‌اللهیاری، مدیر دفتر موسیقی، مدیران موسیقی استان کرمان نیز حضور داشتند و برنامه‌های این دوره از جشنواره را عنوان کردند.
در این نشست از میزبانی دوباره کرمان صحبت شد و اینکه در طول برگزاری جشنواره حدود ۳۰ اجرا در شهرهای مختلف استان برگزار می‌شود. همچنین قرار است در هتل پارس کرمان اجراهای شبانه برگزار و علاوه بر این کاروانسرای گنجعلی‌خان نیز میزبان برنامه‌های مرتبط با جشنواره موسیقی نواحی باشد. در روزهای برگزاری جشنواره علاوه بر گروه‌های ایرانی گروه‌های خارجی از کشورهای ترکیه، افغانستان و هلند نیز حضور دارند. به گفته مسئولان جشنواره در این دوره تنها 13هنرمند خارجی که با هزینه خودشان به ایران می‌آیند در جشنواره غیررقابتی حضور خواهند داشت و از استان کرمان نیز 7گروه حضور دارد. منظومه‌خوانی با محوریت تغزل یکی از اولویت‌هایی است که برگزارکنندگان این دوره از جشنواره در انتخاب آثار داشتند. به گفته مسئولان، امسال حضور خانم‌ها در عرصه نوازندگی پررنگ بوده و بحث برگزاری نمایشگاه، سازهای موسیقی اقوام ایران است که با همکاری موزه موسیقی ایران در باغ موزه هرندی کرمان برپا می‌شود.
محمد‌اللهیاری، مدیرکل دفتر موسیقی نیز عنوان کرد: «جشنواره موسیقی نواحی یکی از سه‌گانه‌های جشنواره ملی در کنار جشنواره موسیقی جوان و جشنواره موسیقی فجر است. موضوع موسیقی نواحی با باورهای دینی و اجتماعی پیوند دارد و این وظیفه بر دوش ما قرار می‌گیرد که تفکیکی بین این جشنواره با دیگر جشنواره‌ها داشته باشیم. ما می‌خواهیم به حفظ و اشاعه این نوع موسیقی کمک شود.»
وی در ادامه با اشاره به افزایش دستمزدها در گروه‌های موسیقی توضیح داد: «دستمزد گروه‌ها افزایش ۵۰ درصدی خواهد داشت، ولی بودجه جشنواره هنوز مشخص نشده است. برای تعیین محل برگزاری جشنواره در سال آینده باید منتظر ماند تا جشنواره تمام شود.» در پایان این جلسه هم از پوستر این دوره از جشنواره که توسط هنرمندان کرمانی طراحی شده، رونمایی شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید