• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 25 شهریور 1398
کد مطلب : 78693
+
-

۸ حلقه چاه غیرمجاز آب در ساوجبلاغ مسدود شد

خبر
۸ حلقه چاه غیرمجاز آب در ساوجبلاغ مسدود شد

اداره منابع آب شهرستان ساوجبلاغ در راستای اجرای کنترل مصارف سفره‌های زیرزمینی، ۱۸ حلقه چاه غیرمجاز آب را در این شهرستان مسدود کرد. این تعداد چاه با آبدهی سالانه ۵۵۲ هزار و ۴۲۰ متر مکعب امسال مسدود شد.
مدیر امور منابع آب شهرستان ساوجبلاغ گفت: با انسداد این تعداد چاه غیرمجاز، بیش از ۲ میلیون و ۴۰۹ هزار و ۳۲۰ مترمکعب در مصرف آب‌های زیرزمینی ساوجبلاغ صرفه‌جویی شده است.
‌«غلامرضا احمدی» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: طبق پیش‌بینی تا پایان سال جاری ۷۵ حلقه چاه غیرمجاز دیگر با آبدهی یک میلیون و ۸۵۶ هزار و ۹۰۰ مترمکعب در ساوجبلاغ مسدود خواهد شد. سال گذشته ۱۹۷ حلقه چاه غیرمجاز در ساوجبلاغ شناسایی و مسدود شد. مدیر امور منابع آب شهرستان ساوجبلاغ با اشاره به این‌که در راستای حفاظت از منابع آبی شهرستان گام‌های اساسی و جدی برداشته شده است، اظهار داشت: امسال ۳۲ دستگاه ادوات حفاری غیرمجاز و ۴۸ تانکر آب‌فروشی غیرمجاز در این شهرستان توقیف شده است. 

وی با اشاره به این‌که ۱۲۹ مورد نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های آب کشاورزی در ساوجبلاغ انجام گرفته، گفت: امسال نیز 1۳۰۳ مورد اخطاریه برای نصب کنتور هوشمند در این شهرستان صادر شده که انتظار می‌رود بهره‌برداران همکاری لازم را داشته باشند. احمدی بیان کرد: از نتایج برداشت‌های بی‌رویه آب طی ۲۶ سال گذشته تاکنون، کسری ۵۰۰ میلیون مترمکعب مخازن آب زیرزمینی و افت سطح آب‌های زیرزمینی به میزان ۲۰ متر بوده که از سال ۱۳۸۲ تاکنون به طور متوسط ۸۰ سانتی‌متر افت سطح آب زیرزمینی به وجود آمده است.
 این مقدار کاهش سطح آب‌های زیرزمینی خطرات و عواقب جبران‌ناپذیری از جمله ایجاد فروچاله، فرونشست زمین و کاهش کیفیت آب را در پی خواهد داشت که با توجه به اهمیت موضوع، امور منابع آب از هیچ کوششی در راستای صیانت از منابع آب دریغ نمی‌کند.  احمدی تصریح کرد: امور منابع آب شهرستان ساوجبلاغ بر اساس قانون با هرگونه تخلف در زمینه آب‌های سطحی و زیرزمینی با اهتمام جدی برخورد خواهد کرد. شهرستان ۲۵۰ هزارنفری ساوجبلاغ واقع در غرب کرج مرکز استان البرز، حدود ۲۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد. 
بنا به گفته مسئولان آب منطقه‌ای استان البرز، بیش از ۱۱ هزار حلقه چاه غیرمجاز آب در این استان شناسایی شده که عاملی مخرب برای نابودی سفره‌های زیرزمینی به شمار می‌روند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید