• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 7 مهر 1398
کد مطلب : 81421
+
-

بازار سیاه لباس فرم مدارس در لرستان

بسیاری از خانواده‌ها هنوز نتوانسته‌اند برای فرزندان خود لباس ‌فرم تهیه کنند. آنها می‌گویند قیمت لباس‌ها بالا و کیفیت آنها پایین است

گزارش روز
بازار سیاه لباس فرم مدارس در لرستان

کارشناسان تعلیم و تربیت، یکدست بودن پوشش دانش‌آموزان را در محیط آموزشی با رعایت استانداردهای رنگ‌شناسی و روان‌شناسی رنگ‌ها مفید قلمداد می‌کنند و احساس برابری و یکی بودن بین هم‌کلاسی‌ها و هم‌مدرسه‌ای‌ها را مهم‌ترین بازخورد آن می‌دانند.

به گزارش ایرنا، آنان می‌گویند با وجود این‌که دانش‌آموزان از طبقات اجتماعی، اعتقادی و فرهنگی مختلفی هستند، سادگی و برابری را درک می‌کنند و یکدست بودن پوشش آنها در مواجهه با افراد موجب تسهیل برقراری ارتباط اجتماعی می‌شود. همچنین انتخاب لباس یکدست و منظم برای دانش‌آموزان می‌تواند شخصیت و اعتماد به نفس آنها را تقویت کند و بهتر است در این رابطه از آنان نظرخواهی شود.

به نظر می‌رسد باید پوشش مدارس و تهیه لباس فرم با نظرخواهی از خانواده‌ها و متناسب با توان مالی آنها و در نزدیک‌ترین کارگاه تولیدی به مدرسه انجام شود و چنانچه خانواده‌ای تمایل دارد لباس فرزند خود را به صورت شخصی آماده کند، الزامی برای مراجعه به این کارگاه‌ها وجود نداشته باشد.

این در حالی است که در آغاز سال تحصیلی در لرستان، علاوه بر نامناسب بودن رنگ و کیفیت لباس فرم مدارس، کمبود و گرانی آن هم معضل بزرگی برای والدین و دانش‌آموزان شده به حدی که بسیاری از آنها را روانه بازارسیاه کرده است.

انتخاب تولیدی‌های خاص برای دوخت لباس‌های فرم، طرح‌های نه‌چندان نو با رنگ‌های محدود، کمبود پارچه، دوخت نامناسب، کیفیت پایین و تحویل ندادن به‌موقع لباس از مهم‌ترین مشکلات این روزهای والدین لرستانی است. برخی از آنان از این‌که برای تهیه لباس باید به یک تولیدی خاص مراجعه کنند، گلایه‌مند هستند.

مدیران مدارس برای در امان ماندن از توبیخ متولیان آموزش و پرورش در خصوص اعتراض خانواده‌ها به الزام تامین لباس فرم از مراکز خاص، ادعا می‌کنند این تصمیم انجمن اولیا و مربیان بوده است. اما در این میان خانواده‌هایی هستند که باید برای تهیه لباس فرم در مراکز عرضه سرگردان شده‌اند و در نهایت ناگزیرند لباس‌هایی غیراستاندارد را با قیمت‌های گزاف خریداری کنند.


رنگ و دوخت نامناسب

«زهرا»، دانش‌آموز دبیرستانی شهرستان خرم‌آباد، با انتقاد از وضعیت لباس فرم مدارس می‌گوید: در چند روز گذشته به همراه مادرم برای تهیه لباس به چند تولیدی رفتیم، اما موفق نشدیم رنگ لباس مورد نظر مدرسه را پیدا کنیم و ناچار شدیم یک دست لباس فرم با رنگی متفاوت با همکلاسی‌هایم بخریم. وی ادامه می‌دهد: با این‌که در مقایسه با همکلاسی‌هایم هزینه بیشتری برای لباس فرم پرداخته‌ام، اما رنگ و کیفیت دوخت لباسم با دیگران متفاوت است و این ناراحتم می‌کند.


قیمت بالا، کیفیت پایین

پدر یک دانش‌آموز پسر دبستانی نیز می‌گوید: تهیه لباس فرم مدارس باعث گرفتاری ما شده است و از این‌که فرزندم نمی‌تواند مانند دیگر همکلاسی‌هایش با لباس فرم به مدرسه برود، بسیار ناراحت هستم. «یعقوبی» اظهار می‌کند: در بسیاری از تولیدی‌ها قیمت عرضه لباس بسیار بالاتر از نرخ واقعی است در حالی که کیفیت این لباس‌ها نسبت به قیمت‌های تعیین‌شده اصلا مناسب نیست.


بی توجهی به کیفیت پارچه

در این میان، مسئول انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش لرستان بیان می‌کند: در خصوص تهیه و توزیع لباس مدارس، این انجمن به عنوان ناظر و سازمان دانش‌آموزی به عنوان کارفرما انتخاب شده‌اند. «فریبا گله‌دار» می‌افزاید: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای لباس فرم مدارس 3 نرخ به آموزش و پرورش اعلام کرده است، اما پس از اعلام نخستین بار قیمت در مرداد و شهریور هم قیمت‌ها در مراکز عرضه بالاتر از آن بود.

وی با بیان این‌که بنا بر ابلاغ وزارت آموزش و پرورش مقرر شد حدود ۱۰ درصد از هزینه تامین لباس فرم مدارس برای برنامه‌های فرهنگی به سازمان دانش‌آموزی پرداخت شود، می‌گوید: با توجه به مشکلات ایجادشده، این مصوبه به دستور وزیر آموزش و پرورش ملغی شد.

گله‌دار اظهار می‌کند: با اشاره به گرانی پارچه به دلیل تحریم‌ها و افزایش قیمت لباس فرم مدارس: انتخاب رنگ مناسب و کیفیت پارچه لباس فرم دانش‌آموزان هر سال موضوعی ضروری بوده، اما در سال تحصیلی جدید، به دلیل مشکلات ایجادشده، به این موضوع چندان توجه نشد.


لزوم نظارت بر کار تولیدکنندگان لباس فرم

گله‌دار کمبود لباس فرم مدارس را در استان تایید می‌کند و ادامه می‌دهد: با بخشنامه مدیرکل آموزش و پرورش استان به تمام مقاطع تحصیلی، دانش‌آموزان می‌توانند از لباس فرم سال گذشته یا از پوشش مناسب دیگری استفاده کنند. این بخشنامه به مدارس ارسال شده است. وی با تاکید بر نظارت بر فعالیت تولیدی‌های لباس فرم مدارس برای جلوگیری از هرگونه کمبود سطح بازار اضافه می‌کند: رنگ و فرم لباس مدارس توسط مدیران آموزشگاه‌ها انتخاب شده و آموزش و پرورش در این زمینه نقشی نداشته است.


سر و کله دلالان در این بازار هم پیدا شد

مسئول سازمان دانش‌آموزی لرستان نیز در این زمینه می‌گوید: با بخشنامه وزارت آموزش و پرورش، ساماندهی لباس فرم مدارس به این سازمان واگذار و در این زمینه کارگروهی با عضویت نهادهای مختلف از جمله اتاق اصناف و سازمان صمت در سطح شهرستان‌ها تشکیل شد.

«محمود دریکوند» با اشاره به انتخاب و معرفی تولیدی‌های مورد تایید به خانواده‌ها می‌افزاید: مقرر شده بود لباس‌های فرم، پس از تهیه و دوخت، به مدیران مدارس تحویل داده شوند تا پس از تایید حسن انجام کار، دستمزد دوخت لباس توسط مدیران از خانواده‌ها دریافت و به تولیدکننده‌ها پرداخت شود، اما متاسفانه به دلیل نرخ‌گذاری‌های متفاوت سازمان صمت و عدم عقد قرارداد، این موضوع محقق نشد.

وی بیان می‌کند: به دلیل افزایش قیمت پارچه و ورود دلالان به بازار لباس مدارس، برخی افراد سودجو به دپوی پارچه‌ها اقدام کردند و همین موضوع به کمبود و افزایش نرخ‌ها منجر شد. البته مدیریت ناصحیح هم به این مساله دامن زد.
به گفته دریکوند، قیمت پارچه لباس فرم مدارس سال گذشته کمتر از متری ۱۰ هزار تومان بود در حالی که امسال تا ۳۰ هزار تومان هم افزایش یافته است.


قیمت‌گذاری جدید به دلیل گران شدن پارچه

همچنین، معاون تجارت و توسعه بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز در این رابطه اظهار می‌کند: نرخ‌گذاری لباس فرم مدارس بر اساس استعلام قیمت از استان‌های هم‌جوار و با ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش نسبت به قیمت سال گذشته انجام می‌شود.

«حسین دالوند» با اشاره به این‌که امسال قیمت‌ لباس‌های فرم دانش‌آموزی در لرستان نسبت به سایر استان‌ها کمتر بود، ادامه می‌دهد: در جلسه قیمت‌گذاری، تولیدکنندگان اعلام کردند که پارچه خرید پارسال را می‌توانند برای تامین لباس فرم مدارس استفاده کنند.

وی می‌گوید: اما پس از آغاز دوخت لباس‌ها، حدود ۹۰ درصد تولیدی‌ها مشکل کمبود یا نبود پارچه را عنوان کردند و به همین دلیل کارگروهی برای قیمت‌گذاری جدید تشکیل و قیمت جدید مصوب و اعلام شد. دالوند تاکید می‌کند: هیچ مشکلی در زمینه تهیه پارچه وجود ندارد و نساجی بروجرد آماده ارائه پارچه به اندازه کافی و با رنگ‌های درخواستی است.
***
در حالی معاون تجارت و توسعه بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان تاکید می‌کند مشکلی در زمینه تهیه و تامین پارچه به منظور دوخت لباس‌های فرم دانش‌آموزی وجود ندارد که 7 روز از آغاز سال تحصیلی می‌گذرد و هنوز برخی دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها به دلیل ناتوانی در پیدا کردن لباس فرم سردرگم هستند.

به نظر می‌رسد مسئولان مرتبط باید طوری برنامه‌ریزی کنند که مسائل و امور مربوط به دانش‌آموزان تا قبل از پایان تابستان و فرارسیدن سال تحصیلی حل و فصل شود و دلشوره‌های مربوط به لوازم مورد نیاز مدرسه به سال تحصیلی کشیده نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید