گردشگری در تالاب استیل آستارا
تالاب استیل آستارا با جاذبههای طبیعی، تفریحات دریایی و آلاچیقهای اقامتی از مناطق گردشگرپذیر شهرستان مرزی بندر آستاراست و آرامش دلپذیر و خاطرهانگیز آن، مسافران و گردشگران زیادی را مجذوب خود میکند.به گزارش ایرنا، تالاب استیل آستارا با ۱۳۸ هکتار وسعت و عمق کم، در کیلومتر 7محور آستارا-تالش در دامنه کوهستان آسپیناس همچون آینهای، زیباییهای طبیعت را بازتاب میدهد و گردشگران آن به صورت فردی یا جمعی برای سوار شدن به قایقهای تفریحی نوبت میگیرند. برخی نوجوانان و جوانان اسبسواری در حاشیه تالاب را به قایق تفریحی ترجیح میدهند، عدهای در گوشه و کنار استیل مشغول گرفتن عکس و فیلم یادگاری هستند و سفرهها و تنقلات برخی گردشگران نیز در داخل آلاچیقها گسترده است.
دیدار از استیل
یکی از گردشگران حاضر در آستارا گفت: همیشه موقع سفر به این شهرستان از استیل دیدن میکنیم و این تالاب در همه فصول زیباست.«هادی نصیری» افزود: سال به سال حضور مسافران را در حاشیه تالاب بیشتر میبینم و گفتوگو و صرف غذا و چای به همراه خانواده یا دوستان در طبیعت آن، لذتبخش است و آرامش خاطر به همراه دارد.گردشگر دیگری نیز گفت: آرامش استیل و تماشای درختان توسکای آن از نزدیک و عکسبرداری در وسط آب، حال و هوای دیگری دارد و استرس، نگرانی و دغدغههای روزمره را از بین میبرد.
جلیقه نجات الزامی است
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا استفاده از جلیقه نجات برای تفریحات دریایی را الزامی دانست و با توجه به افزایش سطح آب استیل، متولیان قایقها را به پوشاندن جلیقه به گردشگران توصیه کرد.«پردل امیری نژاد» افزود: موقعیت مناسب در حاشیه محور اصلی، جذابیتهای طبیعی و امکانات تفریحی تالاب از عوامل جذب گردشگر به آن است و الزامات ایمنی در آن باید جدی گرفته شود.
لذت تماشای پرندگان مهاجر
بر اساس اعلام اداره حفاظت محیط زیست آستارا، استیل مأمن جوجهآوری بیش از 4500 قطعه پرندگان باکلان کوچک و اگرت و نخستین ایستگاه فرود پرندگان مهاجر در پاییز و زمستان است و در برخی سالها تعداد پرندگان مهاجر فرود آمده در آن، به 7 هزار قطعه رسیده است.هزاران پرنده نظیر بلدرچین، یلوه، سهره، طاووسک و خوتکای پرسفید با سرد شدن مناطق شمالی قاره اروپا و آسیا به شمال غرب گیلان وارد شده و در اراضی تالابی و جلگهای آستارا مشاهده میشوند و آستارا در کریدور ورود این پرندگان قرار دارد و مقصد بعدی آنها، تالابها و آبگیرهای دیگر استانهای گیلان، مازندران و گلستان است.
سرپرست اداره حفاظت محیط زیست آستارا اظهار کرد: شکار پرنده در تالاب و حاشیه آن ممنوع است، اما عملیات ساخت بوم کلبه یا اتاقکهای پرندهنگری در حاشیه آن برای لذت بردن گردشگران از تماشای پرندگان آغاز شده است.«مصطفی فلاح» افزود: برای کلبهها دوربین نصب خواهد شد و علاقهمندان یا با استفاده از دوربین یا با چشم غیر مسلح، پرندهنگری خواهند کرد و کلبهها یا اتاقکهای پرندهنگری دارای نمازخانه و سرویس بهداشتی خواهد بود و فاضلاب آنها به خارج از محدوده طرح هدایت خواهد شد.وی ادامه داد: طرح ساخت بوم کلبه در حاشیه استیل، مطالعه و کارشناسی شده و نمونههای آن در تالاب بینالمللی امیر کلایه لاهیجان، آب کنار انزلی و تالاب جوکندان تالش ساخته شده است.
نگرانی حامیان محیطزیست
پاکیزگی حاشیه تالاب، دغدغه همیشگی دوستداران آن است و متاسفانه برخی گردشگران به رهاسازی زباله در طبیعت عادت دارند و حامیان محیطزیست آستارا در قالب سازمانهای مردمنهاد، در دورههای متوالی به جمعآوری پسماندهای اطراف استیل اقدام میکنند.استیل همیشه آغوش گرم خود را به سوی بازدیدکنندگان گشوده و به همه لبخند زده است و باید به تناسب افزایش روزبهروز گردشگران آن، حساسیت جمعی به حفاظت این اثر طبیعی نیز ارتقا یابد و آینه زیبایش هرگز به لکه زباله آلوده نشود.در تابستان امسال حدود ۲۰ نفر از محیطبانان، نیروهای خدمات شهری شهرداری و دوستداران طبیعت از حاشیه تالاب استیل حدود یک تن زباله جمع کردند.«جواد معیتی» شهردار آستارا هم اظهار کرد: شهرداری با وجود کمبود نیرو، در جمعآوری زباله به طور شبانهروزی تلاش میکند و شهروندان و گردشگران نیز باید به پاک نگه داشتن مناطق گردشگری اهمیت بدهند.وی افزود: هزینه بالای تخریب محیط زیست بر همگان روشن و فرهنگسازی درباره صیانت از تالاب و جنگلها وظیفه فعالان محیطزیست است، چراکه نمیتوان توسعه آستارا را بدون در نظر گرفتن جاذبههای طبیعی آن تصور کرد.
لایروبی استیل
رئیس اداره منابع آب آستارا گفت: آب تالاب، منبع پایدار آبیاری شالیزارهاست و از ذخیره مازاد آن سالانه دوبار برای آبیاری استفاده میکنیم و در اواخر خردادماه و اوایل تابستان، بخش عمده آب به دلیل گرما تبخیر و حجم آن به حدود یک میلیون متر مکعب میرسد، اما در فصلهای پربارش، سطح تالاب بالا میآید. «آرش سیف اللهیان» افزود: لایروبی بستر تالاب ضرورت دارد و گاهی برای جلوگیری از سرریز آب و حفظ حجم مفید آن، آب مازاد را با یک کانال به دریای خزر منتقل میکنیم.