• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 2 شهریور 1398
کد مطلب : 74170
+
-

دروغ اقتصادی ترامپ

نشانه‌های رکود به‌رغم ادعاهای رئیس‌جمهور آمریکا، در اقتصاد این کشور ظاهر شده است

گزارش
دروغ اقتصادی ترامپ


 «وضعیت اقتصادی ما فوق‌العاده است.» این جمله‌ای است که طی هفته‌های اخیر مردم آمریکا بارها از زبان دونالد ترامپ شنیده‌اند؛ موضوعی که اکنون گزارش رسانه‌های این کشور نشان می‌دهد دروغی بیش نیست.
شاخص‌های اقتصادی آمریکا در زمینه سرمایه‌گذاری، اشتغال و رشد، دیگر روند صعودی گذشته را ندارد و به سمت پایین میل کرده‌اند تا همان چیزی که از آن به‌عنوان برگ برنده انتخاباتی ترامپ یاد می‌شده است، رفته‌رفته به بلای جانش تبدیل شود.
حدود یک‌سال قبل، کاخ سفید با انتشار گزارشی اقتصادی با استفاده از آمارهای دقیق و نمودارهای متعدد نشان داد که وضعیت اقتصادی آمریکا شاهد شکوفایی کم‌سابقه است. این گزارش اصرار داشت که نشان دهد اقتصاد آمریکا نسبت به دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما رشد چشمگیری داشته و این در اثر سیاست‌های دونالد ترامپ بوده است. برای ترامپ این بسیار خوشایند بود، چرا که او بارها اوباما را به‌خاطر سیاست‌های اقتصادی‌اش با تندترین لحن‌ها سرزنش کرده بود.
امسال اما گویا خبری از گزارش‌های اقتصادی کاخ سفید نیست. این‌بار نمودارها آن روند صعودی گذشته را ندارند و تیم ترامپ و شخص رئیس‌جمهور ترجیح می‌دهند سؤال‌های اقتصادی را با پاسخ‌های کلی و مبهم از سر بگذرانند. این وضعیت اما در کاخ سفید بلوایی به پا کرده و همه مشاوران اقتصادی ترامپ را به تکاپو واداشته است. آنگونه که روزنامه واشنگتن‌پست نوشته است، تحلیل‌های اقتصادی محرمانه تیم ترامپ آنها را قانع کرده که شرایط اقتصادی آمریکا به نقطه حساسی رسیده که ممکن است این کشور را وارد یک رکود سنگین کند. همین مسئله باعث شده تا آنها طی چند گزارش به دونالد ترامپ، در مورد شرایط کنونی و تأثیر آن بر موقعیت او در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هشدار دهند.
واشنگتن پست اطلاعات خود را در مورد وضعیت آشفته کاخ سفید، از گفت‌‌وگو با 25نفر از مسئولان این نهاد و اعضای جمهوریخواه کنگره به‌دست آورده و تأکید دارد که گفته‌های این افراد در مورد شرایط اقتصاد آمریکا کاملا با گفته‌های ترامپ در تضاد است. به گفته این افراد، این وضعیت باعث شده تا دونالد ترامپ به سمت اقدامات اورژانسی برای تغییر روند ایجاد شده برود. طرح تازه او برای کاهش مالیات بر حقوق کارگران، یکی از این موارد است که با هدف افزایش قدرت خرید آنها و در نتیجه رونق بازار انجام می‌شود. با این حال، هفته گذشته، دونالد ترامپ در پاسخ به خبرنگاران که بحث جدی بودن رکود را مطرح کردند گفت که او از خیلی قبل‌تر این طرح را در دست اقدام داشته و ربطی به خطر ایجاد رکود در اقتصاد آمریکا ندارد. غیر از این، گفته می‌شود که ترامپ قصد دارد برای کاهش مالیات بر سود ناشی از سرمایه‌گذاری و همچنین مالیات شرکت‌ها نیز اقدام کند.
لیندزی گراهام، سناتور پرنفوذ جمهوریخواه در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست، دلیل معکوس شدن شاخص‌های اقتصادی آمریکا را جنگ تجاری با چین عنوان کرده است. گراهام گفته است: «شکی نیست که وقتی اقتصاد چین دچار مشکل شود، کل اقتصاد جهان با چالش روبه‌رو می‌شود.» ترامپ طی بیش از یک‌سال گذشته، آمریکا را وارد یک جنگ تجاری بی‌سابقه با چین کرده است و با وجود مخالفت‌های بسیار همچنان بر ادامه این جنگ اصرار دارد. او حدود 3هفته پیش، بار دیگر حجم زیادی از کالاهای ساخت چین را مشمول تعرفه‌های جدید کرد؛ تعرفه‌هایی که هدف‌شان آسیب رساندن به اقتصاد چین است اما به‌نظر می‌رسد به اقتصاد آمریکا نیز آسیب جدی وارد کرده است. چرا که در نهایت این مصرف‌کنندگان آمریکایی هستند که باید هزینه افزایش تعرفه را بپردازند.
اگرچه ترامپ جنگ تعرفه‌ای با چین را طی یک‌سال اخیر با لجاجت ادامه داده اما به‌نظر می‌رسد گزارش‌های اخیر مشاورانش در مورد خطر رکود در اقتصاد آمریکا، این بار حتی او را هم ترسانده است. طبق دستور ترامپ، قرار بود روی 300میلیارد دلار کالای چینی وارداتی به آمریکا، افزایش تعرفه 10درصدی اعمال شود تا تقریبا تمامی 550میلیارد دلار صادرات چین به آمریکا مشمول آیین‌نامه‌های تازه تعرفه‌ای شده باشد. ترامپ 12روز پس از امضای این دستور، اجرای آن را بی‌سر‌وصدا متوقف کرد. البته او یک روز پس از اعلام خبر مربوط به کاهش مالیات بر حقوق کارگران هم گفت که فعلا نظرش عوض شده است. واشنگتن‌پست دلیل این تصمیم‌های ناگهانی و لغو آنها را جدی شدن اختلافات میان تیم اقتصادی ترامپ می‌داند. به نوشته این روزنامه لری کودلو، رئیس شورای اقتصاد ملی کاخ سفید که از چهره‌های نزدیک به رئیس‌جمهور محسوب می‌شود با استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری بر سر سیاست‌های مختلف، اختلاف نظر دارند و همین باعث آشفتگی بی‌سابقه در سیاست‌های اقتصادی دولت ترامپ شده است.





رئیس‌جمهور نامحبوب

 اگرچه بسیاری از تحلیلگران سیاسی معتقدند، دونالد ترامپ همچنان شانس بالایی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که سال آینده برگزار می‌شود دارد، اما تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس نشان می‌دهد مردم آنقدرها از عملکرد او راضی نیستند. آسوشیتدپرس دیروز با انتشار نتایج نظرسنجی خود اعلام کرد که از هر 10آمریکایی، 6نفر معتقدند دونالد ترامپ در مجموع عملکرد مناسبی ندارد. بر این اساس، تنها 36درصد از مردم آمریکا معتقدند ترامپ کارش را به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به درستی انجام می‌دهد و 62درصد معتقدند او در جایگاه رئیس‌جمهور عملکرد خوبی ندارد. میزان محبوبیت ترامپ طی ماه‌های اخیر بین 32 تا 42درصد در نوسان بوده است. براساس آمار منتشر شده از سوی مؤسسه نظرسنجی گالوپ، دونالد ترامپ تنها رئیس‌جمهور آمریکاست که میزان محبوبیتش همیشه زیر 50درصد بوده است. افراد شرکت‌کننده درنظرسنجی آسوشیتدپرس عملکرد ترامپ در زمینه برخورد با مهاجران، بیمه درمانی، سیاست خارجی و کنترل سلاح را دلایل افت جایگاه او دانسته‌اند. این وضعیت، تیم ترامپ را نگران انتخابات پیش رو کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید