• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 24 شهریور 1398
کد مطلب : 78411
+
-

دولت الکترونیک، از ایده تا تحقق

بخش عمده‌ای از نقاط سخت‌گذر و کوهستانی استان در دولت دوازدهم از امکانات ارتباطی نوین برخوردار شدند

گزارش
دولت الکترونیک، از ایده تا تحقق

   چه لزومی دارد یک روستایی وقتی کار اداری دارد، حدود 190 کیلومتر را طی کند تا فقط یک امضا و موافقنامه دریافت کند؟ آن هم در حالی که ممکن است کارشناس مربوطه در همان زمان به مرخصی رفته باشد! از سوی دیگر، در همان روز ممکن است فرد ساکن در روستا به سختی خودرو مسافربر یا تاکسی خطی پیدا کند تا به مرکز استان برسد، ادارات تعطیل شده باشد و این فرد که از روستا به شهر آمده، مجبور شود دوباره با همان زحمت و سختی و بدون کسب نتیجه به روستا برگردد. بهترین راهکار برای حذف این رفت و آمدها از مناطق دوردست به مراکز استان‌ها، تحقق دولت الکترونیک است، به این شکل که دولت خدمات خود را در بستر دیتابیس بر روی دیتاسنترهای مشخص به مردم ارائه دهد. به گزارش ایرنا، با توسعه و گسترش گوشی‌های تلفن همراه هوشمند و اپلیکیشن‌ها، خدمات دولت در بستر اینترنت نیز افزایش یافت، به گونه‌ای که اکنون بانک‌ها نیز به مشتریان خود در هر کجا که گوشی و اینترنت خط بدهد، خدمات ارائه می‌کنند. دولت الکترونیک (Electronic Government) به استفاده از دستگاه‌های ارتباطیِ الکترونیکی، رایانه‌ها و اینترنت به‌ منظور ارائه‌ خدمات عمومی به شهروندان و دیگر افراد حاضر در یک کشور یا منطقه اشاره دارد. از ویژگی‌ها دولت الکترونیک تعاملات دیجیتالی بین شهروندان و دولت (C2G)، تعاملات دیجیتالی بین یک دولت با دیگر سازمان‌های دولتی (G2G)، تعاملات دیجیتالی بین دولت و شهروندان (G2C)، تعاملات دیجیتالی بین دولت و کارمندان (G2E) و تعاملات دیجیتالی بین دولت و کسب‌وکارها (G2B) است.

خدمات دولت الکترونیک در روستاهای استان
در چهارمحال‌و‌بختیاری نیز دولت به دنبال تحقق ایده اصلی دولت الکترونیک به منظور کاهش رفت‌وآمدها، ارائه خدمات دقیق و سریع دولتی و خدماتی به مردم است.  مدیرعامل منطقه مخابراتی چهارمحال‌و‌بختیاری در این باره گفت: بیش از ۴۶ هزار مشترک اینترنت پرسرعت در استان فعال است که ۳۰ درصد آن در دولت دوازدهم در مناطق روستایی اجرا شده است. «حسن آقایی» از پوشش خدمات تلفن همراه و اینترنت در ۹۵ درصد از راه‌های اصلی و فرعی استان خبر داد و اظهار کرد: بخش عمده‌ای از نقاط سخت‌گذر و کوهستانی استان در دولت دوازدهم از امکانات ارتباطات نوین برخوردار شدند.  به گفته وی، هم‌اینک بیشتر مناطق روستایی پرجمعیت در این استان، مشترک اینترنت پرسرعت(ADSL) هستند که خدمات دولت الکترونیک از جمله دریافت قبوض آب، برق، گاز و خدمات بانکی از طریق تلفن‌های ثابت در روستاها انجام می‌شود. 

 بالا بردن ظرفیت ارتباطات بین شهری 
مدیرعامل منطقه مخابراتی چهارمحال و بختیاری، تعداد شماره تلفن‌های ثابت نصب شده در استان را ۲۵۴ هزار شماره عنوان کرد و گفت: هم‌اینک ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان 8/26 درصد است که نسبت به استان‌های هم‌ردیف در وضعیت مطلوب‌تری قرار دارد.  آقایی از فعالیت ۱۶۸ مرکز ارائه‌دهنده خدمات دیتا (اینترنت پرسرعت) در استان خبر داد و گفت: هم‌اینک ۶۸ هزار کد ADSL به مشترکین خدمات‌رسانی می‌کند.  مدیرعامل منطقه مخابراتی چهارمحال‌و‌بختیاری طول جاده‌های تحت پوشش همراه اول در استان را ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت: در مسیرهای ارتباطی استان در قالب ۴۹۳ سایت خدمات همراه اول ارائه می‌شود.  آقایی تاکید کرد: همچنین برای بالا بردن ظرفیت ارتباطات بین شهری در استان حدود ۴۰۰ کیلومتر فیبرنوری شهری و یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر فیبرنوری بین شهری اجرا شده است. 
 حذف قبوض کاغذی
آقایی همچنین از حذف قبوض کاغذی تلفن ثابت در استان از ابتدای مهرماه خبر داد و گفت: در راستای اجرای این برنامه در قبوض برخی شهرهای استان به صورت کتبی و درج شده و برای سایر مناطق استان نیز اطلاع‌رسانی شفاف در دستورکار قرار دارد. مدیرعامل منطقه مخابراتی چهارمحال و بختیاری، صرفه‌جویی در مصرف کاغذ را مهم‌ترین هدف حذف قبوض کاغذی تلفن ثابت اعلام کرد و افزود: بدین ترتیب مشترکان تلفن ثابت می‌توانند با تماس با شماره تلفن ۲۰۰۰ از قبوض میان‌دوره و پایان‌دوره خود اطلاع کسب کنند. وی عمده پروژه‌های فیبر نوری در دست اقدام را در منطقه لردگان- فارسان- کوهرنگ و شهرکرد اعلام کرد و گفت: راه‌اندازی سیستم ۴G تلفن همراه در سایت شیخ‌علیخان منطقه کوهرنگ و سیستم ۴G تلفن همراه در سایت جاده سامان و سیستم ۴G تلفن همراه در سایت روستای وانان از بخش لاران از عمده طرح‌های تکمیل و بهره‌برداری شده در نیمه نخست امسال است.

   ارائه خدمات الکترونیکی در دفاتر پیشخوان دولت

اکنون دفاتر پیشخوان دولت نیز در سطح شهرها و روستاها خدمات دولتی و خدماتی به مردم ارائه می‌کنند و مردم برای این خدمات دیگر نیازی به رفتن به ادارات ندارند که این یک گام در راستای تحقق دولت الکترونیک است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید