• یکشنبه 23 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 4 ذی القعده 1445
  • 2024 May 12
دو شنبه 4 شهریور 1398
کد مطلب : 74685
+
-

به هوادارانی که بلیت خریدند ظلم شد

به هوادارانی که بلیت خریدند ظلم شد

محمد زارعی

  مشکل گیت‌های ورودی در ورزشگاه‌های کشور، یکی از مشکلاتی بود که باعث تعویق 20روزه در آغاز لیگ برتر شد اما با وجود این تأخیر طولانی‌مدت باز هم به محض آغاز لیگ کاستی‌هایی در این زمینه نمایان شد به‌طوری که برخی از تماشاگران بدون خرید بلیت وارد استادیوم شدند و برخی دیگر با وجود خرید بلیت برای ورود به استادیوم به مشکل خوردند. به‌عنوان مثال در ورزشگاه آزادی این اتفاق برای چندین هزار نفر از تماشاگران رخ داد.
حالا در فاصله سه چهار روزی که تا بازی‌های هفته دوم باقی مانده، مسئولان درصدد هستند این مشکلات را به‌شکلی کاهش دهند. روز گذشته علی‌اصغر انتظارخیر، مدیر هوشمندسازی گیت‌های استادیوم آزادی و برخی استادیوم‌های دیگر در مورد طرح‌های انجام شده برای هفته‌های آتی به روزنامه همشهری گفت: «در هفته اول یک سری مشکلات پیش‌بینی‌نشده به‌وجود آمد؛ ازجمله مشکلاتی که در زمینه اینترنت داشتیم. ناهماهنگی‌هایی در این خصوص وجود داشت که متأسفانه چون بین تعطیلات هم بودیم امکان رفع آنها وجود نداشت. اما بحث اصلی ما فرهنگسازی برای نحوه ورود تماشاگران از طریق گیت‌هاست که امیدوار به پیشرفت‌های زیادی در این زمینه هستیم. متأسفانه عوامل اجرایی مسابقات و همینطور کسانی که ذی‌نفع هستند آنطور که باید و شاید احساس ضرورت نمی‌کنند که برای ورود شایسته‌تر مردم به ورزشگاه‌ها فرهنگسازی شود. باید روی این موضوع وقت بیشتری گذاشت چراکه مشکل اصلی ما هم‌اکنون همین موضوع است.»
این مسئول درباره اتفاقات روز پنجشنبه ورزشگاه آزادی و هجوم هواداران به سمت گیت‌ها توضیح داد: «از ساعتی که قرار شد گیت‌ها باز شوند خیل عظیمی از کسانی که نه کارت ملی داشتند و نه بلیت تهیه کرده بودند هجوم آوردند. ما در این شرایط 2 راهکار داشتیم؛ یا باید یگان نیروی انتظامی وارد ماجرا می‌شد و با تماشاگران برخورد می‌کرد یا اینکه موضوع مدیریت می‌شد. ما تصمیم گرفتیم فضا را تلطیف و مدیریت کنیم و مردم وارد استادیوم شوند. البته در این بین به هوادارانی که بلیت گرفته بودند ظلم شد اما این دال بر بی‌نظمی نبود بلکه دال بر عدم‌اطلاع‌رسانی شرکت تجهیز و توسعه و همینطور مجموعه‌های مربوطه بود. به همین دلیل است که می‌گویم ما در وهله نخست تلاش می‌کنیم فرهنگسازی را انجام دهیم.»
علی‌اصغر انتظارخیر با اشاره به اینکه بعد از ورزشگاه آزادی مسئولیت گیت‌های ورزشگاه بوشهر را هم به او سپرده‌اند، تأکید کرد: «ما با استفاده از تجربه ورزشگاه آزادی توانستیم خیلی سریع ورود هواداران در ورزشگاه بوشهر را به‌خوبی و بدون هیچ مشکلی مدیریت کنیم. اما در تهران نمی‌شد هواداران را که عزیزان ما بودند و با شور و شوق خاصی به ورزشگاه آمده بودند راه ندهیم. بنابراین آنها را راهنمایی کردیم و برایشان اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام دادیم.»مسئول گیت‌های ورزشگاه‌ها که در هفته‌های اخیر تبدیل به پست مهمی در فوتبال ایران شده، درباره پیش‌بینی‌های انجام‌شده برای هفته آینده توضیح داد: «برای هفته دوم ممکن است نیروهای انتظامی با افرادی که بخواهند بدون بلیت و کارت ملی به ورزشگاه بیایند جدی‌تر برخورد کنند. برای همین من خواهش می‌کنم هواداران بدون بلیت و کارت ملی به ورزشگاه نیایند. آنها بدانند با تهیه بلیت در نهایت به نفع باشگاه خود عمل کرده‌اند. باید این فرهنگ جا بیفتد. با زور و فشار و برخورد قهری نمی‌شود آن را جا انداخت بلکه خودشان باید به این باور برسند.» انتظارخیر با اشاره به ابعاد بین‌المللی نحوه رفتار تماشاگران در هنگام ورود به ورزشگاه‌ها گفت: «ناظران AFC و فیفا می‌آیند نحوه ورود تماشاگران را می‌بینند و با فرهنگ آنها در این زمینه آشنا می‌شوند. آبروی نظام و کشورمان در میان است. تماشاگران ما رعایت کنند. متأسفانه می‌بینیم عده‌ای بدون تهیه بلیت با هزاران ترفند وارد ورزشگاه شده و بازی را تماشا می‌کنند ولی این مسئله در نهایت به ضرر باشگاه خودشان می‌شود.» این مسئول تأکید کرد: «گاهی می‌بینیم یک هوادار مبلغ هنگفتی را به تیم موردنظرش کمک می‌کند اما برخی تماشاگران نمی‌خواهند با تهیه یک بلیت 10هزار تومانی به تیم‌شان کمک کنند. در همین بازی پرسپولیس و پارس‌جنوبی 6-7هزار نفر بدون تهیه بلیت وارد ورزشگاه شدند.»
او در پاسخ به اینکه آیا قرار است کار راه‌اندازی گیت‌ها را در سایر ورزشگاه‌های کشور هم برعهده بگیرد گفت: « هر باشگاه و استادیومی از ما کمک بخواهد، کمک‌شان می‌کنیم. گیت‌هایی که ما به‌کار بردیم جنبه تجاری ندارد. در گیت‌ها کلیه عوامل انتظامی و ورزشی گنجانده و ساخته شده است؛ صفرتا صد آن هم ایرانی است. جنبه بیزینسی هم برای ما ندارد. تاکنون به ورزشگاه‌های ذوب‌آهن، سپاهان، قائمشهر و مشهد رفته‌ایم و موارد لازم را انجام داده‌ایم. هدف‌مان این است که دوباره در این ورزشگاه‌ها آزمون و خطا نشود و پول بیت‌المال هدر نرود.
 او در پایان گفت: «دیگر موضوعی که هواداران رعایت نمی‌کنند این است که در هنگام صف برای انجام مراحل عبور، خیلی عجله می‌کنند. لازم است با حوصله اجازه دهند نفر جلویی با دقت کارت ملی را زیر گلوگاه دستگاه قرار دهد و لیزر موجود عمل کرده و کار عملیاتی تعریف‌شده خود را انجام دهد. امیدوارم این فرهنگ جدید خیلی زود در میان هواداران جا بیفتد تا هر هفته با مشکلات کمتری روبه‌رو باشیم.»


حالا که ورود تماشاگران فقط با ارائه کارت ملی امکان‌پذیر است، تکلیف اتباع خارجی و تماشاگران غیرایرانی چه می‌شود؟ انتظارخیر در پاسخ به این سؤال گفت اتباع خارجی با در دست داشتن پاسپورت می‌توانند به ورزشگاه بیایند: «ضمنا طی جلسه‌ای که با ثبت‌احوال کشور داشتیم اعلام شد برخی از شناسنامه‌های کودکان زیر 15سال که هنوز برایشان کارت ملی صادر نشده بارکد ملی دارند اما بعضی‌ها هم که ندارند قرار است برایشان تدابیری اندیشیده شود تا آنها هم به ورزشگاه بیایند. البته این موضوع به هفته دوم نمی‌رسد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :