• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 24 شهریور 1398
کد مطلب : 78482
+
-

فروش متادون در داروخانه‌ها به صلاح نیست


ارائه متادون در داروخانه‌ها در کنار داروهایی همچون استامینوفن نوعی انگ زدایی از اعتیاد بوده و می‌تواند شیوع اعتیاد را به همراه داشته باشد و از طرفی اینکه بیمار یا پزشک بخواهد آن را حمل کند نیز آسیب زا خواهد بود. رئیس انجمن‌های مراکز درمان اعتیاد کشور با بیان این مطالب به همشهری و با اشاره به عواقب ارائه متادون در داروخانه‌ها می‌گوید: تخلف شرکت‌های تولید و توزیع متادون سبب نشت دارو در بازارسیاه می‌شود.
مجتبی غالبی، رئیس کانون سراسری انجمن‌های مراکز درمان اعتیاد کشور درباره مصوبه اخیر یکصد و سی و ششمین جلسه ستاد مبارزه با مواد‌مخدر به همشهری می‌گوید: براساس این مصوبه متادون یا داروی مربوط به معتادان باید از طریق داروخانه‌ها و موضوع مشاوره و اقدامات درمانی از طریق مراکز درمان اعتیاد کشور انجام گیرد که این مسئله می‌تواند مشکلات فراوانی را به همراه داشته باشند.
وی در توضیح بیشتر افزود: از سال ۱۳۸۰ مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور راه‌اندازی شد و پس از آن سال ۸۵ طبق قانون مبارزه با مواد‌مخدر اصلاحیه آن انجام گرفته و این مراکز مسئول ارائه دارو همزمان با ارائه خدمات اعتیاد مانند مشاوره شدند. ارائه متادون در مراکز براساس قوانین سازمان جهانی بهداشت و آیین‌نامه وزارت بهداشت و.... بود چرا که داروی مخدر دارویی تحت کنترل محسوب می‌شود و ارائه آن به بیماران مقررات خاص خود را دارد و از طرفی باید فرد احراز هویت شود و پس از آن دارو به بیمار تعلق گیرد.
غالبی با اشاره به اینکه در جلسه اخیر ستاد مبارزه با مواد‌مخدر دو دلیل را مطرح کردند که براساس آن از این پس متادون تنها از طریق داروخانه‌ها ارائه شود، گفت: دلیل اول نشت متادون و دلیل دوم نداشتن نیروی کار در معاونت غذا و دارو مطرح شده است که به‌نظرم از آنجایی که سالانه ۲۰۰ میلیارد تومان سود عاید دانشگاه‌های علوم پزشکی به‌دلیل فروش متادون به مراکز می‌شود اگر ۱۰ درصد آن را برای استخدام نیرو درنظر گیرند قطعاً مشکل کمبود نیروی کار برطرف خواهد شد. او گفت: از طرفی نیز طبق آماری که براساس تحقیقات در کل کشور به‌دست آمده یک و نیم درصد کل نشت متادون در مراکز درمان اعتیاد بوده و این در حالی است که سالانه ۱۱ تن متادون خالص در مراکز توزیع می‌شود. همچنین در 5 ماهه امسال نیز ۱۸ تن متادون تولید شده و مشخص نیست که این اضافه متادون به کجا رفته است!
رئیس کانون سراسری انجمن‌های مراکز درمان اعتیاد کشور افزود: همچنین ستاد مبارزه با مواد‌مخدر 5 سال پیش مصوبه‌ای داشت که براساس آن همه داروهای ارائه شده از طریق نصب کد شناسایی واحد«Uid»روی شیشه‌ها و بلیسترهای قرص متادون را الزامی کرد تا بتوان آنها را پیگیری کرد ولی هم‌اکنون تنها این کد روی کارتن‌های داروی متادون نصب می‌شود و تخلفات زیادی در این زمینه از جانب شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده انجام می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه مصوبه اخیر ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با قانون مغایرت داشته و از طرفی نیز خلاف جهت سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر تلاش جهت کاهش آسیب اعتیاد است گفت: متادون یک مخدر کم خطر نسبت به تریاک و هروئین که مخدری پرخطر است به شمار می‌رود و مصوبه اخیر از ستاد مبارزه با مواد‌مخدر این احتمال را که معتادان به سمت مخدر‌های پرخطر بروند را بیشتر خواهد کرد. این مصوبه بدون اینکه در کمیته‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق بررسی شود به‌صورت ناگهانی در یک جلسه رسمی و نهایی مورد تأیید قرار گرفته و رئیس‌جمهور نیز آن را امضا کرده است؛ بنابراین بررسی‌های لازم در این راستا مورد غفلت قرار گرفت.
وی افزود: همچنین در موضوع اعتیاد 3 سطح برای پیشگیری درنظر گرفته شده که در سطح اول باید تلاش کرد افراد مبتلا نشوند و دولت در این زمینه ضعیف عمل کرده چرا که اعتیاد باید هر سال ۵‌درصد کاهش یابد ولی نه‌تنها کاهش نیافته بلکه بیشتر هم شده است. در مورد سطح ۲ پیشگیری نیز باید تلاش کرد که اعتیاد از فرد معتاد به سایرین سرایت نکند چرا که هر مطالب می‌تواند در یک بازه زمانی 3 نفر را مبتلا کند و در این زمینه نیز اقدامات مؤثری صورت نگرفته است.
وی گفت: سطح ۳ پیشگیری از اعتیاد شامل اشتغال و مهارت آموزی برای معتادان بهبود یافته است که در این زمینه نیز تعلل انجام گرفته و دولت اقدامات مناسبی نداشته است.
این مخالفت‌ها در حالی است که دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر کشور گفت: براساس اقدامات کارشناسی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌زودی درباره توزیع داروی متادون تصمیم‌گیری می‌شود.
به گزارش فارس، اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر کشور در همایش یاری‌گران زندگی که با حضور جمعی از مدیران و دبیران ستاد مبارزه با مواد‌مخدر کشور برگزار شد، اظهار داشت: نرخ شیوع مواد‌مخدر در بین دانش‌آموزان 2.1درصد است و در دانشجویان نیز حدود 4درصد گزارش شده است .وی بیان داشت: باید این میزان نیز براساس مباحث پیشگیری از اعتیاد کمتر شود و دانش‌آموزان و دانشجویان ما یاد بگیرند که نه بگویند .مومنی افزود: بر اساس پژوهش‌ها و بررسی‌های صورت‌گرفته 30درصد از دانش‌آموزانی که درگیر اعتیاد بودند، اعلام کردند که فکر نمی‌کردند این نوع مواد‌مخدر ضرر داشته باشد و متأسفانه ماده ‌مخدر گل با تبلیغات غلط موجب شده که عده‌ای فکر کنند این نوع مواد‌مخدر زیانی ندارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید