• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 4 شهریور 1398
کد مطلب : 74664
+
-

نزول دلار روی موج توافق احتمالی


با تقویت گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال توافق بر سر پرونده هسته‌ای، شتاب نزول دلار بیشتر شد.

به گزارش همشهری، سفر محمدجواد ظریف به فرانسه برای بررسی پیشنهاد امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری این کشور، از ابتدای هفته جاری اثر زیادی بر قیمت ارز داشت و منجر به کاهش قیمت دلار شد. این نزول روز گذشته در حالی تشدید شد که گمانه‌زنی‌ها در مورد لغو تحریم‌های نفتی ایران به‌دنبال پیشنهاد رئیس‌جمهوری فرانسه تقویت شده است. به‌ویژه آنکه محمدجواد ظریف هنوز به تهران نیامده بار دیگر به دعوت وزیر امور خارجه فرانسه به این کشور بازگشت و گمانه‌زنی‌ها را در مورد احتمال توافق بیشتر کرد.

برخی منابع خبری درباره جزئیات پیشنهاد فرانسه اعلام کرده‌اند: ایران اجازه‌ فروش مقادیری نفت را در مقابل ۳ تعهد به‌دست خواهد آورد. این تعهدات شامل بازگشت به رعایت کامل تعهدات برجامی، کاهش تنش نفتکش‌ها در خلیج‌فارس و بازگشت به گفت‌و‌گوهای ساختاریافته در مورد مسائل منطقه‌ای و توافق هسته‌ای پس از ۲۰۲۵ میلادی و خاتمه برجام است. همچنین بعد از آخرین تماس تلفنی مکرون با حسن روحانی که حدود ۱۰۰ دقیقه طول کشیده بود برخی رسانه‌ها از پیشنهاد پاریس برای ایجاد یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری سخن گفته بودند. موضوعی که از سوی مقام‌های فرانسوی تأیید و یا تکذیب نشد. اما همه این گمانه‌زنی‌ها بعد از سفر محمدجواد ظریف به پاریس و گفت‌وگوی یک ساعته او در کاخ الیزه تقویت شده است.

مکرون  میزبان روسای۷ کشور صنعتی جهان است و دیدار او با ظریف این احتمال را ایجاد کرده است که بخشی از دیدار آینده مکرون با دونالد ترامپ در نشست جی ۷ به انتقال پیام و پاسخ ایران برای رئیس‌جمهور آمریکا اختصاص خواهد داشت.

با وجود اینکه گفته می‌شود مسائل مطرح شده میان ایران و فرانسه مورد توافق دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیست اما این موضوع ظرف روز‌های شنبه و یکشنبه منجر به کاهش قیمت دلار از سطح 11هزار و 700 تومان تا 11 هزار و 300 تومان شد. دیروز حتی تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت 19) قیمت هر دلار آمریکا تا مرز 11هزار و 230تومان هم عقب‌نشینی کرد. این نزول قیمت دلار با وجود اینکه هنوز خبر‌های رسمی و تأیید شده‌ای وجود ندارد، پیام آشکاری به تحولات سیاسی و احتمال انجام یک توافق بین ایران و آمریکا بود.

افزایش امید به بهبود شرایط کشور
همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها در مورد توافق احتمالی بر سر پرونده هسته‌ای بین ایران و غرب، روز گذشته رئیس‌کل بانک مرکزی هم در یادداشتی در اینستاگرامش نوشت: امید به بهبود شرایط با توجه به عزمی که در تولیدکنندگان وجود دارد و اخباری که از گوشه و کنار کشور در تلاش برای رونق تولید ملی می‎رسد، به‌شدت نسبت به 6 ‌ماه پیش فزونی یافته است.

عبدالناصر همتی همچنین توضیح داده است: تلاش‌ها برای افزایش درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی و مهم‌تر از همه صادرات غیرنفتی به روش‌های مختلف در حال گسترش است. به گفته او تلاش کشورهای همراه با تحریم برای فاصله گرفتن از اشتباه خود و از همه مهم‌تر ارائه برخی پیشنهادها برای کسب رضایت ایران برای پذیرش مذاکره، سیگنال‌های مهمی از پیروزی مردم ایران در صحنه مقاومت اقتصادی و نیز قدرت‌نمایی‌اش در منطقه است.

بااین حال یک عضو اتاق بازرگانی تهران کاهش قیمت ارز را مرتبط با کاهش تقاضا در بازار دانست و تأکیدکرد: با توجه به افزایش قیمت‌ها، اصلی‌ترین عاملی که باعث کاهش نرخ دلار یا ثبات نسبی آن شده، نبود تقاضا به‌دلیل پایین آمدن قدرت خرید است. ناصر ریاحی با اشاره به محدودیت‌هایی که در ورود ارز به کشور شکل گرفته است، تأکید کرد:‌ یکی از مسائلی که می‌تواند به کاهش نرخ ارز کمک کند، افزایش عرضه و بالا رفتن توان دسترسی به منابع جدید ارزی است. آمارها و شاخص‌ها نشان می‌دهد که دولت با توجه به تحریم‌ نفت، عملا فضایی برای افزایش دسترسی به ارز جدید پیدا نکرده و این در حالی است که اگر بنا بر کاهشی شدن نرخ ارز باشد، باید تامین منابع جدید ارزی را جدی گرفت. این گفته‌ها به وضوح نشان می‌دهدکه تا چه حد گشایش سیاسی قادر است جریانات نقدی آتی ارز را افزایش دهد و از یک طرف منجر به افزایش عرضه ارز شود و از سوی دیگر دست بانک مرکزی را برای کنترل بازار ارز باز بگذارد، چرا که گشایش سیاسی به‌معنای توسعه تجارت و افزایش ورود ارز به کشور است.

این خبر را به اشتراک بگذارید