• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 4 شهریور 1398
کد مطلب : 74631
+
-

استقبال سرد از جشنواره فیلم کودک و نوجوان

به گفته مسئولان فرهنگی اردبیل، به دلیل دیر اعلام شدن زمان‌بندی برنامه، هماهنگی اجرای جشنواره با مشکلاتی همراه شد

فرهنگی
استقبال سرد از جشنواره فیلم کودک و نوجوان

پوپک قاسمی - اردبیل- خبرنگار:


سی و ‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان در اردبیل، بعد از 5 روز، امروز در سینما انقلاب به کار خود پایان می‌دهد. تجربه اردبیل در میزبانی از فیلم‌های جشنواره در حالی به ایستگاه دوم می‌رسد که امسال هم شاهد بی‌رونقی و استقبال کم خانواده‌های اردبیلی از این جشنواره بوده‌ایم. 

در حالی که کارشناسان فرهنگی استان بر تاثیر غیرقابل انکار نمایش فیلم‌های این رده سنی بر کودکان تاکید دارند اما به نظر می‌رسد به علت نبود ستادی برای اجرای بهتر این جشنواره، برخی ناهماهنگی‌ها و نبود اطلاع‌رسانی کافی، آن شور و شوقی که باید در اکران این فیلم‌ها در شهر ایجاد شود، محقق نمی‌شود. 


کم‌توجهی والدین 

«ثمر قبادی» یکی از مادران حاضر در سینما انقلاب اردبیل اظهار می‌کند: از طریق دوستانمان از اکران فیلم‌ها مطلع شدیم و به دلیل علاقه دختر 7 ساله‌ام به سینما آمدیم. چون این جشنواره برای کودکان و نوجوانان است، انتظار داشتیم استقبال بیشتری از آن شود. 

خالی بودن سالن سینما از حضور بچه‌ها توی ذوق می‌زد. به نظر می‌رسد خانواده‌ها یا از برگزاری چنین برنامه‌ای اطلاع ندارند یا برای حضور فرزندان خود در این رویدادهای فرهنگی چندان ذوقی از خود نشان نمی‌دهند. 

«مریم کاویانی» یکی از مادران اهل استان اصفهان و ساکن اردبیل هم می‌گوید: در اصفهان استقبال بیشتری از این برنامه‌ها می‌شود و شور و شوق بیشتری وجود دارد. در حالی که در اردبیل شور و هیجانی در برگزاری این برنامه‌ها دیده نمی‌شود.  

در بسیاری از جشنواره‌های کودکان و نوجوانان برنامه‌های جانبی تاثیر‌گذاری بیشتری برای جذب مخاطب دارد. ایستگاه‌های نقاشی، غرفه‌های استعداد یابی، نمایشگاه‌اسباب بازی و بازی فکری، جشن‌های کودکانه و... در کنار همه رویداد‌های فرهنگی مربوط به کودک و نوجوان برگزار می شود اما در جشنواره اردبیل هیچ خبری از‌ آنها نبود . 

«زعفر احدزاده» مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره نواقص مطرح شده از سوی شهروندان و نحوه هماهنگی با این نهاد برای برگزاری سی‌و‌‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان در اردبیل اظهار می‌کند: مسئولان برگزاری این جشنواره برای هماهنگی در مرحله اکران به سراغ ما آمدند که البته موضوعات مطرح‌شده بیشتر بر مسائل اقتصادی تمرکز داشت. 

ما باید چند سئانس را خریداری می‌کردیم و این مساله با توجه به تامین کردن منابع مالی برای ما مقدور نبود، در حالی که اگر هماهنگی‌ها از قبل انجام می‌شد، ما می‌توانستیم با اطلاع‌رسانی در مراکز کانون‌ها و خریداری تعدادی بلیت در حد توان همکاری لازم را در این زمینه داشته باشیم. مانند دیگر استان‌ها که هماهنگی‌های قبل از برگزاری جشنواره، نتایج مثبت و تاثیرگذاری به همراه دارد. 


رضایت کودکان، بی‌توجهی والدین

مدیر سینما انقلاب اردبیل درباره استقبال از فیلم‌های سی‌و‌‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان در اردبیل عنوان می‌کند: کودکان برای حضور در سینما مشتاقند اما چون برخی خانواده‌ها در این زمینه همکاری لازم را ندارند، شاهد استقبال خوبی از جشنواره‌ها نیستیم. در حالی که ما همیشه شاهد هستیم کودکان و نوجوانان بعد اتمام فیلم‌ها راضی و خشنود سینما را ترک می‌کنند. 

«بهنام شهبازی» ادامه می‌دهد: سینما فقط مسئولیت اکران فیلم را برعهده دارد اما در حد توان برای اطلاع‌رسانی نیز همکاری و تلاش شده است تا استفاده از این فرصت برای کودکان و نوجوانان استان فراهم شود و آنها بتوانند فیلم‌های برتر حوزه سنی خود را تماشا کنند. 


فرصت کم برای هماهنگی

نماینده دفتر سینمای جوانان استان اردبیل در محل اکران فیلم‌ها به همشهری می‌گوید: برای اکران فیلم‌ها و ترغیب خانواده‌ها به تماشای آنها، تلاش‌ها و هماهنگی‌های زیادی انجام شده، اما اگر برای برنامه‌‌ریزی زمان بیشتری داشتیم، نتیجه کار بهتر می‌شد.  

«سمیه عدلی» با بیان این‌که طی 5 روز 10 فیلم در سینما انقلاب اردبیل اکران شد، می‌افزاید: فروش بلیت بیشتر به صورت نیم‌بها و به قیمت 5 هزار تومان بود تا خانواده‌ها با هزینه کمتر بتوانند به سینما بیایند. برخی ادارات نیز از امکان خرید گروهی بلیت استفاده کردند که اقدام خوبی برای توسعه فرهنگی بود و انتظار داریم این اقدامات رواج پیدا کند. 

وی در مورد تاثیر اکران فیلم‌ها عنوان می‌کند: علاوه بر ترویج فرهنگ حضور در سینما برای نسل آینده،  محتوای این فیلم‌ها برای خانواده‌ها نیز مناسب است. هرچند موضوع آنها کودک است اما مختص کودک و نوجوانان نیست و خانواده‌ها نیز می‌توانند آنها را تماشا کنند و لذت ببرند.

عدلی برگزاری این جشنواره و اکران فیلم‌ها در اردبیل را در ارتقای سطح دانش فیلم‌سازان این استان بسیار موثر عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: اکران فیلم‌های این جشنواره در اردبیل علاوه ‌بر افزایش دانش فیلم‌سازان، آثار برتر حوزه کودک و نوجوان را نیز معرفی می‌کند و هنرمندان جوان استان به تجربیات و دانش‌های جدیدی دست پیدا می‌کنند. 

وی با تاکید بر این‌که در این فیلم‌ها تولید‌کنندگان و فیلم‌سازان برای بیان دغدغه‌های جوانان و نوجوانان تلاش می‌کنند، می‌گوید: در این فیلم‌ها دغدغه‌های جوانان و نوجوانان به تصویر کشیده می‌شود و امسال داوری این مسابقات را نیز خود نوجوانان و بچه‌ها به عهده داشتند. 

نماینده دفتر سینمای جوانان استان اردبیل در محل اکران فیلم‌ها اظهار می‌کند: حضور داوران کودک و نوجوان از نکات قابل توجه این جشنواره است؛ 15 داور در رده سنی کودک و نوجوان بعد از فراخوان و مصاحبه انتخاب شدند که دوره آموزشی هم برای آنها برگزار شد و اکنون فیلم‌های اکران شده را داوری می‌کنند. این حق داوری برای کودکان و نوجوانان بسیار قابل توجه است. 

وی در مورد عدم تشکیل ستاد برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان در استان عنوان می‌کند: برگزاری این برنامه در استان به ما دیر اعلام شد و این مساله هماهنگ شدن با ادارات و تشکیل ستاد را با مشکلاتی مواجه کرد.


جشنواره فیلم کودک و نوجوان؛ تجربه‌ای برای آینده

سی‌و‌‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان در اردبیل با اکران 2 فیلم خارجی و 8 فیلم ایرانی در سینما انقلاب اردبیل پس از 5 روز، امروز به کار خود پایان می‌دهد؛ رویدادی فرهنگی که به نظر نمی‌رسد در آخرین روز هم با استقبال خوبی از سوی مخاطبانش روبه‌رو شود.

 برگزاری این جشنواره به عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر انجمن سینمای جوان استان بود و این نهادها باید با جلب هماهنگی و همکاری دیگر ادارات و ارگان‌ها برای جذب حداکثری و اجرای بهتر این برنامه اقدامات بیشتری را در دستور کار قرار می‌دادند. 

اما به نظر می‌رسد به دلیل تجربه کم اردبیل در برگزاری چنین رویدادهایی و البته به تاکید مسئولان فرصت کم برای هماهنگی کارنامه فرهنگی استان در برگزاری این جشنواره مانند سال گذشته چندان قابل قبول نیست. 

امری که نیازمند برنامه‌ریزی‌ در سال‌های آتی است تا با تلاش برای پیگیری و اطلاع‌رسانی گسترده درباره برپایی جشنواره به مردم، همچنین برگزاری جلسات هماهنگی با تمام ارگان‌های دخیل و جلب مشارکت آنها و البته اجرای برنامه‌های متنوع در حاشیه جشنواره به برگزاری هرچه بهتر آن کمک کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید