• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 2 شهریور 1398
کد مطلب : 74165
+
-

مجوز تأسیس داروخانه به دیپلمه‌ها و بالاتر


کارشناس مسئول اداره امور داروخانه‌ها و شرکت‌های توزیع داروی سازمان غذا و دارو ضمن تشریح فرایند صدور مجوز تأسیس داروخانه در کشور، درباره مسائلی چون کمبود داروخانه، ماجرای مجوزفروشی داروخانه‌داران و فروش داروهای ممنوعه در داروخانه‌ها توضیح داد.
حمید شیبانی‌فرید در آستانه روز داروساز در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نحوه صدور مجوز تأسیس داروخانه‌ها در کشور گفت: از قدیم یعنی از سال۱۳۳۴ که قانون مربوط به امور داروخانه‌ها تدوین شد، متعاقب آن آیین‌نامه و ضوابطی تدوین شد که به‌طور میانگین هر 4سال یک‌بار مورد بازنگری قرار گرفته، به‌روز شده و به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ می‌شود و آنها براساس این ضوابط مجوز داروخانه را صادر می‌کنند. وی با بیان اینکه هر کس که تحصیلات دیپلم به بالاتر داشته باشد، می‌تواند مجوز تأسیس داروخانه را دریافت کند، افزود: البته متقاضیان براساس مفاد آیین‌نامه و ضابطه‌ای که وجود دارد، اولویت‌بندی می‌شوند، زیرا متقاضی تأسیس داروخانه بسیار زیاد است و باید اولویت‌بندی انجام شود. طبیعتا اولویت‌ با کسانی است که تحصیلات مرتبط داشته باشند؛ یعنی کسی که تحصیلات مرتبط داشته باشد، امتیازش برای تأسیس داروخانه بالاتر است.
شیبانی‌فرید با بیان اینکه کسانی که امتیاز بالاتری داشته باشند، مجوز داروخانه برایشان صادر می‌شود، افزود: شرایط صدور مجوز داروخانه چیزی مانند کنکور سراسری است؛ همانطور که هرکسی که دیپلم دارد می‌تواند در کنکور سراسری شرکت کند. حال کسی که رتبه بالاتری در کنکور بیاورد، در رشته بالاتری در نقاط برخورداری مانند تهران قبول می‌شود و کسانی که رتبه‌های پایین‌تری بیاورند در شهرستان‌ها و در رشته‌های پایین‌تر قبول می‌شوند. فرض کنید در تهران هزارنفر در نوبت تأسیس داروخانه هستند و از این تعداد، افرادی که امتیازشان از امتیاز پایه تهران که ۲۸۵۰امتیاز است، بالاتر است، رتبه‌بندی می‌شوند و کسی که رتبه بالاتری داشته باشد، مجوز تأسیس داروخانه برایش صادر می‌شود.
وی با بیان اینکه از طرفی طبق ضابطه فعلی ارائه مجوز تأسیس داروخانه براساس نصاب جمعیتی ارائه می‌شود، افزود: به‌عنوان مثال برای تهران به ازای هر ۴۵۰۰نفر یک مجوز تأسیس داروخانه تعلق می‌گیرد و این مجوز به کسی که امتیازش بالاتر است، داده می‌شود. کسی هم که امتیازش پایین‌تر باشد، برای دوره بعدی در نوبت می‌ماند.
شیبانی‌فرید با بیان اینکه طبق قانون فعالیت داروخانه منوط به حضور مسئول فنی واجد شرایط است و ما مشخص کرده‌ایم که به چه‌کسی مسئول فنی واجد شرایط می‌گویند، گفت: مسئول فنی داروساز بوده و از یک دانشکده داروسازی معتبر داخلی یا خارجی فارغ‌التحصیل شده است. بعد هم به دانشگاه علوم پزشکی مربوطه معرفی می‌شود و مدارکش را ارائه می‌کند. سپس صلاحیت مسئول فنی در کمیسیون ماده۲۰ دانشگاه علوم پزشکی مربوطه تأیید می‌شود و می‌تواند شروع به‌کار کند. برای صدور مجوز تأسیس داروخانه مدارک فرد در کمیسیون ماده۲۰ دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی ارائه می‌شود که این کمیسیون یا صلاحیت فرد را تأیید می‌کند یا آن را تأیید نمی‌کند. این کمیسیون هم مجوز تأسیس داروخانه را صادر می‌کند و صلاحیت فنی آن مسئول فنی را بررسی خواهد کرد. کارشناس مسئول اداره امور داروخانه‌ها و شرکت‌های توزیع داروی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه بنابراین ممکن است مجوز تأسیس داروخانه برای یک نفر صادر شود، اما مسئول فنی شخص دیگری باشد، اظهار کرد: طبق آیین‌نامه، مؤسس داروخانه به‌طور معمول باید خودش یک شیفت مسئولیت فنی داروخانه را بپذیرد. به‌عنوان مثال اگر داروخانه‌ای روزانه است و اگر به فردی مجوز تأسیس آن داروخانه را داده‌اند، باید یک شیفت به‌عنوان مسئول در داروخانه باشد. البته موارد استثنا هم وجود دارد. مثلا مؤسس برخی داروخانه‌ها حقوقی بوده و داروخانه وابسته به ارگانی خاص است. اگر هم تحصیلات‌ مؤسس داروخانه مرتبط نباشد، باید مسئول فنی واجد شرایطی داشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :