• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 30 مرداد 1398
کد مطلب : 73673
+
-

۱۰۰ دستگاه اتوبوس برای ناوگان حمل‌و‌نقل درون‌شهری مشهد

خبر
۱۰۰ دستگاه اتوبوس برای ناوگان حمل‌و‌نقل درون‌شهری مشهد

مدیرعامل اتوبوسرانی مشهد مقدس گفت: به‌زودی ۱۰۰ دستگاه اتوبوس درون‌شهری جدید به ناوگان حمل‌و‌نقل مشهد افزوده می‌شود. به گزارش تسنیم «سیدمهدی حسینی‌پویا» در نشست خبری سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد اظهار کرد: از چند سال گذشته تاکنون نه‌تنها پیشرفت در زمینه اتوبوسرانی وجود نداشت بلکه در برخی از زمینه‌ها اُفت بسیاری مشاهده شده است. مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد ادامه داد: در سال 92 بین 25 تا 26 هزار اتوبوس در شهر فعال بود اما در حال حاضر 20 هزار اتوبوس در شهر وجود دارد، روزانه 9 میلیون و 500 هزار نفر در سطح شهر توسط حمل‌و‌نقل عمومی جابه‌جا می‌شوند،

هر اتوبوس روزانه 450 نفر را به مقصد می‌رساند و هر مینی‌بوس نیز روزانه حامل 120 نفر است. وی تصریح کرد: 75 درصد از آمار روزانه متعلق به حمل‌و‌نقل عمومی بود که 40 درصد از آن به اتوبوس‌ها اختصاص دارد، به‌تازگی با به وجود آمدن مشکلات متعدد این آمار در سال‌های اخیر از 40 به 17 درصد رسیده است، 150 خط در سازمان وجود دارد که 50 درصد از آن در دست بخش خصوصی است. حسینی‌پویا بیان کرد: 250 دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس در مشهد فاقد کولر بودند که با برنامه‌های در پیش رو قصد راه‌اندازی کولر را داریم، در حال حاضر تحقق این امر 120 میلیون تومان هزینه دارد، تاکنون 100 دستگاه اتوبوس از این تعداد مجهز به کولر شدند، میانگین رسیدن اتوبوس‌ها به مقصد 11 دقیقه است. 

وی گفت: برخی از اتوبوس‌ها در فاصله زمانی بیشتری به ایستگاه می‌رسند و در برخی نیز این امر زودتر از 11 دقیقه محقق می‌شود، مسافت خطوط اتوبوس‌ها در مشهد هزار و 318 کیلومتر در بخش خصوصی و حدود هزار و 381 کیلومتر در بخش دولتی بوده است. همچنین 6 کیلومتر مسیر BRT در مشهد در بلوار ملک‌آباد، خیابان دانشگاه و بلوار وکیل‌آباد، خیابان خسروی وجود دارد. مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد اظهار کرد: 5/6کیلومتر از پادگان امام رضا(ع) تا میدان فجر ایزوله شده و روزانه 91 هزار و 900 نفر در این مسیر جابه‌جا می‌شوند،

طول خط سوم BRT حدود 32 کیلومتر بوده و 74 هزار نفر مسافر در این منطقه جابه‌جا می‌شوند، 3 هزار و 12 ایستگاه در شهر وجود دارد که هزار و 900 ایستگاه از تعداد مذکور فاقد سایه‌بان هستند. حسینی‌پویا خاطرنشان کرد: به‌تازگی 100 دستگاه اتوبوس خریداری و به شهر وارد شده است، علاوه بر آن قرار بر خرید 100 دستگاه اتوبوس دیگر نیز خریداری می‌شوند که هر کدام از آنها 1 میلیارد و 280 میلیون تومان هزینه دارد، 50 درصد از آن پرداخت شده و قرار بر اخذ وام برای پرداخت 50 درصد دیگر آن است. 

وی تصریح کرد: قرار بر به فروش رساندن اتوبوس‌هایی با عمر بالغ بر 10 سال شده اما به دلایل متعدد از جمله سالم بودن اتوبوس‌ها درصدد برآمدیم تا آنها را بازسازی کنیم، 130 دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس در مشهد گازی هستند که عمر آنها به 7 یا 8 سال رسیده است اما بیش از 4 یا 5 سال کار نکرده‌اند. مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد ادامه داد: هزینه اتوبوس‌های گازی به دلیل دمای بالای آن بیشتر است و این نوع اتوبوس‌ها قطعات الکترونیکی بیشتری دارند. همچنین قطعات آنها زودتر خراب می‌شوند، علاوه بر این موارد، آلودگی هوا و تحریم‌ها سبب ناتوانی در تامین موتور و گیربکس از سوی کارخانجات اتوبوس شده است. 

وی افزود: به همین دلیل درصدد برآمدیم تا اتوبوس‌های دارای شرایط بهتر را بازسازی کنیم، برخی اتوبوس‌ها وضعیت داخلی خوبی دارند اما دارای وضعیت خوبی از لحاظ ظاهری نیستند.این مسئول ادامه داد: تاکنون 203 هزار نفر ساعت دوره آموزشی برگزار شده که این امر با هدف تعامل مسافران و اتوبوسرانان، افزایش احساس تعلق کارکنان به سازمان، کاهش مشکلات روزمره و نظایر این موارد صورت پذیرفته است. وی اظهار کرد: سطح رضایت عموم از 63 درصد به 19/65 درصد رسیده است و میزان رضایت عموم از وضعیت اطلاع‌رسانی و هزینه خدمات به ترتیب 56 و 88 درصد بوده است.

همچنین 54 درصد از مسافران از زمان سرویس‌دهی رضایت داشتند، وضعیت ایستگاه و وضعیت اتوبوس‌ها به ترتیب مورد رضایت 54 و 73 درصد از مسافران بوده و میانگین رضایت مسافران از خدمات بی.آر.تی 76 درصد بوده است. حسینی‌پویا بیان کرد: به منظور تحقق شهر هوشمند و ارائه خدمات شهروندی در برخی پایانه‌ها مانند میدان شهدا، بلوار وکیل‌آباد، غدیر، انقلاب و امام رضا(ع) خدمات به صورت بی‌سیم فراهم شده و شهروندان می‌توانند توسط نقشه همراه مشهد راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید