• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 24 شهریور 1398
کد مطلب : 78345
+
-

جمع‌آوری بخاری‌های نفتی مدارس مازندران

1/5 درصد مدارس استان که هنوز از بخاری نفتی استفاده می‌کنند، مهر امسال از گاز طبیعی برخوردار می‌شوند

مدرسه
جمع‌آوری بخاری‌های نفتی مدارس مازندران

بر اساس گزارش شرکت گاز مازندران در مهر امسال 1/5 درصد مدارس باقیمانده استان نیز از گاز طبیعی برخوردار خواهند شد. طبق آخرین گزارش اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران فقط حدود 1/5 درصد از مدارس استان برای گرمایش از بخاری نفتی استفاده می‌کنند که تا مهر امسال این مدارس نیز به سامانه‌های استاندارد گرمایش مجهز خواهند شد.

به گزارش ایرنا، طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، سازمان نوسازی مدارس و همچنین وعده اداره کل نوسازی مدارس مازندران، در مهر پیش رو پرونده بخاری‌های نفتی در استان بسته خواهد شد. پیش از این از سوی مسئولان آموزش و پرورش و نوسازی مدارس استان اعلام شده بود که سال تحصیلی گذشته از مجموع 4438 مدرسه استان، ۱۳۱ مدرسه با ۳۷۳ کلاس درس از بخاری‌های نفتی برای گرمایش استفاده کردند. در تازه‌ترین گزارش اداره کل نوسازی مدارس مازندران، ۴۵ درصد از ۱۳۱ کلاس درس برخوردار از بخاری نفتی به سامانه استاندارد مجهز شده‌اند و فقط ۷۵ مدرسه دیگر باقی مانده‌اند.


حذف بخاری‌های نفتی

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران با اشاره به طی شدن مراحل نهایی استانداردسازی سامانه‌ گرمایشی مدارس استان، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 1/5 درصد از مدارس مازندران در نوبت استانداردسازی سامانه گرمایشی قرار دارند و باقی مدارس از سامانه گرمایشی استاندارد برخوردار هستند.«قربانعلی شیرزاد» با بیان این‌که استانداردسازی سامانه‌ گرمایشی و حذف بخاری‌های نفتی مستلزم برخورداری مدارس از گاز طبیعی است، گفت: بیشتر مدارس برخوردار از بخاری نفتی در مناطق بالادست و روستایی به‌ویژه در مناطق روستایی بخش دودانگه، چهاردانگه و بندپی غربی و شرقی بابل قرار دارند. 

تمامی روستاهای هدف استانداردسازی سامانه گرمایشی امسال از گاز طبیعی برخوردار شدند، اما متاسفانه استاندارد‌سازی مدارس باقیمانده به دلیل نصب نشدن علمک گاز متوقف ماند.وی ادامه داد: بر اساس گزارش شرکت گاز مازندران در مهر امسال 5/1درصد مدارس باقیمانده به صورت کامل از گاز طبیعی برخوردار خواهند شد و عملیات حذف بخاری‌های نفتی و جایگزینی آن با بخاری‌های استاندارد انجام می‌شود.


استانداردسازی سیستم گرمایشی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران با بیان این‌که استانداردسازی سیستم گرمایشی شامل نصب شوفاژ یا بخاری‌ می‌شود، اظهار کرد: بخش قابل توجهی از تجهیزات خریداری شده و نوسازی مدارس در حال حاضر آماده نصب هستند و برای بهره‌برداری از آنها منتظر نصب علمک‌های گاز مدارس هستیم. البته نفتی بودن بخاری‌های مدارس به معنای غیر استاندارد بودن نیست، زیرا بسیاری از این بخاری‌ها علامت استاندارد دارند، اما برنامه ما خارج کردن هرگونه احتمال احتراق و آتش‌سوزی در کلاس درس است.شیرزاد تصریح کرد: زمستان امسال هیچ کلاس درسی در مازندران از بخاری نفتی برای گرمایش استفاده نخواهد کرد. در برخی مناطق که هنوز گازرسانی انجام نشده نیز سامانه‌های گرمایشی استاندارد جایگزین خواهد شد و بخاری‌های نفتی از مدارس جمع می‌شوند.

 

نوسازی مدارس



۴۵ میلیارد ریال اعتبار برای جمع‌آوری و جایگزینی بخاری‌های نفتی از کلاس‌های درس مازندران اختصاص یافته است. تجهیزات و بخاری‌های جایگزین بخاری‌های نفتی مدارس از پیش خریداری شده و در انبار‌های اداره کل نوسازی نگهداری می‌شود تا به نوبت با فراهم شدن شرایط در کلاس‌های درس نصب شوند.پیش از این نیز اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران اعلام کرده بود که مهر امسال ۲۸ پروژه با ۱۷۹ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش مازندران خواهد شد که نسبت به مهر سال گذشته ۱۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. 

پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری، اداره کل نوسازی مدارس استان به عنوان مجری طرح ساخت مدارس و فضاهای آموزشی، ۳۷ پروژه نوسازی مدارس و فضای آموزشی را با ۲۵۰ کلاس درس تکمیل کند و تحویل آموزش و پرورش مازندران بدهد.در حال حاضر ۱۰۰ پروژه نوسازی و تجهیز مدارس نیمه‌تمام دولتی در استان وجود دارد که تمامی هزینه‌های آن از سوی دولت تامین می‌شود. بر اساس آمارها در 5 سال گذشته بیش از ۶ هزار کلاس درس تخریبی در مازندران شناسایی شد که از این تعداد حدود ۲ هزار کلاس نوسازی و جایگزین شد. پیش‌بینی می‌شود در سال تحصیلی پیش رو ۵۳۵ هزار دانش‌آموز در بیش از 4400 کلاس درس استان مشغول تحصیل شوند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید