• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 2 شهریور 1398
کد مطلب : 74003
+
-

پرورش گاومیش در رضوانشهر و صومعه‌سرا

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: رضوانشهر و صومعه‌سرا در صدر جدول پرورش گاومیش گیلان هستند. به گزارش ایسنا، گاومیش قد و قواره‌ای بزرگ‌تر از گاو دارد و به گفته کارشناسان امور دام نوعی بوفالوی اهلی محسوب می‌شود. سازمان فائو از این چهارپای آرام و قانع، به عنوان دام برتر هزاره سوم یاد می‌کند. حیوانی که جمعیتش در مقایسه با سایر دام‌های سبک و سنگین کمتر است.گاومیش آب‌دوست و باتلاق‌دوست است که بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی گیلان جمعیتش در ایران به حدود 400 هزار رأس می‌رسد و بیش از 18هزار رأس آن در گیلان نگهداری می‌شود. این حیوان برخلاف گاو که هر علوفه‌ای را نمی‌خورد و انتخابی عمل می‌کند، همه نوع علفی می‌خورد و حتی از بقایا و پسماند محصولات کشاورزی و جلبک‌های موجود در آب هم تغذیه می‌کند.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های پرورش گاومیش بالا بودن درصد چربی موجود در شیر این دام است. در حالی که هر لیتر شیر گاو به طور میانگین 4 تا 5 درصد چربی دارد، چربی موجود در شیر گاومیش بین 8 تا 12 درصد است. 
مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان این‌که بالغ بر 18هزار رأس گاومیش در گیلان وجود دارد، گفت: شهرستان‌های رضوانشهر، صومعه‌سرا و تالش در رأس پرورش گاومیش استان قرار دارند. گاومیش دامی بسیار اقتصادی و با ارزش با تولید شیر بسیار مناسب است و به همین دلیل برنامه داریم جمعیت این دام را در استان افزایش دهیم.«حجت علی‌اکبرنژاد» افزود: در تلاش هستیم تا طی یک برنامه 5 ساله جمعیت گاومیش را در گیلان به 26 هزار رأس برسانیم. اکنون برنامه‌ریزی‌هایی در حال انجام است تا با تلقیح مصنوعی از نژادهای مرغوب گاومیش دنیا از جمله نژادهای ایتالیایی، گاومیش‌هایی در گیلان پرورش دهیم که تولید شیر بیشتری داشته باشند.وی خاطرنشان کرد: یکی از اولویت‌های کاری اتحادیه گاومیش‌داران گیلان که در شهرستان رضوانشهر فعالیت می‌کند این است که مرکز جداگانه‌ای برای جمع‌آوری شیر گاومیش در استان تاسیس شود. شیر گاومیش اکنون مانند شیر گاوهای معمولی به فروش می‌رسد، در حالی که قیمت شیر گاومیش بسیار گران‌تر از قیمت شیرهای معمولی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید