• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 27 مرداد 1398
کد مطلب : 73230
+
-

پول از شما لیگ از ما!

پول از شما لیگ از ما!

سازمان لیگ آیین‌نامه جدیدی تصویب و منتشر کرده که نکته‌های تازه‌ای را در خود جای داده است. بیشتر صفحه‌های متعدد این آیین‌نامه به همان موضوعات کلیشه‌ای و واضح و مبرهن مثل تعریف فوتبال اختصاص دارد و تعاریف لغوی فدراسیون و هیأت فوتبال و... اعلام زمان هر نیمه فوتبال که 45دقیقه و هر نیمه وقت‌های اضافه 15دقیقه است و.... انگار داری کتاب فوتبال فتح‌الله‌زاده را می‌خوانی!
  بازیکنانی یا مربیانی که برای دریافت یک جایزه نامزد می‌شوند، الزاما باید در مراسم حضور یابند یعنی اگر کسی پیش‌بینی کند یا خبردار شود شانسی برای دریافت جایزه ندارد، به صرف نامزد‌شدن، حضورش در مراسم الزامی است.‌
  ایمنی و امنیت بازیکنان، مربیان، تماشاگران، مسئولان و خبرنگاران بر عهده میزبان است؛ یعنی اگر در محوطه ورزشگاه خودروی یک خبرنگار به آتش کشیده شود یا چشم یک تماشاگر کور شود، میزبان باید پاسخگو باشد.
  باشگاه‌ها موظفند قبل از شروع فصل ورزشگاه محل مسابقه خود را تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی و حوادث قرار دهند.
  اگر به‌علت شرایط آب و هوایی یا دلایل خارج از کنترل، نتوان ضربات پنالتی در مسابقه حذفی را به‌طور کامل انجام داد، نتیجه براساس قرعه توسط داور در حضور مسئول برگزاری مسابقه و کاپیتان‌های 2تیم مشخص می‌شود.
  اگر شرایط آغاز بازی فراهم نباشد، داور می‌تواند 30دقیقه بازی را به تعویق بیندازد. اگر 15دقیقه برای رفع مشکلات کافی باشد، بازیکنان باید در زمین بمانند اما در زمان بیشتر از آن باید به رختکن هدایت شوند. قبل از شروع هم می‌توانند 10دقیقه گرم کنند. داور اجازه دارد 30دقیقه دیگر هم به تشخیص خود بازی را نگه دارد. با این حساب، دیگر اتفاقات فینال جام حذفی فصل قبل تکرار نخواهد شد که بازی در 2روز پشت سر هم طول بکشد.
  اگر میزان آلودگی هوا بیش از AQI 170 اعلام شود، مسابقه تعلیق خواهد شد.
  تیم‌ها نخستین‌بار به‌خاطر تأخیر در آغاز مسابقه دقیقه‌ای 20میلیون ریال جریمه می‌شوند که در دفعات بعدی و هر دفعه نسبت به دفعه قبل این جریمه دو برابر خواهد شد.
  باشگاه میهمان مثل مسابقات بین‌المللی خارجی حق دارد روز قبل از مسابقه به‌مدت یک ساعت در ورزشگاه میزبان تمرین کند. اگر چمن مصنوعی باشد، باید 2 جلسه تمرین برای میهمان درنظر گرفته شود.
   اگر تیم‌ها قصد برگزاری مراسمی بین 2 نیمه یا پیش و پس از مسابقه دارند، باید 10روز قبل اعلام و کسب اجازه کنند.
  درصورت امتیازات مساوی و تفاضل گل و گل‌زده و خورده مساوی بین 2 تیم، تیمی که در زمین رقیب بیشتر گل زده، بالاتر قرار می‌گیرد و اگر این مورد هم مساوی بود، یک بازی تکراری در زمین بی‌طرف بین 2 تیم برگزار خواهد شد که هزینه‌های برگزاری آن بین 2 تیم تقسیم می‌شود.
   اگر تیمی در نیم‌فصل اول یا 2بازی پیاپی از حضور در مسابقات خودداری کند، آن تیم حذف می‌شود و نتیجه مسابقات رودررو با این تیم محاسبه نخواهد شد. اگر در نیم‌فصل دوم این اتفاق بیفتد، فقط نتایج نیم‌فصل اول با تیم مزبور مورد محاسبه قرار می‌گیرد و تیم متخلف 2 رده نزول پیدا می‌کند.
   بازیکنان نباید از پیراهن یا زیرپوشی که حاوی شعار، تبلیغ و یا هرنوع تصویر باشد، استفاده کنند. در غیراین‌صورت نسبت به اهمیت موضوع از 30 تا 200میلیون ریال جریمه می‌شوند.
در این بند مشخص نشده بازیکنان در شادی‌های بعد از گل و استفاده از تصاویر و شعائر مذهبی و ارزشی هم جریمه می‌شوند یا جریمه‌ها صرفا به جنبه‌های تبلیغاتی محدود می‌شود.
   باشگاه‌ها در هر بازی می‌توانند حداکثر 4 اسپانسر، برای پیراهن، 2اسپانسر جلو و 2اسپانسر پشت پیراهن و یک اسپانسر برای شورت داشته باشند.
   باشگاه با هزینه شخصی باید بهترین هتل موجود در شهر را برای داوران و هیأت اعزامی رزرو کند به‌علاوه بلیت رفت‌وبرگشت و ایاب و ذهاب و روزی 3 وعده غذا و آب آشامیدنی به میزان کافی و میوه و سایر ملزومات پذیرایی! 
   تیم‌ها و داوران باید در 3 هتل مجزا اسکان یابند و اگر 3 هتل در شهر وجود نداشت، در 3 طبقه مجزا.
   شرکت‌نکردن سرمربیان در کنفرانس مطبوعاتی جریمه‌ای بین 10 تا 100میلیون ریال برای آنها در‌بر‌دارد. همه بازیکنان باید از میکسد‌زون عبور کنند وگرنه 10 تا 30میلیون ریال جریمه می‌شوند.
   به بازیکنان توصیه شده در میکسد‌زون با رسانه‌ها مصاحبه داشته باشند، هر‌چند اجباری در کار نیست.
  مربیان حق ندارند در کنفرانس مطبوعاتی درباره مسائل غیرفوتبالی صحبت کنند وگرنه سروکارشان با رکن قضایی فدراسیون خواهد بود.
   همه هزینه‌های برگزاری مسابقات به‌عهده میزبان است؛ ازجمله قرارداد با نزدیک‌ترین بیمارستان و اجاره آمبولانس و هزینه مأموران نیروی انتظامی و امکانات برای اتاق دوپینگ که ریز امکانات آن هم در آیین‌نامه آمده؛ ازجمله 8عدد مبل راحتی، نوشیدنی غیرالکلی پلمب‌شده، یخچال حداقل 7فوت (یاد جهیزیه افتادید؟)، تلویزیون مناسب، سطل زباله(!)، دستمال کاغذی (2بسته)!
   باشگاهی که خواهان ارائه تخفیف به تماشاگران یا رایگان‌کردن آن است، باید 10روز زودتر درخواست دهد.
   اخطار و اخراج‌های هر مسابقات فقط در همان مسابقات درنظر گرفته می‌شود و از لیگ به حذفی یا برعکس منتقل نمی‌شود.
   تعداد کارت‌ها برای محرومیت در آیین‌نامه نیامده و به روال سابق است یعنی 4کارت زرد برای یک بازی محرومیت و در نوبت‌های بعدی 3 کارت زرد برای محرومیت.
  اگر بازیکن جریمه نقدی شده باشد، تا پیش از تسویه حق حضور در مسابقات را ندارد.
   محرومیت‌های بازیکن از تیمی به تیم دیگر منتقل می‌شود اما کارت زردها نه.
   باشگاه‌ها موظفند تیم‌های پایه زیر 14، 16، 18، 21سال داشته باشند و اگر باشگاهی دارای این شرایط نیست، باید حداکثر یک فصل بعد از حضور در مسابقات لیگ، این تیم‌ها را تشکیل دهد. در غیراین‌صورت سازمان لیگ می‌تواند آن باشگاه را از ادامه مسابقات حذف کند.
   به تیم دوم و سوم هم مدال اهدا خواهد شد.
   اگر 2 یا چند باشگاه با یک گروه مدیریتی اداره شود، آن تیم‌ها، در یک رده مسابقاتی نمی‌توانند رقابت کنند. قابل توجه وزارت ورزش و استقلال و پرسپولیس و تراکتور و ماشین‌سازی.
   سوپرجام تک‌حذفی و بین قهرمان لیگ و حذفی برگزار می‌شود و میزبان به‌قید قرعه انتخاب می‌شود و اگر تیمی هر دو جام را فتح کرده باشد، سوپرجام برگزار نمی‌شود. درصورت تأخیر نیم‌ساعته یک تیم در این مسابقه، تیم دیگر برنده اعلام می‌شود.
  تفسیر بندهای آیین‌نامه بر عهده سازمان لیگ است. این یعنی درصورت ابهام و ایهام، مراتب به کمیته انضباطی ارجاع نخواهد شد و سازمان لیگ تصمیم‌گیرنده خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :