• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 28 مهر 1398
کد مطلب : 85910
+
-

خدمات بی نام و نشان در اربعین

شهردار تهران: در ستاد اربعین کشور ١٣‌کمیته فعالیت می‌کنند که شهرداری تهران مسئولیت کمیته خدمات شهری را بر‌عهده دارد

مناسبت
خدمات بی نام و نشان در اربعین

محمد سرابی _‌ خبر‌نگار

پذیرایی از راهپیمایان پرشمار اربعین در ایران و عراق بدون خدمت‌رسانی دستگاه‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان برای فراهم‌کردن امکانات ضروری ممکن نیست و در این میان شهرداری‌ به سبب نوع فعالیت خدماتی و اجتماعی خود، بخش بزرگی از کار را برعهده داشت.
شهردار تهران در بازدید از محل اسکان خادم‌الحسین(ع) در کربلا، گفت: میزان خدمات‌دهی مدیریت شهری پایتخت در اربعین امسال اگر بیشتر از سال‌های قبل نباشد، کمتر نیست. ۴٠٠ نیروی خدماتی در نجف و هزار نیرو در کربلا برای خدمات‌رسانی به زائران مستقر هستند؛ در عین حال شهرداری اصراری بر تبلیغ روی این موضوع ندارد و بدون آرم و لوگو خدمات‌رسانی می‌کند.
‌پیروز حناچی‌ افزود: در ستاد اربعین کشور ١٣‌کمیته فعالیت می‌کنند که شهرداری تهران مسئولیت کمیته خدمات شهری را بر عهده دارد.
او با تأکید بر حضور نیروهای شهرداری تهران در مناطق مرزی، شهرهای کربلا و نجف و حدفاصل این دو شهر اظهار کرد: امسال در 2حوزه ورود کرده‌ایم؛ یکی حوزه مردمی با مخاطبان هیئت‌ها و افرادی که داوطلبانه در طول مسیر اقدام به نظافت و پاکسازی مسیر می‌کنند و موکب‌های عزاداری حضرت در طول مسیر و دیگری همکاری و برقراری تعامل با شهرداری‌های نجف و کربلا.
شهردار تهران به حضور نیروهای خدماتی در محدوده حرم پرداخت و ادامه داد: وضعیت نظافت و خدمات‌رسانی در محدوده بلافصل حرم (اطراف حرم) با محدوده خارج از آن کاملا متفاوت است که بخشی از این امر حاصل تلاش همکاران ما در شهرداری تهران است.
حناچی ادامه داد: هم‌اکنون ۴٠٠نیروی خدماتی در نجف و هزار نیرو در کربلا برای خدمات‌رسانی به زائران مستقر هستند و امسال هزار دستگاه اتوبوس در محل ورود زائران به عراق خدمات‌رسانی می‌کنند و ارائه تمامی این خدمات تا 2روز بعد از اربعین ادامه خواهد داشت.
شهردار درباره نحوه خدمات‌دهی مدیریت شهری، تصریح کرد: امسال مردم از ما می‌پرسیدند که چرا شهرداری حضور ندارد. واقعیت این است که ما حضور داریم اما بدون نام و نشان به سنت بسیاری از خادمان بی‌نام و نشان امام حسین(ع) خدمات‌رسانی می‌کنیم.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز خدمات شهرداری تهران را در مرزهای عراق قابل تقدیر دانست و گفت: ارائه خدمات فرهنگی، بهداشتی و درمانی شهرداری تهران در مرزها و همچنین کشور عراق ترویج فرهنگ اربعین و ارزش‌های اسلامی را به‌دنبال دارد.
‌عامر کعبی‌ ضمن تشکر از خدمات‌دهی شهرداری تهران در مرزهای عراق به‌خصوص مرزهای شلمچه و چذابه، گفت: این ششمین سال است که شهرداری تهران در این مرزها حضور پررنگی دارد.
او با اشاره به استقبال کم‌نظیر شهروندان از حضور در راهپیمایی اربعین، افزود: امسال تعداد زائران از 3میلیون نفر هم گذشته است. هر سال در راهپیمایی اربعین حسینی افرادی از ملیت‌ها و مذاهب مختلف شرکت می‌کنند و اجتماع عظیم این افراد پاسداشت ارزش‌های ائمه اطهار و دین مبین اسلام است.
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ارائه خدمات فرهنگی، خدماتی، بهداشتی و درمانی شهرداری تهران در مرزها و همچنین کشور عراق، ترویج فرهنگ اربعین و ارزش‌های اسلامی را به‌دنبال دارد.

نجف و کربلا
بخش بزرگی از فعالیت شهرداری در مسیر راهپیمایی اربعین و اطراف حرم ائمه معصوم، جمع‌آوری زباله‌هایی بود که در اثر تردد باقی مانده است. سخنگوی ستاد اربعین شهرداری تهران با اشاره به جمع‌آوری روزانه ١٠٠‌تن زباله در نجف، گفت: بنا بر برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته ٣۵٠ نیروی خدماتی شهرداری تهران با عنوان «خادم‌الحسین(ع)» از هفته‌های گذشته در شهر نجف مستقر شدند.
‌کامران زنگیشه‌ ادامه داد: نیروهای شهرداری به‌صورت روزانه نظافت و پاکیزه‌سازی معابر و خیابان‌های اطراف حرم امیرالمومنین(ع) شامل شارع رسول، شارع زین‌العابدین، شارع بنات‌الحسن، شارع امام صادق و خیابان‌های فرعی‌‌ را انجام می‌دهند. شهر نجف در 2روز گذشته نسبت به روزهای قبل از آن خلوت‌تر شده ‌و نیروهای شهرداری در حال پاکسازی محیط هستند.
او همچنین به خدمات‌رسانی ۵٠باب چادر برای اسکان زائران پرداخت و تصریح کرد: این چادرها توسط سازمان بهشت زهرا(س) برپا شد و روزانه تا ١٠‌هزار نفر را اسکان داد.
معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز از جمع‌آوری ۵۵ هزار‌تن زباله در کربلا در ١٢‌روز گذشته خبر داد. ‌مجتبی یزدانی‌ با اشاره به حضور نیروهای خدمات شهری در شهرهای کوفه، نجف، کربلا و حد‌فاصل این دو شهر، گفت: ٣۵٠‌نیرو در کوفه، ٣۵٠‌نیرو در نجف و حدود ۱۰۰۰‌نیرو در کربلا با همراهی نیروهای عراقی مسئولیت نظافت و رفت‌و‌روب را برعهده دارند.

او با اشاره به ارسال تجهیزات لازم ازجمله مخزن پسماند، بیل، کیسه زباله، جارو و... برای نظافت معابر اضافه کرد: گزارش‌ها حکایت از رضایت مردم از اقدامات مدیریت شهری پایتخت دارد البته تمام اقدامات با همکاری و هماهنگی طرف عراقی انجام شده است.
یزدانی با اشاره به نظافت شهر کربلا تصریح کرد: به‌طور میانگین روزانه ۱۲۰۰‌تن زباله در کربلا جمع‌آوری شد که این میزان با نزدیک‌شدن به روز اربعین افزایش یافت.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز با تأکید بر حضور نیروهای داوطلب سازمان‌های مردم‌نهاد با عنوان خادم‌المنتظر برای نظافت مسیر نجف تا کربلا، گفت: همزمان با اعزام بیش از هزار خادم‌الحسین(ع)، از ٣ هفته گذشته تجهیزات و امکانات لازم برای نظافت و جمع‌آوری زباله به کربلا ارسال شد.
‌صدرالدین علیپور‌ با اشاره به حضور مجموعه معاونت خدمات شهری ازجمله سازمان پسماند در شهر کربلا، اظهار کرد: امسال برای نخستین‌بار بخشی از مسئولیت نظافت مسیر نجف تا کربلا به نیروهای داوطلب سازمان‌‌های مردم‌نهاد با عنوان «خادم‌المنتظر» واگذار شد.
علیپور با بیان اینکه نیروهای پسماند و سازمان‌های مردم‌نهاد تا ٢ روز بعد از اتمام مراسم اربعین به خدمات‌رسانی ادامه خواهند داد، تصریح کرد: تلاش شهرداری این است که حضور داوطلبانه شهروندان برای نظافت مسیر نجف تا کربلا به یک نهضت مردمی تبدیل شود، چراکه شهرداری تهران به‌دنبال تولی‌گری در این امر نیست و تلاش می‌کند با استفاده از پتانسیل‌های مردمی در این امر مشارکت داشته باشد. 

ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیش از 6هزار زائر
مدیرعامل شرکت شهر سالم از ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیش از 6هزار نفر در موکب عمود707 بسیج شهرداری تهران خبر داد و گفت: تاکنون بیش از 350نفر از خدمات دندانپزشکی استفاده کرده‌اند.
‌حمید چوبینه‌ درباره آخرین آمار خدمات ارائه‌شده شرکت شهر سالم به زائران پیاده‌روی اربعین، گفت: برای ارائه خدمات به زائران و کارکنان شهرداری تهران 3 تیم به شهرهای نجف، کربلا و در مسیر پیاده‌روی در کشور عراق مستقر شدند. او با بیان اینکه در موکب‌707 بیش از 6هزار نفر خدمات بهداشتی و درمانی دریافت کرده‌اند، افزود: پزشکان سراسر کشور که برای ارائه خدمت به زائران حسینی اعلام آمادگی کرده بودند، با مدیریت شرکت شهر سالم در عمود‌707 بسیج شهرداری تهران مستقر شده‌اند. در این عمود به زائران و کارکنان شهرداری خدمات ارائه شد. مدیرعامل شرکت شهر سالم با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 350نفر خدمات دندانپزشکی دریافت کرده‌اند، عنوان کرد: در عمود‌707 خدمات تسکین درد دندان تا پر‌کردن دندان انجام شد. در این عمود دندانپزشک‌های ماهر، متخصص اورژانس، فوق تخصص‌ جراحی، داروساز و... حضور داشتند و در کربلا 850نفر و در نجف 550نفر از کارکنان شهرداری تهران مراجعه و خدمات بهداشتی و درمانی دریافت کردند.

خدمات شهرداری در مرز‌ها
بخشی از خدمات شهرداری تهران در مرزهای ورودی و خروجی به مناطق شهرداری تهران سپرده شده ‌که در جریان بازگشت زائران اربعین به‌کار خود ادامه می‌دهند. شهردار منطقه‌۵ درباره اقدامات این منطقه در مرز مهران، گفت: اشتیاق مردم و حضور خیل مشتاقان امام حسین(ع) وظیفه شهرداری تهران را به‌عنوان یک نهاد مردمی و خدمتگزار سنگین‌تر می‌کند. در چند شبانه‌روز بیش از ۲۹۰‌هزار نفر هر شب از مرز مهران عبور و از خدمات شهرداری منطقه‌۵ برخوردار شدند. ‌فریدون حیدری‌ با بیان اینکه ۳۶‌نیروی کارگری اعزامی از منطقه‌ و 360نیروی انسانی توسط پیمانکار به مهران اعزام شدند، افزود: کارکنان اعزامی در قالب ۷‌پست نظارتی نسبت به انجام عملیات نظافت و پاکسازی پایانه مرزی حدفاصل پل زائر تا محدوده مرز عراق و ۳کیلومتر داخل خاک عراق با ۳۰ نیروی کارگری اقدام می‌کنند.
‌مرتضی رحمان‌زاده‌، شهردار منطقه‌۱۳ نیز از ارائه خدمات نیروهای داوطلب این منطقه به زوار اربعین در مرز خسروی خبرداد و گفت: استقرار نیرو در ۱۵‌کیلومتری مسیر قصر‌شیرین تا خسروی برای پاکسازی مجدد مسیر عمودها، پاکسازی نظافت و نگهداشت ۱۷‌کیلومتر طول مسیر رفت و برگشت از انتهای شهر قصرشیرین (سه‌راه نصر‌آباد) تا نقطه صفر از اقدامات شهرداری بوده است.

   1200نیروی داوطلب شهرداری در مسیر نجف تا کربلا

مشاور شهردار تهران از حضور و فعالیت 1200نیروی داوطلب از شهرداری تهران برای پاکسازی مسیر ٩٠ کیلومتری راهپیمایی اربعین حسینی نجف تا کربلا سخن گفت.
سعید صادقی با اعلام این مطلب گفت: پاکسازی و نظافت مسیر ٩٠ کیلومتری راهپیمایی اربعین حسینی پویشی است که اگر به‌صورت داوطلبانه و مردمی و با تأکید بر امر به معروف صورت گیرد و استمرار پیدا کند، می‌تواند در آینده بسیار نزدیک به یک فرهنگ در این راهپیمایی عظیم و میلیونی بدل شود.
مشاور شهردار تهران توضیح داد: در طول مسیر راهپیمایی و به فاصله هر 15تا 20عمود، بنرهایی با عنوان خادم المنتظَر نصب شده و زائران کربلا، در مسیر راهپیمایی، 72بنر را با این عنوان مشاهده کرده‌اند. این بنرها در واقع معرفی پویشی است از جمعیتی داوطلب که نظافت مسیر راهپیمایی را انجام می‌دهند.
وی اضافه کرد: در سال‌های قبل مجموعه‌های مختلفی مانند پویش جای پای یار شامل داوطلبانی از استان یزد و استان‌های شرق کشور یا مجموعه قرارگاه امام رضا(ع) داوطلبانه این وظیفه مهم را به‌صورت خودجوش برعهده داشتند.
صادقی با اشاره به اهمیت فعالیت این گروه‌های مردمی گفت: استمرار چنین فعالیتی می‌تواند به بخشی از فرهنگ مستحکم راهپیمایی و گردهمایی بزرگ عاشقان
اباعبدالله الحسین(ع)تبدیل شود و کوچک‌ترین نتیجه آن این است که مسیر زیارت آن حضرت همیشه پاکیزه خواهد بود.
مشاور شهردار تهران اضافه کرد: امسال 1200نفر از نیروهای شهرداری تهران که عمدتا بسیجی هستند، به‌صورت داوطلبانه و با مرخصی به این پویش پیوستند و از 13مهرماه در منطقه مستقر شده‌اند.
صادقی افزود: این حرکت مردمی امسال به‌طور تقریبی، بالغ بر 10هزار نفر همراه دارد که در دو شیفت 5هزار نفره از نجف تا کربلا به جمع‌آوری زباله و آموزش به زائران و... مشغول هستند. شیفت اول از 16تا 21مهرماه و شیفت دوم از 21تا 27مهرماه.
وی ادامه داد: برای این پویش البته امکاناتی فراهم شده مانند 60هزار تن کیسه زباله با ابعاد 90در 120و... و تلاش ما مبتنی بر تقویت روحیه خدمات داوطلبانه و همراهی با مردم در حفظ پاکیزگی و نظافت مسیر راهپیمایی است.
مشاور شهردار تهران با بیان این مطلب که امسال میزان زائران نسبت به سال‌های قبل بسیار بیشتر و غافلگیر‌کننده بود گفت: افزایش تعداد زائران، تقویت این حرکت مردمی را ضروری‌تر می‌کند. ضمن اینکه همانطور که اشاره شد، موضوع امر به معروف در حوزه زباله و یادآوری به موکب داران نیز از برنامه‌هایی بوده که امسال به جد به آن توجه شد.
وی گفت: برای فرهنگسازی و تبیین موضوع نیز شاهد طراحی برنامه‌های مختلف بودیم. به‌عنوان نمونه ما امثال 4برنامه زنده و نماهنگ نیز آماده کردیم که در 4موکب بزرگ و در قالب خادم منتظر برای زائران به نمایش درآمد.
صادقی تأکید کرد: به لطف خدا و با این پویش مردمی، امسال شاهد بودیم که وضعیت زباله با وجود حجم بالای زائران، به نسبت سال‌های قبل بسیار بهتر بوده است.
صادقی گفت: امیدوارم در سال‌های آینده شرایطی فراهم شود تا در طول این مسیر، شرایطی پیش‌آید که دیگر شاهد ریختن زباله نباشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید