• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 7 مهر 1398
کد مطلب : 81428
+
-

روزهای خاکی اهواز کم شدند

مسئول آزمایشگاه هوای اداره کل محیط زیست خوزستان: تعداد روزهای گردوخاکی خوزستان در نیمه اول سال از ۸۴ روز در سال گذشته به ۱۹ روز در سال جاری کاهش یافته است

روزهای خاکی اهواز کم شدند

مسئول آزمایشگاه هوای اداره کل حفاظت محیط‌ زیست خوزستان با اشاره به کاهش روزهای آلوده استان در نیمه نخست امسال گفت: تعداد روزهای گرد و خاکی خوزستان در نیمه اول سال از ۸۴ روز در سال گذشته به ۱۹ روز در سال جاری کاهش یافته است.

«علیرضا آذریان» در گفت و گو با ایرنا، اظهار کرد: بر اساس شاخص‌های AQI در نیمه نخست امسال هوای اهواز 5 روز در شرایط پاک، ۱۶۲ روز در شرایط سالم، ۱۶ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و 3 روز در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها و تعداد روزهای بسیار ناسالم و روزهای با شرایط خطرناک آن صفر بوده است.

وی افزود: پارسال هوای اهواز 3 روز در شرایط پاک، ۹۹ روز در شرایط سالم، ۶۵ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵ روز در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها و 4 روز در شرایط خطرناک بوده است. آذریان گفت: مقایسه شاخص‌ها و پارامترهای مربوط به سلامت هوای نیمه نخست امسال و پارسال نشان می‌دهد که در سال ۹۸ کیفیت هوا به لحاظ کاهش پدیده گرد و غبار افزایش یافته و شدت و تداوم گرد و غبار کمتر شده است.

مسئول آزمایشگاه هوای اداره کل حفاظت محیط ‌زیست خوزستان مهم‌ترین علت کاهش گرد و غبار را در سال جاری بارندگی‌های مناسب در استان عنوان کرد و ادامه داد: البته سیلاب‌هایی که زمستان گذشته و بهار امسال در استان جاری شد، نتوانست کانون‌های هفت‌گانه گرد و غبار را آبگیری کند، اما در کاهش این پدیده موثر بود.

وی با بیان این که در حال ‌حاضر ۲۰ ایستگاه سنجش هوا در خوزستان فعالند، درباره دلایل آلودگی هوای اهواز گفت: مهم‌ترین آلودگی هوا در این کلان‌شهر مربوط به صنایع به‌ویژه نفت و فولاد و کربن‌بلاک است. آذریان با اشاره به پایش غبار با اندازه‌های ۱۰ میکرون و 5/2 میکرون توسط دستگاه‌های سنجش هوا بیان کرد: پایش هوای اهواز نشان می‌دهد که آلودگی غالب آن، غبار با اندازه 5/2 میکرون است که به عنوان غبار صنعتی شناخته می‌شود.

همین مساله باعث می‌شود در روزهایی که گرد و غبار نیست، هوا به رنگ زرد یا سیاه دیده شود.مسئول آزمایشگاه هوای اداره کل حفاظت محیط ‌زیست خوزستان گفت: ذرات غبار بالاتر از ۱۰ میکرون توسط دستگاه‌های سنجش در استان اندازه‌گیری نمی‌شود. این نوع غبار ممکن است سر و روی ما را خاکی یا محیط شهری را آلوده کند، اما تاثیرش به مراتب کمتر است. آذریان افزود: پایش هوا بر اساس میزان تاثیرگذاری ذرات غبار بر سلامت صورت می‌گیرد. به همین دلیل است که ریزگردهای با اندازه 5/2 میکرون که جذب سیستم تنفسی و خون می‌شوند و بسیار آسیب‌زا هستند، اندازه‌گیری می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید