• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 2 اسفند 1396
کد مطلب : 7476
+
-

عبور بازار سهام از رکورد 100هزار میلیارد تومان

ارزش کل معاملات اوراق بدهی امسال نسبت به سال قبل با 11درصد رشد به 32هزارو 100میلیارد تومان رسیده است

بازارسهام
عبور بازار سهام از رکورد 100هزار میلیارد تومان

ارزش کل معاملات اوراق بهادار در بازار سرمایه در 11‌ماه امسال به 100هزار میلیارد تومان رسید.

به گزارش همشهری، باوجود نوسان شاخص‌های بازار سهام ارزش کل معاملات اوراق بهادار امسال روند رو به رشدی را دنبال کرده است؛ به‌طوری که براساس داده‌های موجود امسال بیشترین مقدار اوراق بهادار شامل سهام، اوراق بدهی و واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری در تاریخ بازار سرمایه دادوستد شده است و به‌نظر می‌رسد با ادامه روند کنونی تا پایان سال‌جاری رکورد جدیدی در معاملات اوراق بهادار به ثبت برسد.

 

 

 معاملات سهام

آمار‌ها نشان می‌دهد مطابق روند سال‌های گذشته همچنان معاملات سهام بیشترین حجم دادوستد‌ها را شامل می‌شود؛ با این حال بخش عمده رشد معاملات اوراق بهادار ناشی از معاملات ابزارهای نوین مالی و اوراق بدهی بوده است و معاملات سهام از یک روند نزولی پیروی می‌کند. براساس داده‌های موجود سرمایه‌گذاران از اول سال تاکنون در بورس و فرابورس جمعا 100هزار میلیارد تومان اوراق بهادار خریده‌اند. از این مقدار 63هزارو 200میلیارد تومان به معاملات سهام اختصاص داشته است. 46هزارو 200میلیارد تومان آن در بورس و 17هزار میلیارد تومان دیگر در فرابورس دادوستد شده است. این مقدار جمعا 63درصد از کل معاملات بازار اوراق بهادار را شامل می‌شود.

براساس داده‌های موجود معاملات 73درصد از کل معاملات سهام در بورس تهران انجام شده است. این اطلاعات بیانگر آن است که ارزش کل معاملات سهام در فرابورس امسال نسبت به سال قبل 40درصد کاهش نشان می‌دهد اما در مقابل معاملات بازار ابزار‌های نوین مالی رشد چشمگیری نشان می‌دهد.

 

 

بازار اوراق بدهی

در 11‌ماه امسال جمعا 32هزارو 100میلیارد تومان اوراق بدهی در بورس و فرابورس خریداری شده است که از این مقدار 25هزار میلیارد تومان در فرابورس و 7100میلیارد تومان در بورس مورد دادوستد قرارگرفته است؛ یعنی 78درصد از کل معاملات اوراق بدهی در فرابورس انجام می‌شود. ارزش کل معاملات اوراق بدهی که امسال در فرابورس انجام شده است نسبت به سال قبل 11درصد رشد نشان می‌دهد.

 

 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری

مطابق داده‌های موجود روند معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله که به ای‌تی‌اف مشهورند روزبه‌روز در حال افزایش هستند و صندوق‌های سرمایه‌گذاری رفته‌رفته در حال پیدا کردن جایگاه خود در بازار سهام هستند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله عملکردی مشابه سایر صندوق‌ها دارند؛ با این تفاوت که واحد‌های آنها به‌طور مستقیم از طریق سامانه معاملات بازار اوراق بهادار قابل خرید و فروش است. این صندوق‌ها از چند سال پیش فعالیتشان را در بازارسرمایه آغاز کرده‌اند و به سرعت معاملات آنها در حال افزایش است. اطلاعات آماری نشان می‌دهد ارزش کل معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ابتدای سال تاکنون به 3580میلیارد تومان رسیده است‌ که این مقدار 4درصد از کل معاملات را شامل می‌شود. از سال گذشته تاکنون جمع کل ارزش معاملات این صندوق‌ها نسبت به کل بازار اوراق بهادار به زحمت به 2درصد می‌رسید اما به‌نظر می‌رسد با رشد نماگر‌های بازار سهام تمایل سرمایه‌گذاران هم برای خرید واحد‌های این صندوق‌ها افزایش یافته است. طبق این اطلاعات از جمع کل معاملات انجام شده 2080میلیارد تومان در فرابورس و 1500میلیارد تومان هم در بورس دادوستد شده است. ارزش کل معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری امسال نسبت به سال قبل 40درصد رشد نشان می‌دهد.

 

 

وام مسکن

براساس گزارش عملکرد 11‌ماه فرابورس، متقاضیان وام مسکن از اول سال تاکنون 1200میلیارد تومان اوراق تسهیلات مسکن خریده‌اند. این اوراق که به تسه معروف است به‌طور اختصاصی در فرابورس مبادله می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق خرید این اوراق از امتیاز وام 100میلیون تومانی مسکن برخوردار شوند. هر برگ از این اوراق 500هزار تومان اعتبار دارد و به تازگی معاملات اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی هم در این بازار آغاز شده است.

 

 معاملات بهمن ماه

بررسی عملکرد سهامداران حقیقی و حقوقی در بهمن‌ماه گویای تفاوت دیدگاه‌های این دو طیف از سهامداران است. طبق داده‌های آماری در شرایطی که سهامداران حقوقی در بهمن‌ماه امسال عمدتا در حال خرید سهام شرکت‌های حاضر در گروه فلزات اساسی بوده‌اند، سهامداران حقیقی عموما سهام شرکت‌های خودرو‌سازی‌ را خریده‌اند. در این مدت سهامداران حقوقی که عموما شامل شرکت‌های بزرگ هستند 2هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های حاضر در گروه فلزات اساسی را خریده‌اند؛ درحالی‌که سهامداران حقیقی یا سهامداران خرد جمعا 647میلیارد تومان از سهام این شرکت را خریده‌اند. در مقابل حجم خرید سهامداران حقیقی در صنعت خودرو‌سازی‌ به‌مراتب بیشتر از سهامداران حقوقی بوده است. در بهمن‌ماه امسال سهامداران حقیقی 790میلیارد تومان از سهام شرکت‌های خودرو‌ساز را دادوستد کرده‌اند، اما سهامداران حقوقی فقط به خرید 270میلیارد تومان از سهام شرکت‌های این گروه بسنده کرده‌اند. این به‌معنای آن است که 75درصد از جمع کل معاملات گروه خودرو‌سازی‌ مربوط به معاملات سهامداران حقیقی بوده است؛ درحالی‌که همین گروه از سهامداران در گروه فلزات اساسی فقط 15درصد از کل معاملات را به‌خود اختصاص داده‌اند و سهامداران حقوقی با اختصاص دادن 75درصد از کل معاملات گروه فلزات اساسی بخش عمده سرمایه‌گذاری‌های خود را به این گروه اختصاص داده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید