• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
شنبه 2 شهریور 1398
کد مطلب : 74214
+
-

تصادف، خودران‌های جهان را متوقف می‌‌کند؟

حادثه جدید برای تسلا مدل ۳، بار دیگر بحث‌ها درباره امنیت سیستم‌های رانندگی خودکار را داغ کرده است

تصادف، خودران‌های جهان را متوقف می‌‌کند؟


ساسان شادمان منفرد ـ روزنامه‌نگار

تصادف جدید تسلا در مسکو، بازهم باعث جنجالی جدید درباره خودروهای خودران شده است. الکسی ترتیاکوف می‌گوید، تسلا مدل3 او ‌هنگامی که روی سیستم خودکار قرار داشته در جاده کمربندی مسکو با یک خودروی پارک‌شده برخورد کرده است. ترتیاکوف می‌گوید که در روز حادثه خودرو سرعت مجاز داشته و دست‌های او روی فرمان قرار داشته‌اند؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد باعث به‌وجود آمدن حادثه باشد. یعنی در آن لحظه نه او کنترل وسیله‌نقلیه را برعهده داشته و نه سیستم خودران؛ موضوعی که باید توسط شرکت سازنده به ‌درستی کارشناسی شود. ترتیاکوف پس از تصادف، بلافاصله به‌همراه فرزندش خودرو را ترک کرد و آسیب چندان جدی‌ای ندیدند اما لحظاتی بعد، باتری‌های تسلا مدل3 آتش گرفت و در نهایت خودرو منفجر و به آهن‌پاره‌ای تبدیل شد.

درخواست توضیح
پس از سانحه تصادف تسلا که البته به خیر گذشت و تلفات جانی نداشت، رسانه‌ها و سازمان‌های مختلف از شرکت تسلاموتورز خواستند درباره این اتفاق اظهارنظر کند. تسلا معمولا از سیستم خودران یا همان اتوپایلوت خود دفاع کرده است و بعید به‌نظر می‌رسد که این بار هم نظری متفاوت نسبت به قبل داشته باشد.

معرفی خودرو
تسلا مدل 3 که به آن «ستاره آبی» هم می‌گویند در ژوئیه سال2017 به بازار آمد؛ یک خودروی سدان 4در برقی که موتور آن در مسافت‌های معمولی (حداکثر 354کیلومتر)، 283اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. حداکثر سرعت تسلا مدل3به 209کیلومتر در ساعت می‌رسد و در آن از باتری‌های 50 یا 62 یا 75کیلوواتی لیتیوم یون استفاده شده است. تسلا مدل 3، قیمت متوسط 35هزار دلار دارد که خودرویی نسبتا ارزانی محسوب می‌شود.

مدل‌های تولید شده
نخستین محصول تسلاموتورز، مدل رودستر با نام کد «ستاره تاریک» بین سال‌های2008تا 2012تولید شد. خودرویی برقی و گران‌قیمت که در طول سال‌های تولید، مرتب بهینه‌سازی شد. پس از آن تسلا با تغییر روش و فلسفه، 3مدل خودروی دیگر را راهی بازار کرد؛ مدل اس، مدل ایکس و مدل3. در طول این سال‌ها، مدیران کارخانه علاوه بر بهبود کیفیت محصولات، به‌دنبال کاهش قیمت خودروهای‌شان نیز بودند. رودستر، 130هزار دلار قیمت‌گذاری شده بود که اتومبیلی فوق‌العاده گران‌قیمت محسوب می‌شد. پس از آن، مدل اس در 22 ژوئن 2012 با 70هزار دلار قیمت، روانه بازار شد. مدال ایکس اما گران‌تر بود. این مدل در سال2015 و با قیمت پایه 110هزار دلار به بازار آمد. درهای تسلا مدل ایکس خفاشی بود و رو به بالا باز می‌شد. در سال2017 نیز مدل3 در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گرفت که 35هزار دلار ارزش‌گذاری شد.

رتبه نخست فروش
تسلاموتورز اخیرا توانسته به موفقیت‌های چشمگیری در بازارهای آمریکا دست پیدا کند. این شرکت موفق شد با فروختن 53هزار و 608 دستگاه در آمریکا و در دومین فصل سال2019، گوی سبقت را از سایر رقبای خود در بازار خودروهای لوکس برباید که این را باید مدیون قیمت و کیفیت مناسب مدل3 دانست. پس از تسلا، شرکت آلمانی بی‌ام‌و قرار دارد و پشت سر آن به‌ترتیب مرسدس بنز، ‌آئودی، لکسوس، آکورا، کادیلاک و ولوو ایستاده‌اند.

سیستم اتوپایلوت
یکی از سامانه‌هایی که تسلاموتورز را خاص‌تر از دیگران می‌کند، سیستم اتوپایلوت یا خودران این شرکت است. سیستم اتوپایلوت تسلاموتورز، 3مورد بسیار مهم را می‌تواند برعهده بگیرد. این سامانه خودران توانایی حرکت‌دادن وسیله نقلیه بین خطوط در فاصله طولانی و مستقیم را دارد، ضمن اینکه می‌تواند کروز کنترل خودرو را نسبت به‌خودروی جلویی تنظیم کند. همچنین اتوپایلوت تسلا قادر است خودرو را بدون نیاز به دخالت راننده پارک کند.





مدل‌های آینده
تسلاموتورز در‌ماه مارس گذشته از مدل وای (Y) رونمایی کرد. این خودرو روی پلتفرم مدل3 ساخته خواهد شد. همچنین تسلا در سال2016 به ساخت مدل «سِمی» (SEMI) اشاره کرده است. سِمی کامیونی تمام‌برقی کشنده خواهد بود که در سال2020 راهی بازار می‌شود. همچنین تسلا رودستر جدید در همین سال در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت. تسلا رودستر2020، خودرویی تمام‌برقی با صفر تا 102 ثانیه است که حداکثر سرعت آن به 400کیلومتر در ساعت خواهد رسید. این هیولای 250هزار دلاری، دارای 3موتور الکتریکی است که یکی از آنها در جلو و دو تای دیگر در عقب خودرو تعبیه شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید