• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 20 شهریور 1398
کد مطلب : 77884
+
-

تپش قلب کودک یزدی در سینه کودک تهرانی

تپش قلب کودک یزدی در سینه کودک تهرانی


پسربچه 9ساله یزدی در تصادف دچار مرگ مغزی شده بود و هیچ امیدی به بازگشتش نبود؛ درحالی‌که پسربچه 9ساله تهرانی نیز نیازمند یک قلب بود تا جانش را از دست ندهد. در این شرایط قلب بیمار مرگ مغزی صبح روز عاشورا با پروازی از یزد به تهران منتقل شد تا به پسربچه تهرانی پیوند زده شود و او را از خطر مرگ نجات دهد.
به‌گزارش همشهری، شامگاه نهم شهریور‌ماه بود که سجاد، پسربچه 9ساله برای دوچرخه‌سواری از خانه‌اش که در شهرکی در شهرستان نیریز یزد بود، بیرون آمد. به‌دلیل اینکه هوا رو به تاریکی می‌رفت، پدر سجاد هم پشت سر او از خانه خارج شد تا مراقب او باشد. پسربچه نیز سوار بر دوچرخه شد و پدرش روی سکویی نشست تا چند دقیقه‌ای پسرش بازی کند و بعد به خانه برگردند اما خبر نداشتند که حادثه دردناکی در انتظارشان است. هنوز چند دقیقه‌ای از ‌بازی سجاد نگذشته بود که ناگهان پرایدی که با سرعت بالا از آن عبور می‌کرد، با پسربچه دوچرخه‌سوار برخورد کرد و او نقش زمین شد.







تصمیم سخت
«همه امید داشتیم که سجاد زنده می‌ماند اما انگار خدا می‌خواست امانتی را که به پدرو‌مادرش داده بود پس بگیرد و او را نزد خودش ببرد». مهدی درویش‌علی، عموی سجاد که این روزها عزادار برادرزاده کوچکش است، به خبرنگار همشهری می‌گوید: راننده پراید با سرعت بالا حرکت می‌کرد که با برادرزاده‌ام تصادف کرد. ما او را می‌شناسیم و در محله ما زندگی می‌کند. البته بلافاصله پس از تصادف، توقف کرد و از این اتفاق شوکه شده بود. از سوی دیگر، برادرزاده‌ام به‌دلیل تصادف از روی دوچرخه به زمین پرت شده و سرش به‌شدت به زمین برخورد کرده بود. شاهدان نیز به سرعت به اورژانس زنگ زدند و سجاد به بیمارستانی در نیریز منتقل شد.
اقدامات درمانی روی سجاد پسربچه 9ساله شروع شد اما به‌دلیل اینکه سطح هوشیاری‌اش پایین آمده بود، به کما رفت.
عمویش می‌گوید: «سجاد را یک روز پس از حادثه به بیمارستانی در یزد انتقال دادند و همه ما امید داشتیم به هوش می‌آید. حتی برای یک روز سطح هوشیاری سجاد به 6‌و‌7 هم رسید اما فقط همان روز بود و بعد رفته‌رفته پایین آمد تا اینکه به 3رسید.» او ادامه می‌دهد: «مسئولان بیمارستان به ما اعلام کردند که سجاد دچار مرگ مغزی شده است و این یعنی امیدی به بازگشت او نیست.»
تیم پیوند اعضا از پدر و مادر سجاد خواستند با اهدای اعضای بدن او به بیماران نیازمند موافقت کنند اما این، برای آنها تصمیم بسیارسختی بود.
سجاد پسربزرگ خانواده، قرار بود امسال به کلاس چهارم برود و از دست‌دادن او برای خانواده‌اش که امید زیادی به آینده او داشتند، داغ بزرگی بود. با این حال، وقتی جلسه تیم پیوند اعضا با خانواده سجاد شروع شد و آنها متوجه شدند که هر لحظه ممکن است قلب او از تپش بایستد و تصمیم آنها می‌تواند جان افراد زیادی را از خطر مرگ نجات بدهد؛ بنابراین آنها راضی به اهدای عضو شدند. «پدر و مادر سجاد با اندوهی بزرگ برگه‌ها را امضا کردند اما هربار که به این موضوع فکر می‌کنند که قلب پسرشان هنوز می‌تپد، آرام می‌گیرند.»
عموی سجاد این را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «روز تاسوعا بود که پدر و مادر سجاد رضایت دادند و درست همان روز مشخص شد که پسربچه 9ساله تهرانی نیاز شدید به قلب دارد تا زنده بماند. به این ترتیب صبح روز عاشورا عمل جراحی انجام شد و قلب سجاد از یزد به تهران منتقل شد تا در سینه پسربچه 9ساله تهران بتپد. علاوه بر این کلیه‌ها، کبد و اعضای دیگر سجاد به بیماران نیازمندی که در صف انتظار بودند، اهدا شد و آنها را از خطرنجات داد.»
وی ادامه می‌دهد: «سجاد پسربزرگ خانواده بود و برادرم 2دختر 2و 4ساله هم دارد. با اینکه سجاد 9ساله بود، اما همه می‌گفتند که بیشتر از سنش متوجه می‌شود و می‌داند. پسری باهوش و ‌درسخوان بود. آرزویش این بود که روزی فوتبالیست مشهوری شود چون به کلاس فوتبال هم می‌رفت اما خدا نمی‌خواست که روی زمین بماند، به همین دلیل او را با خودش برد. اگرچه همه ما این روزها حال خوبی نداریم، اما فکر اینکه قلب سجاد هنوز می‌تپد و اعضای بدن او بیماران نیازمند را از خطر مرگ نجات داده، همه ما را آرام می‌کند.»







سفر قلب کوچک
قلب کوچک سجاد صبح عاشورا از یزد به تهران انتقال یافت تا به پسربچه تهرانی پیوند زده شود. در همین حال ساناز دهقانی، مسئول گروه پیوند و فراهم‌آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت در این خصوص می‌گوید: «فردی که در نوبت پیوند قلب قرار داشت، پسربچه 9ساله‌ای بود که در بیمارستانی در تهران بستری بود و برای ادامه زندگی نیازبه قلب داشت. پسربچه 9ساله‌ای که بیمار مرگ مغزی بود نیز در بیمارستان شهید رهنمون یزد بود.» در این شرایط بود که هماهنگی‌های لازم با هردو بیمارستان در یزد و پایتخت انجام شد. با توجه به هماهنگی‌های انجام‌شده توسط مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت و با کمک اورژانس کشور تیم پزشکی تخصصی از آشیانه هواپیمایی ریاست‌جمهوری پرواز کردند و پس از فرود هواپیما در یزد بلافاصله به بیمارستان شهید رهنمون یزد رفتند. دهقانی ادامه می‌دهد: «ساعت 9صبح روز عاشورا بود که قلب کوچک سجاد بعد از جداسازی در کمترین زمان ممکن از طریق پرواز به تهران انتقال یافت تا به بیمار نیازمند پیوند زده شود.»







 آوار مرگ

مرگ سجاد، پسربچه 9ساله اگرچه دردناک بود، اما جان افراد زیادی را از مرگ نجات داد. علاوه بر سجاد مرد دیگری نیز در زنجان دچار مرگ مغزی شد و با رضایت خانواده‌اش اعضای بدن او نیز به بیماران نیازمند اهدا شد. مرد زنجانی علی منصوری نام داشت و 59ساله بود. او اهل روستای خرمدره در استان زنجان بود که دوازدهم شهریور‌ماه امسال بر اثر ریزش آوار در خانه خود به‌شدت مصدوم شد و او را به بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان انتقال دادند. ضربه شدیدی که به سر علی وارد شده بود، امیدها را برای نجاتش کمرنگ می‌کرد، با این حال کادر پزشکی بیمارستان همه تلاش خود را برای نجات او انجام دادند. سطح هوشیاری این مرد به 3رسیده و کمتر از حدی بود که برای زنده‌ماندنش امیدی وجود داشته باشد. به این ترتیب با انجام آزمایش‌های مختلف مشخص شد که او دچار مرگ مغزی شده است.  در این شرایط بود که تیم پیوند اعضا وارد عمل شد و سرانجام خانواده علی رضایت دادند تا اعضای بدن او به بیماران نیازمند اهدا شود. در همین حال دکتر ساناز دهقانی، مسئول گروه پیوند و فراهم‌آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت در این خصوص اظهار داشت: «با توجه به آزمایشات اولیه مشخص شد کبد بیمار شرایط پیوند را دارد. به همین منظور با هماهنگی‌های انجام‌شده بیمار مرگ مغزی با آمبولانس مخصوص به بیمارستان سینای تهران انتقال یافت و پس از آن عمل اهدای عضو انجام شد.





دختر 21ساله به 3نفر زندگی بخشید

در دشتستان بوشهر نیز همزمان با روز عاشورا اعضای بدن دختری 21ساله که دچار مرگ مغزی شده بود، به 3نفر نیز زندگی بخشید. به گزارش ایلنا، مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوند دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر، گفت: «سحرگاه سه‌شنبه همزمان با عاشورای حسینی شاهد ایثار خانواده فرنوش کوه‌نشین، دختر 21ساله دشتستانی بودیم که با جداسازی کبد و 2کلیه باعث نجات جان 3بیمار شد.» علیرضا باقری افزود: «اعضای بدن این دختر جوان پس از جداسازی برای پیوند به شیراز منتقل شد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید